• Anonym (orolig!)

Blod i avföringen!

Har några gånger haft blod i avföringen.. mycket så det syns inte bara nån liten prick!
    Bajsar ungefär 1 gång om dagen nu från att varit på toa 2-3 ggr om dagen!
    har inga hemorrojder så de känns inte som att det skulle vara de som gör att de är blod!
    Är detta nått man bör kolla upp?
    Kommer blod när jag torkar mig efter också??!!

hjälp!!

• Svar på tråden Blod i avföringen!
  • Anonym (orolig!)
    Anonym skrev 2009-12-12 19:01:24 följande:
    Kliar det?
    nej de kliar inte
    Anonym skrev 2009-12-12 19:01:54 följande:
    Lite hård i magen kanske... Är blodet rött? Jag blöder ibland så mycket att det rinner ur mig, som mens, men det är ingen fara. kan vara något sår eller hemorrojd.
    Ja blodet är rött
    Kanske inte är nån fara då iaf!!
    Anonym (Samma) skrev 2009-12-12 19:02:29 följande:
    Magsår?
    Har magkattar
    Anonym skrev 2009-12-12 19:04:16 följande:
    En tumregel brukar vara att rött blod kommer från sista delen av tarmen/analöppningen medans svart/nörkt blod kommer från skador längre in i systemet. Alltså ÄNNU viktigare att kolla upp!
    Så om de är rött blod är det ingen fara alltså??
  • Anonym (orolig!)

Det jag tycker är konstigt är att det är såpass mycket blod att jag tydligt kunde se hur mycket blod de va i avföringen och att jag fick torka mig ett flertal gånger för att få bort allt!
    Då känns de inte som de kan vara nån spricka eller hemorrojder?!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-12 19:05:13 följande:
    Du måste ju gå och kolla upp det. Det kan vara allvarligt.
    Jag vet, har kollat upp det. rektoskopi (där jag fick bekräftat att jag hade blod i avföringen) och koloskopi. Det är ingen fara. Som sagt, kanske något sår eller hemorrojd. Ska nog till ganska mycket innan det är något allvarligt.
    Jag tycker inte Ts behöver oroa sig om hon "bara" blöder.
  • Anonym

Anonym (orolig!) skrev 2009-12-12 19:08:56 följande:

Det jag tycker är konstigt är att det är såpass mycket blod att jag tydligt kunde se hur mycket blod de va i avföringen och att jag fick torka mig ett flertal gånger för att få bort allt! Då känns de inte som de kan vara nån spricka eller hemorrojder?!
    Det behöver inte vara nån fara, men kolla upp det ändå.
  • Anonym

Ta och prata med din vårdcental, det kan vara något helt harmlöst som en spricka eller hemorojd men i värsta fall röra sig om tumörer/cancer i tjock-/ändtarm

• Anonym (orolig!)
    Anonym skrev 2009-12-12 19:10:19 följande:
    Jag vet, har kollat upp det. rektoskopi (där jag fick bekräftat att jag hade blod i avföringen) och koloskopi. Det är ingen fara. Som sagt, kanske något sår eller hemorrojd. Ska nog till ganska mycket innan det är något allvarligt. Jag tycker inte Ts behöver oroa sig om hon "bara" blöder.
    skönt och höra att man inte behöver oroa sig!
  • Anonym (orolig!)
    Anonym skrev 2009-12-12 19:11:43 följande:
    Ta och prata med din vårdcental, det kan vara något helt harmlöst som en spricka eller hemorojd men i värsta fall röra sig om tumörer/cancer i tjock-/ändtarm
    cancer?? tumörer?? Va?
    har man inte fler symptom då och får man inte de vid äldre åldrar?
  • Anonym

Anonym (orolig!) skrev 2009-12-12 19:13:25 följande:

cancer?? tumörer?? Va? har man inte fler symptom då och får man inte de vid äldre åldrar?
    Jag tror inte det börjar med att man blöder färskt blod iaf!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-12 19:15:11 följande:
    Jag tror inte det börjar med att man blöder färskt blod iaf!
    Jo det kan vara det enda symptomet. och nej man behöver inte vara gammal.
  • Anonym (orolig!)
    Anonym skrev 2009-12-12 19:16:41 följande:
    ska man ringa vårdcentralen då och boka en tid för koll?
    vad finns de för andra symptom?
    Hoppas verkligen att de är nått annat som inte är farligt.. typ sprickor, men då blöder man kanske inte så mycket?
  • Anonym

cancer?? tumörer?? Va? har man inte fler symptom då och får man inte de vid äldre åldrar?
    förmodligen är det inte cancer men en symptom är att man får blod i avföringen sedan kan man få det oavsett ålder även om det är vanligast hos äldre personer

