• Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 3
  • Vickan

Jag har också hittat hit

Trevlig helg allihopa

• reikimorsan

Nu har jag med hittat hit.
    Ha en trevlig Luciahelg!

• Grodisar

Här är vi

Moloko! HAHAHAHA!! sorry att jag *asgarvar* men massera bort.. söt kommentar.. men kanske inte lika kul på riktgt att få den när den är seriöst menad... ja jag säger då det

• Buster

Hej alla föräldrar!

Jag arbetar som förskollärare och skulle vilja fråga er om råd.
    På min förskola finns det ett barn som vi misstänker kanske har en hörselnedsättning. Barnet är ca 2 år.
    Barnet går inte på min avdelning, hade h*n gjort det hade jag talat direkt med föräldrarna.

Men hur säger man till föräldrar att man tror att de behöver kolla upp sitt barn? Vart ska de vända sig?
    Kan hörselnedsättningar missas på BVC eller kan vi utgå ifrån att de har koll?

Barnet reagerar (nästan) aldrig på tilltal och är ganska "undvikande", h*n pratar inte alls men låter och kan peka ut sin näsa/ögon osv.
    Det kan vara en mognadsfråga eller så är det frågan om någon helt annan diagnos men eftersom barnet är för litet för sådana undersökningar så antar jag att det ändå måste vara viktigt att ta reda på/utesluta en eventuell hörselnedsättning?

Hur tycker ni att förskolan ska göra?

Tacksam för svar!

• Lizard

Hej Buster,
    Jättebra att ni har lagt märke till detta! Kan inte vara helt lätt med tanke på hur många barn ni jobbar med.