• LoLiNi

    Vi som gör äggdonation ute i Europa, #2

    Caribe skrev 2010-03-09 16:50:49 följande:
    Låla - va??? fattar ingenting... så om du är på cykeldag 21 på söndag och kanske får mens en vecka senare så skall du börja med progynon och sen äta det i 1 1/2 månad??? Varför inte nedreglera???
    Precis min undring!
    Ska ringa min svenska läkare imorgon och höra vad hon tror om saken. Har mejlat kliniken redan!
    Är rädd att det är sambons "fel" som dröjt med att göra inbetalningen eftersom de inte börjar "donor investigations" innan man betalat! Jag antar att det är trevligare att åka till Tartu i maj än april, men jag hatar att det dröjer!

    Kram
    Låla
  • LoLiNi

    Är redigt förbannad - nästa svar verkar han vilja ha en mens till innan vi kör igång?! Nu är jag ännu mer förvirrad - varför är det så j-la svårt att hålla reda på vad man sagt till en patient/klient och inte ge motstridig information?


    Tycker att det är nonchalant utan dess like - här står jag i beroendeställning och har betalat stora pengar, men kan inte få information som hänger ihop?
    På bruten engelska dessutom!
    Arg o förvirrad Låla
  • LoLiNi

    milou: inte för att jag vill lägga mig i resonemanget mellan dig och din man, men jag tror att hålla själva äggdonationen hemligt för barnet kommer att straffa sig. Vad händer om barnet blir sjukt och dna har betydelse. Hur ska du då förklara att du omöjligt kan vara mamma till barnet rent genetiskt? Jag tror att det är en farlig väg att gå och att det skulle kunna så en split mellan föräldrar och barn som kan undvikas med information.


    Jag förstår behovet att hålla det hemligt för omgivningen, men inte varför det är nödvändigt för barnet.
    Detta att man behöver hjälp med sin reproduktion är ofantligt vanligt och är absolut ingenting man ska skämmas över! Jag blir lite arg på din man, för den inställningen fortlever synen som till och med fortfarande syns i sjukvården här och där att hjälp med fortplantningen sak vara något skamligt eller åtminstone onödigt! Vi ofrivilligt barnlösa ska helt enkelt bara finna oss i vårt öde!
    Ta nu inte detta personligt - det är inte alls menat som ett påhopp! Jag tycker att er "handlingsplan" låter lite ogenomtänkt bara. Men jag kan förstå att du gör vad du måste för att få din man att gå med på äggdonation. Jag hoppas att han kan mogna lite och öppna sig lite mer för din önskan att få bli förälder - det ska inte behöva kännas som att dra ut tänder, i alla fall inte med din man.
    Apropå information så finns mycket av den samlade kunskapen som reprocentralen kan bistå med i alla gamla trådarna, det gäller bara att gå igenom tråd för tråd, inlägg för inlägg för att få fatt på den. Sen tycker iofs jag inte att 500 kr är så mycket när man tänker på vad behandlingarna kommer att kosta, men det är en personlig åsikt!
    Massor med stödkramar
    Låla
  • LoLiNi
    Caribe skrev 2010-03-10 08:54:53 följande:
    Låla om dom tycker att du skall ha en mens till imellan så låter det ju mer ok med ET i maj men varför tycker dom det nu plötsligt? Var det för att ni betalade in för sent eller vad? Sen tycker jag att du skall få en förklaring till varför dom inte tycker att du skall nedregleras? Hoppas du får ngn ordning på behandlingsschemat med kliniken, lider med dig sånt där krångel orkar man inte med när man försöker ladda upp sig för ett nytt försök! 
    Jo - jag hittade ett nytt mejl från kliniken när jag kom hem från gymmet igår kväll. Där fick vi valet att välja sju nya donatorer att prova med om vi absolut ville börja med nedreglering den 14/3. Annars menar han att jag och donatorn vi valt har så olika menscykler att det är därför jag ska börja med Femanest först. 
    Tror inte att han fattade varför jag ifrågasatte detta.
    Har precis mejlat tillbaka och sagt att vi vill ha donatorn vi valt och att maj får duga, trots allt handlar det kanske om två veckor senare ET än vad som skulle ha varit om jag varit mera i synk med donatorn.
    Men jag har krävt en mer detaljerad behandlingsplan och har motiverat det med att en informerad patient/klient är en lugn och sansad patient/klient.
    Har förklarat vad jag tror mig ha lärt mig själv om vad som händer med slemhinnan om man går på östrogen för lång tid...
    Får se om han tar det som en förolämpning av hans läkarkunskaper eller om han kan vara lite ödmjuk och inse att olika patienter kräver olika mycket kunskaper för att vara samarbetsvilliga.
    Tack för allt stöd! Jag hann bara med att läsa de första inläggen från Caribe och Omstart innan jag gick på gymmet, men det hjälpte till att få mig att inte falla ihop i en liten hög och bara grina! Tack för att ni finns! Jag är evigt tacksam och ni ger mig styrka att ta strid!
    Kram
    Låla
    sodkt: håller allt jag har riktigt hårt och korsar även mina "amerikanska" fingrar för framgång! ;)
  • LoLiNi

