Inlägg från: Mamma till tre kottar |Visa alla inlägg
  • Mamma till tre kottar

Max-böckerna

Barbro Lindgren och Eva Erikssons böcker om Max har hängt med ett bra tag nu. Min yngsta gillar dem skarpt. Vad tycker ni om dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-12 20:49
    En tanke till; känner du till några andra barnböcker som är skrivna med samma enkla språk?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Max-böckerna
  • Mamma till tre kottar
    Callisto79 skrev 2009-12-12 21:05:10 följande:
    Totte och Emma böckerna är väl lite liknande?
    Inte språkligt sett. I Totte-böckerna är det ganska mycket text.
  • Mamma till tre kottar

Kul att läsa alla kommentarer, språket i Max-böckerna har alltid varit under debatt - finns t.o.m. et utgåva där det finns en "översättning" i mindre stil längs ner - DET tyckte jag var skrattretande!

Jag tycker det är spännande att hon faktiskt försök skriva på "Max-språk" (alltså på det sätt Max pratar). Anna-Clara Tidholms böcker Lite sjuk, Hitta på m.fl. är också ett försök till text på enkelt sätt. Det skiljer sig dock mycket från Barbro Lindgrens sätt, Anna-Claras är mer "poetiskt" ( i alla fall i "Hitta på"), medans Barbros är mer kanthugget realistiskt (och som jag uppfattar som charmigt - men det är ju en smaksak).

Vad gäller språkutveckling så kan självklart inte en bok orsaka en dålig språkutveckling - det gör de vuxna som finns runt barnet. Två bra sätt att störa ett barns språkutveckling är att prata som Max till ett barn som själv ligger längre fram i sin språkutveckling eller överskölja sitt barn med massor med prat som barnet inte har en chans att ta till sig.
    Ett bra sätt är att samspela kring böcker som både den vuxne och barnet gillar - titta på bilder och, kanske, läsa texten.

• Mamma till tre kottar
    Laire skrev 2009-12-24 13:03:45 följande:
    Jag tycker att babyspråk har fått ett oförtjänt dåligt rykte ärligt talat.
    Jag tror att det beror på att det finns två typer av "babyspråk", dels det vi pratar om är och som Max-böckerna är skrivna på, som jag egentligen inte tycker är babyspråk utan "Max-språk", Lisa-Språk eller vad barnet nu heter. Dels har vi bebisspråket som många vuxna använder när de pratar med spädbarn, när man ändrar tonhöjd och "halledosingen, sicken gullegul" (skulle vara rätt kul med en bok skriven på DET sättet )
  • Mamma till tre kottar

Jag gillar inte alla Max-böcker. Max Nalle och Max Bil tycker jag om, men inte Max Napp. Mina barn har aldrig haft napp så jag undviker gärna böcker som fokuserar på nappanvändning.

• Mamma till tre kottar

Jag vill gärna ha fler tips på böcker av andra författare som har ett "förenklat" språk i sig.

• Mamma till tre kottar

Läste Max dockvagn för första gången igår {#lang_emotions_laughing} Himla rolig på slutet (lättroad småbarnmamma kanske - men skrattade gjorde jag).
    Min lilla var dock lite oförstående till vart kakan tagit vägen...

Svar på tråden Max-böckerna