• Hädvigg

Max-böckerna

Lapplandspärlan skrev 2009-12-12 21:19:11 följande:
    Gillar dom inte alls! Hur ska barnen lära sig prata om språket i böckerna är så? Max gillar vovven Vovven glad Max har kaka Max äta kaka ??!! Herregud! Skulle mina barn få en sån bok skulle jag he iväg den direkt!
    Men ni föräldrar pratar väl inte så?

Språket, som är som en tvåårings, skapar en humoristisk distans till bilderna. Om ni tittar på vad som står och vad som visas på bilden ser ni att det som händer i bilden är mycket mer "överdrivet" eller kaotiskt, jämfört med de korta och koncisa konstaterandena i texten.

Era barn stannar inte i språkutvecklingen för att ni läser Maxböcker för dem!
  • Hädvigg

Man kan se det som Max säger som repliker, alltså direkt återgett tal.
    Tar man bort den effekten, dvs läser ut en fullkomligt korrekt text med prepositioner och ändelser tappar böckerna sin humor och blir ganska tråkiga.

Skulle allt som sägs i dialoger i böcker vara tillrättalagt och korrekt språk skulle det inte vara trovärdigt och intressant för läsaren.

• Hädvigg
    LMH33 skrev 2009-12-12 21:01:04 följande:
    Är inte så förtjust i dem eftersom Max slåss helt utan konsekvenser i minst två av dem. Han slår hunden när hunden tar kakan och då morrar hunden och skrämmer Max och då kommer mamma och säger åt hunden att så får man inte göra, men säger ingenting till Max. I en annan bok klappar han till en anka när ankan tar hans napp. Tycker det är onödigt. Vem är arg är en mycket bättre bok om att slåss/dela med sig.
    Måste alla barnböcker innehålla moraliska pekpinnar? Jag antar att Pippi inte kommer att läsas hos er heller?
  • Hädvigg

Varför är det som förälder okej att säga: "Titta! Vovven!" åt ett litet barn, men inte att läsa samma sak för barnet i en bilderbok?

• Hädvigg
    LMH33 skrev 2009-12-16 14:34:19 följande:
    Moraliska pekpinnar behövs absolut inte, men jag gillar inte barn som slåss, eller vuxna heller för den delen. Om man ska ha med sånt i en barnbok så tycker jag att man får ta diskussionen om konsekvenser. Men det är ju ingert som hindrar mig från att göra det när jag läser Max-böckerna för min son. För det gör jag ju, han har fått dem i present och gillar dem. Vi får se hur det blir med Pippi - jag älskar Pippi själv, men det är kanske mest av nostalgiska skäl. Annars är ju texten lite daterad... och hon kan ju var lite våldsam ibland
    Tja, när jag var barn var det nog roligare att läsa om barn som uppförde sig som barn, inte som vuxna ville att barn skulle vara
  • Hädvigg
    AnniPanni skrev 2009-12-16 14:38:45 följande:
    hmmn jo jag kan säga titta vovven - men alltid följt av fler ord. Vad fin den är, eller pratar om vilken färg den är, hur många ben den har osv. Nu är iof min dotter närmare två och har bra ordförståelse
    Ja, men själva poängen med böckerna är ju kontrasten mellan tvååringsreplikerna och bilderna. Böckerna hindrar ju inte heller att man pratar vidare om bilderna...
  • Hädvigg
    StaffenAssar skrev 2010-01-01 22:02:25 följande:
    Men många barn pratar ju så själva och då kan det ses som repliker. 
Svar på tråden Max-böckerna