• LullanK

Pc-spel, elektroniska spel 2.5åring. Tips och råd önskas!

Har en son som nu i december är 2.9år. Hans enda önskan av tomten är en dator och en bebis. Han är främst intresserad av datorer och teknik. Älskar kamer, mobiler, datorer, kusinernas nintendo. Så har kollat på såna här elektroniska spelvarianter. Finns något som heter Comfy från 1-3 år. Som ett spel med särskilt tangentbord för barn med usb-kabel att ha till en vanlig dator. Sedan finns det ju några spel som heter V smile. Typ spel med cars, nalle puh osv. Sedan finns det ju även lekdatorer men då är det mycket bokstäver och siffror och det är ju iofs alltid bra men tror inte att han är så redo för det ännu. Sen undrar jag om det kanske finns några bra pc-spel för hans ålder? Tror även att de från 3 år kan tänkas vara spännande. Han har väldigt lätt för tekniska saker och lär sig fort och lätt. Datorer finns det gott om här hemma. Intresset har nog "ärvts" från hans far.

Någon som har erfarenhet av något av de saker jag nämnt? Eller känner till annat som kan vara skoj inom samma område?

• Svar på tråden Pc-spel, elektroniska spel 2.5åring. Tips och råd önskas!
  • hewa

Vår äldsta fick ett dataspel julen han precis fyllt 3 år. Det lärde han sig i ett nafs (Lek & Lär Förskola heter spelet). Lillasyster har behärskat samma spel sedan tidigt i våras, hon fyllde 3 nu i september. Allt som har med datorer att göra gör hon tidigare än vad äldste gjorde, antagligen för att hon alltid suttit med och kollat på vad han gör

Även om barnspel ofta innehåller boktsäver & siffror så ges ju också muntliga instruktioner. Våra har inte lyssnat särskilt mycket på instruktionerna utan mer provat sig fram och klickat lite här och där. Ibland har vi visat dem och då har de fattat galoppen rätt omgående. Många av de här lite mer pedagogiska spelen växer ju också med barnen så att när de klarat vissa övningar ökas svårighetsgraden.

Vi kör uteslutande PC-spel här och har flera ur Lek & Lär-serien, ett Bamse-spel som också är uppskattat och ett par Josefin-spel (de vi har är för lite större barn dock, vet inte om Josefin-spelen finns för de små). Vi har även ett Cars-spel och det är en favorit även om det går lite i vågor.

• Pallas

Nu är våra lite unika (till många andras förfäran), men de har spelat Half-life 2 Deathmatch sedan de var två år gamla. Min erfarenhet är alltså att de snabbt lär sig rättså avancerade kontroller och spelformer. De spelade då på lokal server, på banor som krävde problemlösning och pusslande, inte döda.

Det finns ju ett antal webbaserade spel som är bra även för små barn, tex på Bolibompawebben. Pettson och Findus, Mulle Meck, Fem Myror osv, tycker de är roliga. Likaså färgläggnings-sajter. Här finns lite tips: hd.se/familjeliv/2008/02/27/spel-paa-naetet-foer-de-yngsta/

Jag skulle alltså satsa på en enklare PC, istället för en spelkonsoll, men det är min personliga preferens.

• LullanK

Tack för era tips!

Bra att höra hur det fungerat för andra. Är första barnet och det känns trist och köpa något dyrt oxå som aldrig används. Just de här spelkonsollerna kostar ju en del. Då ska jag kika runt efter lite pc-spel ni tipsar om.

Tar gärna emot fler tips från andra! Om vad som fungerat bra för andra osv.

Svar på tråden Pc-spel, elektroniska spel 2.5åring. Tips och råd önskas!