• Anonym (matt)

Någon som har brist på nån hormon, t.ex. progesteron?Hur yttrar det sig?

Jag funderar på om jag har brist på progesteron, är det nån som har det?

Har ingen energi, väldigt känslig, orkar inte mycket, ofta irriterad på barnen, lätt arg osv... ofta väldigt nere...

Dock när jag var gravid var jag ungefär som jag tror man ska vara som normal! Och då har man väl bra nivå med progesteron?

Äsch, vet inte vad jag ville med inlägget egentligen men om någon känner igen sig, skriv gärna! Är nere i en ond spiral nu känner jag

• Svar på tråden Någon som har brist på nån hormon, t.ex. progesteron?Hur yttrar det sig?
  • Anonym

Jag tror inte det är progesteron-nivåerna som är för låga. Om det vore det skulle du inte ha blivit gravid alls. Progesteronet är det hormon som gör att gulkroppen utvecklas och stannar i livmodern så med för låga nivårer kan kroppen inte utveckla gulkroppen.

Du kanske är trött eller stressad? Det är ju inte helt ovanligt när man har små barn hemma. Eller så kanske du är deprimerad? Om jag vore dig skulle jag gå till vårdcentralen och prata med en läkare där om dina problem. Du kan få hjälp och ska inte behöva känna som du gör.

• Anonym (matt)

Ja det där har också slagit mig att jag blev ju faktiskt gravid! Men kan det inte vara så att just då har nivån varit tillräcklig för att bli gravid?

Jag har mer eller mindre alltid varit sån här sen urminnestider typ... det var på en utredning om ADHD jag fick denna synvinkel... och läkaren vet ju att jag varit gravid också! Hmm!?

• Anonym

Nej, jag tror inte det är ditt progesteron som är haken. Men det kan ju vara någon brist av något slag?
    Hur lever du? Sover du på nätterna? Äter du bra mat? Tränar du? Är du överviktig?

Allt sånt spelar också in i hur man mår.

Anonym (matt) skrev 2009-12-11 23:56:35 följande:

Ja det där har också slagit mig att jag blev ju faktiskt gravid! Men kan det inte vara så att just då har nivån varit tillräcklig för att bli gravid? Jag har mer eller mindre alltid varit sån här sen urminnestider typ... det var på en utredning om ADHD jag fick denna synvinkel... och läkaren vet ju att jag varit gravid också! Hmm!?
  • Anonym (matt)

Jag har som sagt så länge jag minns varit sån här. Jag sover helt ok tycker jag, äter ganska normalt, frukost, lunch, middag. En grej att lägga märke till kan vara att jag är väldigt sötsugen av mig. Kanske kan vara nåt tecken på något?

Just nu har jag 20 kilos övervikt, som har hängt med sen ungefär ett år tillbaks.

Så jag vet inte om det är beroende på vad jag gör, äter, sover osv eftersom jag ju mer eller mindre alltid varit sån här...

Känns som man aldrig kommer upp i en normal persons energinivå eller nåt!!

• Anonym

problem med sköldkörteln kanske? Googla lite på vilka symtom det ger..

• Anonym (matt)

Ja fast jag har alltid haft en ganska stabil vikt, men nu det senaste året ätit för mycket av det goda... plus varit gravid också... tyckte inte det stämde in på sköldkörtelproblem heller

• Anonym

kanske jarnbrist ,b vitaminbrist,dystymi dvs kronisk depressiob

Svar på tråden Någon som har brist på nån hormon, t.ex. progesteron?Hur yttrar det sig?