• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp-Tråd 6....Välkomna!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 3 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1 1 /2 - 2 år- tiden flyger iväg!!!!

Jag hade ju tänkt lämna FL, men hänger nog kvar när Plus ändå blir standard-är ju lite skygg av mig!
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp-Tråd 6....Välkomna!
  • Rose Bay Willow

Välkomna! Jag stannar på FL ett tag till...tyvärr lär det nog dröja innan även min lille C är knappfri....

• Adni
    Rose Bay Willow skrev 2009-12-11 13:55:28 följande:
    Välkomna! Jag stannar på FL ett tag till...tyvärr lär det nog dröja innan även min lille C är knappfri....
    Kul att du stannar kvar! Vi skulle sakna dig annars.
  • Rose Bay Willow
    Adni skrev 2009-12-11 15:25:13 följande:
    Kul att du stannar kvar! Vi skulle sakna dig annars.
    Tusen Tack!
    Skumboll skrev 2009-12-11 15:27:19 följande:
    tack queen!
    Verkligen mitt nöje!

Trevlig Lucia helg önskar jag er alla! Här scrappas julkort för fullt och jag har nästan klarat av alla julklappsinköp..
    En långpromenad idag i Botaniska trädgården-det var isande kallt men jag gillar vinter! Lillens näsa blev röd och det var hur gulligt som helst. Känns som om livet börjar hamna på rätt köl igen! Fortfarande är vi halvt isolerade, men det känns inte som en uppoffring-snarare lite egoistiskt, då vi hellre slipper baciller än träffar vänner! ; }

Vi hörs snart igen!
  • ollie

Hej

Vi har varit hos Dr och Ollies vikt v ar nu bara 1,9 kurvor under medel han är nu en normal 2,5 åring, nu ska vi bara få honom att äta, sedan kanske vara utan mediciner. det känns som vi har nått ett delmål. Tidsplanen är tyvärr ca 5 år till med knapp och mediciner men för ett år sedan trodde vi aldrig att nästan normalvikt var möjligt.

Nu kommer en tuff tid med jul och nyår då rubbas rutiner och maten blir tyvärr lidande för hans del. Konstigt att jag som vuxen måste hålla igen efter helgerna meda Ollie måste äta upp sig.

Queen: Ser att vi är på samma trådar jag dock med två olika barn. Har du också blivit informerad om att knapp på prematurer brukar vara drygt. Var gjordes er op? Ollies op var i Lund.

• Rose Bay Willow
    ollie skrev 2009-12-14 10:06:04 följande:
    HejVi har varit hos Dr och Ollies vikt v ar nu bara 1,9 kurvor under medel han är nu en normal 2,5 åring, nu ska vi bara få honom att äta, sedan kanske vara utan mediciner. det känns som vi har nått ett delmål. Tidsplanen är tyvärr ca 5 år till med knapp och mediciner men för ett år sedan trodde vi aldrig att nästan normalvikt var möjligt.Nu kommer en tuff tid med jul och nyår då rubbas rutiner och maten blir tyvärr lidande för hans del. Konstigt att jag som vuxen måste hålla igen efter helgerna meda Ollie måste äta upp sig.Queen: Ser att vi är på samma trådar jag dock med två olika barn. Har du också blivit informerad om att knapp på prematurer brukar vara drygt. Var gjordes er op? Ollies op var i Lund.
    Haj Ollie! Och Grattis till goda nyheter!
    Vår C fick sin i Lund-där vi låg i 16 veckor på neo. Han var även det andra barnet någonsin i Lund som opererades vaken när han gjorde sin brockoperation.Han fick en sakral blockad i ryggen.
    Allt gick bra. Vi har fått veta att de räknar med knapp till lillen max ett år till, men vi tar det som det kommer.
    Lustigt (kanske fel ord!) att vi båda har barn med dessa två olika problem...det kändes väldigt ensamt när jag startade trådarna en gång i tiden!
  • ollie

Hej

Queen: Hur gammal är C? Fick han sin knapp pga BPD eller var han ointresserad av mat? De tror att O som föddes i helsingborg men efter ett dygn där intuberades och fördes till Lund där var han mycket sjuk och hade planer på att flyga honom till Stckholm för ecmo, det var minut för minut ett tag. De tror att han har fått dåliga erfarenheter av intuberingar och sonder när han var liten + att han hade så dåligt utvecklat andningscentra (det sitter på samma ställe i hjärnan som motoriken till tarmarna fick vi förlklarat för oss) han var ju dock 29+ 1v och borde inte varit så sjuk. Är inte Einar underbar? Vi är lite rädda för att lillebror T som har ganska så svår BPD inte ska klara av att äta. Han är glad för mat men orkar inte riktigt.

Ni som har era barn på dagis har era barn assistent, eller hur har de löst situationen?

• Adni
    ollie skrev 2009-12-16 15:32:47 följande:
    Hej Queen: Hur gammal är C? Fick han sin knapp pga BPD eller var han ointresserad av mat? De tror att O som föddes i helsingborg men efter ett dygn där intuberades och fördes till Lund där var han mycket sjuk och hade planer på att flyga honom till Stckholm för ecmo, det var minut för minut ett tag. De tror att han har fått dåliga erfarenheter av intuberingar och sonder när han var liten + att han hade så dåligt utvecklat andningscentra (det sitter på samma ställe i hjärnan som motoriken till tarmarna fick vi förlklarat för oss) han var ju dock 29+ 1v och borde inte varit så sjuk. Är inte Einar underbar? Vi är lite rädda för att lillebror T som har ganska så svår BPD inte ska klara av att äta. Han är glad för mat men orkar inte riktigt. Ni som har era barn på dagis har era barn assistent, eller hur har de löst situationen?
    E har assistent på dagis. Nu är det heltid så att de kan ha koll på hennes slang och ryggsäck med pumpen, men när vi någon gång i framtiden kommer att ge mat via knappen (i portioner) så tror jag att hon bara kommer att ha assistans i samband med måltider. Vi får se hur det blir.

Har lite smått börjat testa att ge E lite mat i knappen. Än så länge är det 10-15 ml som vi ger henne när tillfälle ges. Ska helst vara lugn och ro så att risken att hon kräks upp det blir mindre. Än så länge har det gått bra och hon har fått behålla maten!
  • Klara 80

Ollie:
    E börjar på dagis i januari. Hon får inte en personlig assistent utan gruppen kommer få en extra person så att en av den ordinarie personalen kan ägna extra tid till E i matsituationerna och när hon får sin sondmat. Alla tre fröknar var med uppe på FBH i Uppsala.

• ollie

Hej
    Tack för alla svar. O hade också svårt att komma upp i mängder först i sond och sedan i knappen. Vi började på 5ml per timme och sedan har vi ökat 2ml var 14 dag det har varit en lång resa. En gång ökade vi med 5ml men då svullnade magen upp och han fick 40 graders feber.

Vi ansökte om dagis och O´s dr skrev ett intyg att han behövde assistans men förskolan tyckte inte det behövdes, så v i struntade i det fast dr tyckte han skulle vara där för att matträna i grupp. Hans dagar tar slut i mars och sedan så har jag lillebrors dagar så vi hoppas att han ska äta bättre när jag börjar jobba.

Äter era barn bättre på dagis?

Svar på tråden Småttingar med Knapp-Tråd 6....Välkomna!