MaNiMi skrev 2010-01-13 03:45:32 följande:
Ja självklart gör ju det svårare och helt omöjligt att få vissa jobb det håller jag ju helt klart med om att det är vanvettigt, men det finns ändå folk som har såna tatueringar som ändå har jobb, var det jag menade. Om jag drev tex ett verkstadsföretag och ska anställa två svetsare, den ena har inga tatueringar men är dålig på hantverket, den andra är tatuerad över hela kroppen men duktig så anställer jag ju självklart den med mest kompetens. Däremot som sagt så kan det ju begränsa ens yrkesval och ställa till det på anställningsintervjuer. Å att en tonåring helt plötsligt får ett ryck och ska göra en grej den tycker är häftig då är ju helt galet. Å tror inte heller någon seriös tatuerare går med på det.
Jag är faktiskt inte helt säker på att de går efter kompetensen så hårt. Jag har faktiskt ett väldigt färskt fall i min umgängeskrets där två bekanta sökte samma jobb, ett lager verkstadsjobb utan kundkontakt. Den tatuerade killen har haft olika heltids jobb sedan gymnasiet, praktisk utbildning på gymnasiet, utbildningar i svetsning och andra verkstadsgejer efter gymnasiet, körkort, truckkort och massor med tidigare erfarenhet från liknande jobb. Den andra killen gick estetiskt på gymnasiet och har sedan pluggat humanoria på universitetet och jobbat lite på somrarna inom vården och har inget körkort eller något annat. Han fick ändå jobbet och intervjun gick jättebra medan den tatuerade killen fick frågor om han fanns i belastningsregistret och om han hade tagit droger tidigare.
Så tatueringar på händerna är troligtvis inte så bra för karriären.