• xtina85

Hur mycket socker i vipsad grädde lägger ni?

Jag undrar om det finns någon "grundregel" för hur mycket teskedar socker man ska ha i 2,5 dl vispad grädde som man lägger på tårtan? Hur mycket socker/vaniljsocker lägger ni i er vispade grädde?

Sen undrar jag oxå hur ni gör om ni "dränker" tårtbottnarna. Läste någonstanns om man fixar botten o mellanfyllningen dagen innan så behövs det inget för att "dränka" tårtan med för den då drar i sig av fyllningen man gjort. Gör ni oxå så??

• Svar på tråden Hur mycket socker i vipsad grädde lägger ni?
  • relan

Jag tycker det blir för sött med socker i grädden - den är tillräckligt söt i sig. Samma med att dränka tårtbotten, blir för sött.

• April Mamma

Inget alls....blä för socker i grädden =)

• xtina85
    relan skrev 2009-12-12 12:01:28 följande:
    Jag tycker det blir för sött med socker i grädden - den är tillräckligt söt i sig. Samma med att dränka tårtbotten, blir för sött.
    Jo, men dränker man inte tårtbotten är ju kanterna "skarpa" och tårtor ska ju vara mjuka o enkla att skära i.. är nu iaf orsaken jag hört till varför man ska dränka dem. men sen läste jag om man fyller dem dagen inna så sköter det jobbet! :)
  • Schnauser

Inget socker i grädden. Tårtan blir söt så det räcker ändå.

Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • Miss Lau

Inget socker i grädden och ingen dränkning för mig, det blir för sött.

• xtina85

April Mamma skrev 2009-12-12 12:04:03 följande:

Inget alls....blä för socker i grädden =)
    jag tkr alla prtar om att de lägger lite, spec vaniljsocker för att få mera smak. :D men om de flesta ändå inte lägger så förstår jag varför man inte hittar ngn mängd el varför det står om det i recepten! ;)
  • Schnauser

Dränker jag tårtbottnar kan jag ta tex spadet (osötat) ur en burk ananas.
    ...som du skriver gör fyllningen jobbet om tårtan får stå och dra ett tag.

• xtina85
    xtina85 skrev 2009-12-12 12:07:43 följande:
    April Mamma skrev 2009-12-12 12:04:03 följande:
    jag tkr alla prtar om att de lägger lite, spec vaniljsocker för att få mera smak. :D men om de flesta ändå inte lägger så förstår jag varför man inte hittar ngn mängd el varför det står om det i recepten! ;)
    tack för era svar! men är det ngn skillnad med gräddsort om man inte lägger socker. är alla grädden lika söta. den grädde jag använder är 20% o låglaktos...
  • Schnauser
    xtina85 skrev 2009-12-12 12:09:49 följande:
    tack för era svar! men är det ngn skillnad med gräddsort om man inte lägger socker. är alla grädden lika söta. den grädde jag använder är 20% o låglaktos...
    Den typen av grädde brukar i sig vara sötare än vanlig, enligt min svägerska som är laktoskänslig och använder sådana produkter.
  • mm m

ta i lite socker, mäter inte utan bara har in. Tycker det blir godare.. mm

har du e hallon i tårtan behöver du inte safta botten de blir mjukt ändå.

• kafferast

Blä för socker i grädden!!

• Burberry

Klart det ska vara socker och vaniljsocker i grädden. Sockret häller jag på högt, av vaniljsockret sätter jag 1/2 tsk till 2 dl grädde. Och det ska vara äkta grädde!

Jag dränker nog alltid tårtbottnen, oftast med fruktspad eller saft, till och med fast jag sätter banan eller vaniljkräm som fyllning. Jag gillar när tårtor är mjuka.

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • xtina85
    Burberry skrev 2009-12-12 14:01:54 följande:
    Klart det ska vara socker och vaniljsocker i grädden. Sockret häller jag på högt, av vaniljsockret sätter jag 1/2 tsk till 2 dl grädde. Och det ska vara äkta grädde!Jag dränker nog alltid tårtbottnen, oftast med fruktspad eller saft, till och med fast jag sätter banan eller vaniljkräm som fyllning. Jag gillar när tårtor är mjuka.
    :) då alla ska vara så olika! vi ska ha ett års kalas i nästa vecka o jag e ingen sötsaksmänniska, men de som kommer märker direkt om ngt saknas! jag tror jag nångång ha lagt 3tsk vanlit socker o 1tsk vanilj.. låter det mkt? (i 2,5 dl)
  • Burberry
    xtina85 skrev 2009-12-12 14:08:18 följande:
    :) då alla ska vara så olika! vi ska ha ett års kalas i nästa vecka o jag e ingen sötsaksmänniska, men de som kommer märker direkt om ngt saknas! jag tror jag nångång ha lagt 3tsk vanlit socker o 1tsk vanilj.. låter det mkt? (i 2,5 dl)
    Låter jättebra! Kan hända det är ett österbottniskt fenomen dethär med sockret, jag tror faktist jag aldrig blivit bjuden på osötad gräddskum.. Hoppas kalaset blir bra
    Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • xtina85
    Burberry skrev 2009-12-12 14:10:54 följande:
    Låter jättebra! Kan hända det är ett österbottniskt fenomen dethär med sockret, jag tror faktist jag aldrig blivit bjuden på osötad gräddskum.. Hoppas kalaset blir bra
    måste verkligen vara ett österbottniskt fenomen som det verkar på svaren jo! :D
  • prickig

Inget - socker i grädden är det äckligaste som finns!

Svar på tråden Hur mycket socker i vipsad grädde lägger ni?