• Anonym (Hjälp..)

Frågor till er med timlön

Hej!

Jag har ett par frågor efter att ha jobbat med månadslön i många år.

När man har timlön:
    Vad gäller vid röda dagar mitt i veckan, får ni betalt då, eller inte? Typ julafton osv
    Vad har ni för löneperiod? Jobba ena månaden o få lön månaden efter, eller vad?

Vore jättetacksam om någon vill svara på detta!

• Svar på tråden Frågor till er med timlön
  • Tasano

Har man timlön får man betalt när man jobbar. Så om man jobbar den röda dagen får man betalt för den, det brukar dessutom vara extra OB-tillägg för att arbeta på helgdagar. Jobbar man inte på den röda dagen får man naturligtvis inte betalt. Jag har alltid fått betalt en månad senare när jag jobbat timmar.

• Anonym

OB tillägg beror väl på vilken bransch du arbetar inom...
    Jag få min timlön retroaktivt jag med..

• Anonym

har timlön, får ut retroaktivt (dvs det jag tjänar i nov kommer i slutet av dec). Ja, får Ob röda dagar, från lör kl 16 och hela söndag, tyvärr inte storhelgs-ob för då är det samma ob. Så jag jobbar ej storhelger

• Anonym (Hjälp..)

Tack för era svar!
    Jo, jag förstår att det fungerar så när man jobbar timmar, t ex inom handels eller vården.
    Fungerar det likadant för en snickare eller chaufför t ex som har "månadslön" men beräknat på timlön?

Min tanke är så här: Om man har timlön och inte får betalt för julhelgen, nyårshelgen, påsk, midsommar osv så är det inte många månader på året som man får en hel lön, eller hur?
    Jag som har månadslön har ju betalt dessa helgdagar. Är det så orättvist?

• Anonym

Man får ju betalt för de dagar man arbetar. Jobbar du en fyradagars vecka för att en den femte är röd/ledig dag så får du betalt för de fyra dagarna du arbetat...

• cluden

Man får helgdagsersättning för röda dagar om man jobbat dagen innan.

• luddigamaskrosen
    cluden skrev 2009-12-11 21:19:12 följande:
    Man får helgdagsersättning för röda dagar om man jobbat dagen innan.
    Nyfiken på hur du menar nu. Jag jobbar på timlön men får då inte OB tillägg för att jag jobbar dagen INNAN en röd dag. Eller missuppfattade jag dig?
  • Anonym (chef)

I min branch får man ob efter klockan 13 dagen innan helgdag, tex skärtorsdagen.

luddigamaskrosen skrev 2009-12-11 21:21:35 följande:
    Nyfiken på hur du menar nu. Jag jobbar på timlön men får då inte OB tillägg för att jag jobbar dagen INNAN en röd dag. Eller missuppfattade jag dig?
  • luddigamaskrosen

Anonym (chef) skrev 2009-12-11 21:23:24 följande:

I min branch får man ob efter klockan 13 dagen innan helgdag, tex skärtorsdagen.
    Härligt! Tyvärr är det då inte så för alla. Vi har inte ens storhelgs OB.
  • Anonym (chef)

Bransch ska det så klart stå..
    Vad har du för kollektivavtal? Tyvärr så måste man i många fall som arbetstagare har totalkoll på avtalet då en del chefer "glömmer" eventuella ob-tillägg.
    Men det är ingen regel antar jag, mer undantag. Har dock sett det ett gäng gånger.

luddigamaskrosen skrev 2009-12-11 21:24:19 följande:
    Anonym (chef) skrev 2009-12-11 21:23:24 följande:
    Härligt! Tyvärr är det då inte så för alla. Vi har inte ens storhelgs OB.
  • cluden
    luddigamaskrosen skrev 2009-12-11 21:21:35 följande:
    Menade att om jag jobbar den 23 dec så får jag lön även för julafton, trots att jag inte jobbar på julafton.
  • Anonym (Najs)
    cluden skrev 2009-12-11 22:03:21 följande:
    Menade att om jag jobbar den 23 dec så får jag lön även för julafton, trots att jag inte jobbar på julafton.
    Härligt, vilket avtal går du under? Lyxigt värre

Till TS: Vilket är mest rättvist - att få betalt för alla dagar man jobbar, eller få betalt för dagar man jobbar + dagar man inte jobbar...?
  • cluden

Anonym (Najs) skrev 2009-12-12 08:16:23 följande:

Härligt, vilket avtal går du under? Lyxigt värre Till TS: Vilket är mest rättvist - att få betalt för alla dagar man jobbar, eller få betalt för dagar man jobbar + dagar man inte jobbar...?
    Vi går under GS-facket.
  • BlommyNess12

När jag har jobbat med timlön fick vi 50% OB efter kl 18 på lördagar och 100% OB på alla söndagar, inklusive röda dagar (hoppas jag inte blandar ihop detta totalt nu men har starkt för mig det) Tillhörde handels.

• Anonym (Hjälp..)

Najs:
    Ja, jag tycker att det är jäkligt orättvist att jag får betalt med månadslön men inte ni andra. Jag jobbar ju inte mer än andra, precis.

• Callistrate

Jag har tidigare jobbat för ett bemanningsföretag och då får man månadslön baserad på arbetade timmar. Dvs månader med färre arbetade dagar blir lönen lägre. Men å andra sidan finns det månader med med många arbetsdagar och då blir lönen istället högre. En vanlig månadslön är ju beräknad på hela årets arbetsdagar. Man får alltså samma lön oavsett om man jobbat fler eller färre dagar än "snittmånaden".

• cluden

Om man får månadslön eller timlön spelar egentligen ingen roll. Slår man ut lönen på ett helt år så skiljer det inte många kr.
    Fördelen med månadslön är att man har lika mycke lön varje månad.

• Anonym

jobbar som timvikarie inom vården, och vi har OB kvällar från 19, helgOB från fre kl 19, även hela lördag och söndag, sen har vi även OB national dagen, och vanlig helg OB röda dagar mitt i veckan så att säga. StorhelgOB har vi från 16 dagen innan jul, påsk, nyår, midsommar och såklart hela de dagarna!

• Anonym

sen har vi ju semesterersättning också inabakad i timlönen just för att man inte får nån semester som timvikare (vidbehovs)

Svar på tråden Frågor till er med timlön