    Inte konstigt att man får dåndimpen ibland! Fick svar från både doktorn och hans sköterska/administratör/hustru(?) Kristina.
    Nu står det klart att den begynnande östrogenordinationen är endast till för att synka mig med donatorn. Och det blir mycket riktigt en mens emellan *suck* men det är resultatet som räknas förstås.
    Har frågat om anti-koaguleringsmedicineringen också och bett om en helhetsplanering!
    Får se om det kommer något.
    Men, men alltid något! :)
    Kristina, som är den av dom som är bäst på engelska, skickade ett mycket uppmuntrande mejl som hjälpte till att lugna mig lite till och hon sa att jag kan mejla dom närhelst jag hade frågor eller kände mig orolig! Det kändes riktigt bra!

    //Låla

  • LoLiNi
    omstart skrev 2010-03-10 12:39:05 följande:
    åhh låla förvirrande värre. Men bra att hon Krisitan verkar trevlig iaf och kan hyffsat bra engelska. Allt kommer att ordna sig, men man blir ju ngt stressad när man är vår sits. massa kramar! spiralling: söta goa vän jag kokar över spyan (som jag numera kallar henne) har gått förbi mitt rum flera gånger idag, jag spände ögonen i henne en gång. Snart skriker jag i korridoren och frågar, "mår du bättre nu?". Borde man inte komma förbi och säga förlåt iaf??? grrrrrrrrr
    "Spyan" kanske har så dåligt ölsinne att hon inte kommer ihåg vad som händer när hon är full! Har en sån kompis och hon delar numera ut ett "förlåt-vad-jag-nu-kan-ha-sagt-eller-gjort-igår" efter en blöt kväll! Det suger!

    Nu vet jag iaf att jag kommer vara rejält bitchig en lååång tid framöver - dåligt humör och kort stubin blev mina biverkningar förra svängen! Inte för att min normala stubin är särskilt lång! ;)

    Kram
    Låla
  • LoLiNi
    omstart skrev 2010-03-10 14:10:57 följande:
    märks inte alls att jag är lite långsint ibland va?
    Inte alls! ;)

    Kram
    Låla
  • LoLiNi

    milou:
    Anledningen till att du inte hittar så många som varit på kliniker kring Medelhavet beror nog till stor del på att det nog inte så lätt att hitta donatorer som har nordiska drag. Nu säger jag inte att alla svenska kvinnor som är i behov av ÄD har nordiska drag, men jag tror att det är en bidragande orsak! Väntan på en lämplig donator kan bli lång om du som jag är blond och blåögd!
    Vi har valt att hålla oss till närområdet och just baltikum för att där finns många gemensamma genetiska drag som gör det lättare att hitta donatorer som ser ut som jag gör.
    AVA har kliniker även i St. Petersburg och Riga som är billigare än Tammerfors och Åbo men dyrare än Grekland.
    Påminn sodkt att hon ska kolla sina rullor på tips om kliniker i östeuropa (Polen, Tjeckien) så kanske du hittar "din" klinik.

