• Anonym (psyko)

Erfarenheter & skillnader psykolog/terapeut

Funderar på att börja gå till en psykolog eller terapeut för att snacka av mig lite. Har inga psykiska problem men lite saker som jag nog borde ta itu med...

Har dock funderingar över vem man ska vända sig till. Jag vet ju att det går att söka "hjälp" genom vårdcentralen men måste jag då vara psykiskt sjuk för att kvala in där? Om man kan få hjälp där hur lång brukar väntetiden isf vara?

Vad är annars skillnaden på terapeut och psykolog?

Är det någon större skillnad på landstingets psykologer vs privata?

Vad har ni själva för erfarenheter i ämnet? Berätta gärna så mycket ni kan.

• Svar på tråden Erfarenheter & skillnader psykolog/terapeut
  • Anonym (insatt)

Anonym (psyko) skrev : "Jag vet ju att det går att söka "hjälp" genom vårdcentralen men måste jag då vara psykiskt sjuk för att kvala in där?"
    - inte alls - på vårdcentralen brukar finnas en kurator för samtal om personliga bekymmer ... sällan psykolog ...

"Om man kan få hjälp där hur lång brukar väntetiden isf vara?"
    - skiljer sig säkert åt på oliak vårdcentraler ...

"Vad är annars skillnaden på terapeut och psykolog?"
    - Psykolog har gedigen utbildning och legitimation. Terapeut kan vem som helst kalla sig för - det är ingen skyddad titel .... en terapeut kan helt sakna grundutbildning eller ha byggt på en mentalskötarutbildning, förskollärarutbildning etc med x antal kurser ... terapeut är dessutom en titel det gått inflation i på senare år! Det finns massageterapeuter, rosenterappeuter, nagelterapeuter, hudterapeuter osv. Vänder man sig till en terapeut måste man noga kolla in kompetensen ... en leg psykolog däremot har "inbyggd" kvalitetesgaranti!

"Är det någon större skillnad på landstingets psykologer vs privata?"
    - Nej, det behöver det inte vara .... ofta är det de duktigaste som "öppnar eget" ...

• Belavon

Beroende på vad för stöd du vill ha så finns ju KBT (kognitiv beteendeterapi) inriktat på förändra tankar och beteendemönster. Men vill man bara ha någon utanför familj och vänner att prata med så fungerar nog de flesta.

Jag har ingen större koll på skillnaden mellan terapeut och psykolog. När jag kontaktade psykiatriska avdelningen på sjukhuset så fick jag prata med en terapeut och det hjälpte mig massor. Dock väntetid på 6mån.

Hoppas du hittar någon du känner dig trygg med och som kan hjälpa dig

• Anova

Om du inte har några psykiska problem utan bara vill prata av dig så "räcker det" kanske med en kurator? De flesta vårdcentraler har kuratorer och du behöver inte vara sjuk för att få samtalsstöd från en sådan.

Jag upplever mest att det är personkemin mellan mig och den som lyssnar (behandlar) som är viktig. Då jag var sjuk (utmattningsdepremerad) så fick jag mest hjälp av en kurator med KBT-kunskaper (provade på lite olika) som jag hade förtroende för..
    Nu är jag "frisk" och går hos en personlig coach (utbildad socionom och personlig coach) och det fungerar jättebra för mig. Mycket för att vi har så kul tillsammans då vi träffas (dricker kaffe, pratar om mina tokigheter och asgarvar i en timme i veckan)..

Fundera på vad det är du vill ha hjälp med..

• Anonym (olika saker)

En psykolog har psykologutbildning från högskola och legitimation. En psykoterapeut har en påbyggnadsutbildning i psykoterapi (finns olika inriktningar) - de ska ha någon grundutbildning först - psykolog, psykiater, socionom eller liknande.

Tror du får absolut bäst kompetens om du söker en psykolog med psykoterapeututbildning. Kan finnas via vårdcentral, men då behöver du remiss pga svårigheter i din vardag, sjukdom e dyl. Annars kan du söka privat. Finns olika inriktningar och typer av terapier. Läs på lite och fundera över hur du vill jobba med dig själv. Vi är alla så olika och man ska försöka hitta något som känns rätt från början.

Lycka till!

• Anonym (insatt)

Anonym (olika saker) skrev 2009-12-13 22:18:35 följande:

En psykolog har psykologutbildning från högskola och legitimation. En psykoterapeut har en påbyggnadsutbildning i psykoterapi (finns olika inriktningar) - de ska ha någon grundutbildning först - psykolog, psykiater, socionom eller liknande. Tror du får absolut bäst kompetens om du söker en psykolog med psykoterapeututbildning. Kan finnas via vårdcentral, men då behöver du remiss pga svårigheter i din vardag, sjukdom e dyl. Annars kan du söka privat. Finns olika inriktningar och typer av terapier. Läs på lite och fundera över hur du vill jobba med dig själv. Vi är alla så olika och man ska försöka hitta något som känns rätt från början.Lycka till!
    Men nu pratar du om den legitimationsgrundande psykoterapeututbildningen ... ts frågar om terapeut, rätt och slätt. Det kan vem som helst kalla sig för, i alla möjliga genrer!!
  • Anonym (olika saker)

Anonym (insatt) skrev 2009-12-13 22:58:03 följande:

Anonym (olika saker) skrev 2009-12-13 22:18:35 följande: Men nu pratar du om den legitimationsgrundande psykoterapeututbildningen ... ts frågar om terapeut, rätt och slätt. Det kan vem som helst kalla sig för, i alla möjliga genrer!!
    Visst gör jag det. Men jag utgick från att ts undrade om skillnaden mellan psykolog och psykoterapeut - inte t ex musikterapeut eller så. Vi kanske ska be ts förtydliga lite så att vi kan ge ett bra svar
Svar på tråden Erfarenheter & skillnader psykolog/terapeut