• Zelmilainen

ägghalvor till jul

till jul ska vi göra ägghalvor med olika "tillbehör"/"röror" på. nu undrar jag om ni har några bra tips då jag inte "ansvarat" för det innan. vore skoj med förslag som har något av alternativen nedan (inte alla i samma), men alla förslag tas tacksamt emot:
    *utan majonnäs (pappa äter ej detta)
    *utan rom/kaviar (jag äter inte detta)

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Svar på tråden ägghalvor till jul
  • SandraLinnea

Jag kommer laga hälften med majonäs och hälften med kaviar.
    Eller om jag har lite skagen på några av dem, det går ju att laga utan rom och utan majjo :)

• Zelmilainen

vad har du skagenröran? jag har ingen koll alls på vad man ska ha i röror. hehe.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • SandraLinnea

det här är till ca 8 pers.

2 burkar creme fraiche
    500 gram räkor
    1 rödlök
    dill
    salt
    vitpeppar
    citron, saften av hela och skalet av halva
    en liten nypa cayennepeppar

Finhacka rödlöken och dillen. Grovhacka räkorna.
    Blanda ihop allt och servera :)

Finns det färsk gräslök i butiken så brukar jag ha i det oxå.

• Zelmilainen

ok, tack. blir nog det på några...

Vill ha bebis nuuu!!!
  • luddigamaskrosen

Jag gillar att lägga en skiva sill med någon slags röra på ägget. Det finns ju färdiga sillburkar med goda röror att köpa. Också gott med en liten ros av ax med en liten kvist dill på ägget.

• Zelmilainen
    luddigamaskrosen skrev 2009-12-11 21:11:19 följande:
    Jag gillar att lägga en skiva sill med någon slags röra på ägget. Det finns ju färdiga sillburkar med goda röror att köpa. Också gott med en liten ros av ax med en liten kvist dill på ägget.
    du vet ingen röra som är god att göra så med som man gör själv??
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Jmia

Ta ut gulan, blanda den med antingen majonäs eller cremé fraiche. Blanda i hackad gravad lax, avokado, dijonsenap. Försök att spritsa ut i ägghalvan (blir snyggt som sjutton) eller klicka tillbaks. Dekorera med en räka eller nåt annat.
    T ex.. Finns hur mycket som helst man kan göra egentligen.

♪♫
  • Zelmilainen
    Jmia skrev 2009-12-11 21:22:10 följande:
    Ta ut gulan, blanda den med antingen majonäs eller cremé fraiche. Blanda i hackad gravad lax, avokado, dijonsenap. Försök att spritsa ut i ägghalvan (blir snyggt som sjutton) eller klicka tillbaks. Dekorera med en räka eller nåt annat. T ex.. Finns hur mycket som helst man kan göra egentligen.
    ok, tack!
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • luddigamaskrosen

Tyvärr inga egna röror men hittade två goda på ica.se som man lätt kan anpassa till att lägga på ägghalvor. Finns ju mycket mer såna där också om du bara skriver in sökordet sill.

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=690170

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=123612

Jmia skrev 2009-12-11 21:22:10 följande:
    Ta ut gulan, blanda den med antingen majonäs eller cremé fraiche. Blanda i hackad gravad lax, avokado, dijonsenap. Försök att spritsa ut i ägghalvan (blir snyggt som sjutton) eller klicka tillbaks. Dekorera med en räka eller nåt annat. T ex.. Finns hur mycket som helst man kan göra egentligen.
Svar på tråden ägghalvor till jul