    Lycka till
    Låla

  • LoLiNi

    Drar fram och rättar till den för att undvika förvirring.


    Låla
    VÄNTAR : {#lang_emotions_cheers}

    Hoppaslina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75 34 år: 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt.
    Nidra: FET preliminärt v 14 2010 på Elite
    Låla67 41 år: 1:a ÄD, ET 5/11 på Elite i Estland, MF v6-7. Nytt försök maj 2010.
    Tytte 46 år, ÄD Barcelona i mars. 
    milou67, 43 år tidigare 6 ivf + 3 avbutna försök. varav 3 Danmark. Äd vart är frågan..?

    PÅ GÅNG : {#lang_emotions_laughing}

    Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken
    Esther123: 1:a ÄD, AVA Riga, ET ca 14/12.
    Nasta: FET varen 2010
    Kramiiis: 29 år, 2 insem, 2 pergo, 5 IVF. 1 ÄD, 1 FET. FET nr 2 v3 2010 Ava Åbo
    Spiralling, 30 år. ET med 2 embryon hösten 2009, gravid men missfall. FET på gång i Mars.
    Crijo 40 år: 1:a ÄD, ET 13/11 2009 AVA Riga, 2 st 8 celliga. MF v6. FET 23/03 2010

    RUVARE : {#lang_emotions_flower}

    Bengalen: 36 år, 1:a ÄD, AVA Riga, ET 11/2, TD 24 & 26/2 (tidigare 7 misslyckade IVF:er)
    Sodkt 45 år. 3 Pergokurer, MF. 1 ÄD 27/4 2009 blev MF v. 12. FET nr 1. 9 sept 2009, negativt. FET nr 2. 10 mars 2010. AVA Tammerfors

    GRAVIDA: {#lang_emotions_gravid}

    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09 väntar tvillingar
    ZXZX 47 år: 5:e ÄD, FET 12/11, en 8- och ett 4-celligt! Ett av dem fäste! Alla behandlingar på AVA Tammerfors. BF 100801
    Caribe 42 år: 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD testade + 16/6, blev MA i vecka 13, FET 8/12
    Inkan70: 1:a äd EGV Riga fick 3 ägg insatta 16/12, plussade 30 dec


    FÅTT BARN: {#lang_emotions_baby}

    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    ÄlvanAlva: v 35, 1:a ÄD AVA Åbo, flicka 2,4 kg 46 cm, akut kejsarsnitt juli 09.   
    Förväntan: v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 42, pojke född 090813, 3555 gr och 51 cm, vaginalt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Tigermom: v39 2:a ÄD, född 090822, flicka 3170g 49cm
    MoJ: v 35, pojke född okt 2009 3 kg, 48 cm (2:a ÄD AVA Åbo)
    Wilja: v 38, pojke född 091027 3,3 kg och 51 cm (1:a ÄD AVA Peter)
    Grynet: bf 091113, pojke född 091115, kejsasnitt, 3,2 kg, 50 cm. Brno
    Bette: bf 091206, pojke född 091201, kejsarsnitt, vikt 3950, längd 53 cm. AVA Riga
    Odette: 2:a ÄD AVA P, v 42+2, flicka 091217, akut kejsarsnitt 4,2 kg, 52 cm
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Pojke 100202 2860 gram 49 cm (vecka 35+1) akut kejsarsnitt (under lugna förhållanden då förlossningen
  • LoLiNi

    Krya på dig, kramiiis och lycka till med sprutan imorgon!


    Håller mina tummar hårt för dig nu!
    Nu j-lar ska det bli andra bullar - helst i ugnen - av!
    Kram
    Låla
  • LoLiNi

    Bettina: Grattis till fint VUL - och mycket klokt att låta bli träning! Som om du skulle orka det! ;)


    Jag drogs med i det där "leva som vanligt"-snacket och tror att det låg mig i fatet.
    Kram
    Låla
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #2