Hon skriker för att provocera då hon fått en tillsägelse - Hur hantera detta?
Min dotter dryga två år har börjat utmana mig mer och mer. Känns verkligen som hon vill testa vem det är som bestämmer här hemma. Hon blir ofta sur då jag är upptagen med något eller om hon inte får som hon vill. Då blänger hon på mig och sedan kastar hon ngt hårt i golvet. Då blir jag arg (för hon VET att så gör man inte hemma hos oss) och tar tag i henne och säger ifrån. Då går hon närmare och skriker sitt vassaste skrik rakt i ansiktet på mig. När jag då ganska argt ber henne vara tyst skriker hon ännu högre endast för att provocera. Känns som hon saknar respekt för mig eftersom hon gör så. I detta läge säger jag att jag inte vill vara med henne när hon skriker och går undan till ett annat rum/våningsplan tills jag hör att hon lugnat sig.
Jag försöker verkligen att respektera henne, visa att jag tycker om den hon är och att jag uppskattar att umgås med henne. Trots att lillebror kräver mkt har jag egen tid med henne och hon är delaktig i allt som går att vara delaktig i. Jag vill förstå varför ho gör som hon gör men även om hon mår dåligt över ngt hemma så finns det gränser för hur man får uttrycka sin ilska. Att kasta saker i golvet då man blir arg är en av de få saker som jag inte accepterar. Jag är inspirerad av Jesper Juul och tror på hans sätt att se på familjen. Jag brukar säga att det är ok att bli hur arg man vill men man får inte kasta saker, bitas eller slåss. Men hur gör man i detta läget. Hur får jag respekt av henne som ledare utan att tillgripa nannymetoder?