Nu är risken liten att det rör sig om något allvarligt men om du har haft problem i flera veckor tycker jag du ska tala med en läkare så man kan utreda vad det är för något.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-12 19:16:41 följande:
    Ok, Ts. Du har förmodligen både cancer och tumör! ;O)
    Nä, som sagt jag tror inte du behöver oroa dig men för att vara på den säkra sidan kan du ju ringa sjukvårdsupplysningen och prata med någon professionell.
    Alt boka tid för en rektoskopi och avföringsprov där dom kan se om du behöver ytterligare tester.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-12 19:20:41 följande:
    Ok, Ts. Du har förmodligen både cancer och tumör! ;O)Nä, som sagt jag tror inte du behöver oroa dig men för att vara på den säkra sidan kan du ju ringa sjukvårdsupplysningen och prata med någon professionell. Alt boka tid för en rektoskopi och avföringsprov där dom kan se om du behöver ytterligare tester.
    Det behöver det inte vara, det kan vara nåt helt ofarligt. MEN det kan vara ett symptom, som jag inte tycker att man ska bortse ifrån.
  • Anonym (orolig!)

Okej!
    Tack för era svar.. ska absolut kolla upp detta!!

• Anonym

Anonym (orolig!) skrev 2009-12-12 19:19:52 följande:

ska man ringa vårdcentralen då och boka en tid för koll? vad finns de för andra symptom? Hoppas verkligen att de är nått annat som inte är farligt.. typ sprickor, men då blöder man kanske inte så mycket?
    Kan berätta vad jag haft för symptom innan jag fick min tid för att lugna dig lite.
    Jag blöder varje gång jag går på toa, både på papper och i toan, ibland helt rött vatten då jag spolar. förr trodde jag att jag fått mens och stoppade in en tampong för att sedan komma på att det var ju från baken ;o) (har haft detta i flera år)
    Jag har haft sjukt ont i magen, magkatarr, uppsvälld, spänd, diarée, hård i magen, illamående allt på samma dag.
    för detta sökte jag hjälp och det visade ingenting! dom trodde på allt mellan himmel och jord och jag fick gå före i kön till min koloskopi då jag var så pass "allvarligt sjuk"
    så, som sagt det ska till ganska mycket! Därför tror jag inte att du behöver oroa dig!
    Nu är vi självklart inte lika men jag tror ändå inte att du behöver vara orolig.
  • Trynträ

Hur gick det? Min man har också rätt mycket blod när han går på toa och har haft så i några veckor.

• Anonym (orolig!)
    Trynträ skrev 2010-06-21 16:23:18 följande:
    Hur gick det? Min man har också rätt mycket blod när han går på toa och har haft så i några veckor.
    Dom hittade aldrig nått och nu har jag inte haft nått på 5 månader.. skumt!
  • Trynträ
    Anonym (orolig!) skrev 2010-06-21 21:05:12 följande:
    Dom hittade aldrig nått och nu har jag inte haft nått på 5 månader.. skumt!
    Ja det var ju märkligt. Skönt att det försvann i alla fall. Hoppas det gör det på maken också. Han stressar rätt mycket på jobbet och dricker mycket cola light så jag funderar på om det inte är boven i dramat.
  • Anonym (orolig!)
    Trynträ skrev 2010-06-21 21:21:50 följande:
    Ja det var ju märkligt. Skönt att det försvann i alla fall. Hoppas det gör det på maken också. Han stressar rätt mycket på jobbet och dricker mycket cola light så jag funderar på om det inte är boven i dramat.
    Ja stress sa dom till mig och jag har ju magkatarr också!
    kan mycket väl vara så att det är en bidragande orska :-/
Svar på tråden Blod i avföringen!