• Laire

Max-böckerna

Enligt min lärare på lärarutbildningen som föreläste om bl a Maxböckerna så har man kunnat se i vetenskapliga undersökningar att Maxböcker INTE är skadligt för språkutvecklingen, däremot har man inte kunnat bevisa att det gynnar detsamma.

Jag läser Maxböckerna för min son för att gynna språkutvecklingen, läser man t ex Bjar och Libergs "Barn utvecklar sitt språk" så tar man upp teorier om varför man använder "babyspråk". Babyspråk (och kan jag tänka mig: stödtecken) används för att barnet ska kunna förmedla sig utan att begränsas lika mycket av munmotoriken som med de riktiga orden. Vovve är helt enkelt lättare för barnet att säga än hund.De kan då börja tala sidigare och använda språket mycket tidigare än om man måste lära sig de riktiga orden. Sedan måste man givetvis gå vidare sedan till riktiga ord när de blir äldre, inte tal om annat! Jag tycker att babyspråk har fått ett oförtjänt dåligt rykte ärligt talat.

Det är även en fin tanke med Maxböckerna, att det ska ligga närmare barnens språk så att det ligger närmare barnet och därmed lättare att göra till sitt eget. Det är då lättare för barnen att memorera och "läsa" böckerna när de är så enkla (=de får känna sig som läsare och får ett självförtroende, vilket är superviktigt enligt de specialpedagoger jag talat med).

• Laire

Mamma till tre kottar skrev 2009-12-24 12:47:07 följande:

Kul att läsa alla kommentarer, språket i Max-böckerna har alltid varit under debatt - finns t.o.m. et utgåva där det finns en "översättning" i mindre stil längs ner - DET tyckte jag var skrattretande!
    Ja det är faktiskt lustigt Tur att de kunde gå ifrån det efter ett tag. Men det väcker känslor, vi hade heta diskussioner på lärarutbildningen om man skulle läsa på barnversionen eller göra om det till vuxenord när man läste.
Svar på tråden Max-böckerna