• Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 3
  • Vickan

Jag har också hittat hit

Trevlig helg allihopa

• reikimorsan

Nu har jag med hittat hit.
    Ha en trevlig Luciahelg!

• Grodisar

Här är vi

Moloko! HAHAHAHA!! sorry att jag *asgarvar* men massera bort.. söt kommentar.. men kanske inte lika kul på riktgt att få den när den är seriöst menad... ja jag säger då det

• Buster

Hej alla föräldrar!

Jag arbetar som förskollärare och skulle vilja fråga er om råd.
    På min förskola finns det ett barn som vi misstänker kanske har en hörselnedsättning. Barnet är ca 2 år.
    Barnet går inte på min avdelning, hade h*n gjort det hade jag talat direkt med föräldrarna.

Men hur säger man till föräldrar att man tror att de behöver kolla upp sitt barn? Vart ska de vända sig?
    Kan hörselnedsättningar missas på BVC eller kan vi utgå ifrån att de har koll?

Barnet reagerar (nästan) aldrig på tilltal och är ganska "undvikande", h*n pratar inte alls men låter och kan peka ut sin näsa/ögon osv.
    Det kan vara en mognadsfråga eller så är det frågan om någon helt annan diagnos men eftersom barnet är för litet för sådana undersökningar så antar jag att det ändå måste vara viktigt att ta reda på/utesluta en eventuell hörselnedsättning?

Hur tycker ni att förskolan ska göra?

Tacksam för svar!

• Lizard

Hej Buster,
    Jättebra att ni har lagt märke till detta! Kan inte vara helt lätt med tanke på hur många barn ni jobbar med.
    BVC kan absolut missa en hörselnedsättning, Där kontrolleras hörseln vid 8 mån och 4 år, och efterssom en del barn ju är långsamma i sin talutveckling så är det jättelätt att missa. Just precis som du sagt här så berätta för föräldrarna att ni tycker att barnet altför sällan reagerar på tilltal, och att det kan vara bra att kolla upp så att inte barnet har en hörselnedsättning för säkerhets skull. Du kan ju poängtera att en del barn ÄR långsamma med tal, men att det är viktigt att utesluta hörselnedsättning. Hur föräldrarna ska gå till vida vet jag inte riktigt. Min gissning är att det bästa är att de pratar med BVC som kan hjälpa dem att kontakta hörselvården för att testa hörseln. Jag antar att kollegor på barnets avdelning också har reagrerat och då kan ni ju prata med föräldrarna ihop.

lycka till!!

• Zessan84

Buster

BVC kan missa.. Testet som görs vid 8-månader är inget direkt hörseltest. Barnet kan klara det ändå. Gjorde nämligen min son! Han "gick igenom" utan problem och det va ingen som ens tänkte tanken på hörselnedsättning..

Tycker ni kan boka ett möte med föräldrarna och säga att ni är oroliga för deras barn. Berätta det du just skrev och be dom ta kontakt med bvc. Vill fröäldrarna sen inte lyssna på er kan ni nog inte göra så mycket, men då har ni iaf gjort ett försök!

Lycka till!
    Och berätta gärna hur det gick sen.. Jobbar själv på förskolla så vet hur svårt det kan vara med kontakten med vissa föräldrar..

• Moloko

Buster: Håller med både zessan och Lizard. Bvc gjorde testet fast jag informerat om Claras dövhet... och döm om min förvåning när tantan ändå envisades med att göra det, OCH hon ansåg att Clara 'klarade det'. Så det där testet ger jag inte mycket för.

Ni ska absolut ta upp det med föräldrarna, och i vissa regioner kan man direkt kontakta audiolog själv utan att behöva remiss. Ex kan man läsa på HRF - Örebro Län: Man behöver inte längre gå via Vårdcentralen för att få remiss till Audiologen, utan man tar själv kontakt per telefon med Audiologen. De sänder sedan ut en blankett med svarskuvert som man själv fyller i och sänder i retur. Därefter får man kallelse till Audiologen.

Har för mig att samma gäller exempelvis Helsingborg och Lund.

Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 3