• mariem

Tygblöjetråden 23

(nästan) först!

Gurkan: den billigaste pocketblöjan jag hittat är coolababy, kostar 4-5£ styck, (jag har beställt mina från England, har inte hittat dem vare sig i Sverige eller här i Finland där jag bor). På Ebay kan man köpa dem också. De är onesize så man kan ha dem hela blöjperioden. Det följer med ett microfleeceinlägg men jag har boostat med ett flanellinlägg som jag viker tre gånger, då läcker det ingenting. Jag är nöjd med dem, tycker de funkar bättre än fuzzi bunz som vi hade innan.

Sen kan man ju köpa second hand förstås, bra att göra först kanske så kan man testa flera olika varianter utan att ruinera sig.

(fast bäst är ändå vikblöjan åt de minsta tycker jag )

• mariem

vi tvättar både vanliga kläder och alla sorters tygblöjor med tvättnötter och det går bra, har inte märkt nåt läckage på fleeceblöjorna heller.

• mariem

vikisar är ju annars världens lättaste att fixa själv, jag köpte rutvävt bomullstyg och sydde kvadrater av dem, gjorde några i bebisstorlek ( 50x50 cm som jag bara kunde använda de första veckorna innan gumman hade vuxit ur dem, några 60x60 som hon också har vuxit ur nu) och rätt många i storlek ca 70-80 cm. Utanpå har jag antingen stickade ullbyxor (bäst) eller PULbyxor. Vikisar torkar hur snabbt som helst, vikningen tar inte alls länge och de läcker aldrig så ni som vill funderar på att använda dem- kör hårt, de är super!

FruganL: jag brukar ge min dotter babymassage och anväder då mandelolja vilket har haft den positiva bieffekten (förutom att hon älskar massagen) att hennes hud som var lite torr i början nu är helt perfekt, kanske kunde det vara ett alternativ om ert problem också är att huden är för torr? Jag brukar inte heller tvätta efter kissning just med tanke på att vatten torkar ut så mycket, speciellt nu när det är kallt är ju huden extra känslig.

• mariem

caeruleus: nej, inte måste man vika innan man använder, men jag tycker att det är absolut mest praktiskt att ha färdigvikta när man ska btya. Sen tar ju en färdigvikt och ihoprullad vikblöja  dessutom mindre plats i lådan också än om de ligger huller om buller

anka82 skrev 2010-01-11 13:41:08 följande:
    Jag undrar om det är någon här som har beställt tygblöjor från England (eller annat utrike)? Jag funderar nämligen på att beställa från en sida där (minns inte vilken, ska få en länk från en kompis), men undrar om någon här vet hur det brukar fungera med betalningen?
     jag har beställt från babybots i England, gick till så att jag betalade själva beställningen först med visa och sen fick jag via mail en kompletterande räkning med portoavgiften efter att hon som har hand om sidan hade packat och räknat på min beställning. Postavgiften betalades med visa via en länk i mailet och 2 dagar senare hade jag mina blöjor hemma. Funkade bra.
  • mariem
    grynet80 skrev 2010-01-13 12:36:37 följande:
    Här kommer jag med en dum fråga igen.. . Vad har ni för blöja utanpå vikblöjorna?

oftast en PUL-byxa, kör just nu mest med Bambineo one-size. Men egentligen gillar jag ullbyxor mest för att det känns mest "naturligt". En affär i min stad säljer hemstickade som har knäppning med kardborreband fram så man behöver inte dra på dem som en riktigt byxa vilket gör det lättare vid blöjbyten och jag behöver inte använda snappis.

fruganL skrev 2010-01-13 11:47:29 följande:
    vad menar du med tvättbara "rispapper"?
    inte riktigt samma sak men Little Lamb har jättetunna fluffiga fleece-liners som jag använder hela tiden, fleecen ger ju torrhetskänsla och dessutom fångas bajset upp på dem så man inte behöver stå och skrubba vikblöjorna (lat ) Jag har nog rispapper hemma också men det har jag faktiskt aldrig använt.
  • mariem

JsN: tradera, blocket... visst har sjalbarn.se också en avdelning där man får köpa och sälja blöjor? eller var det nåt annat sjalforum kanske...

• mariem
    puma82 skrev 2010-01-14 08:10:36 följande:
    Någon med erfarenhet av coolababy?
    Det är den enda pocket vi använder, jag är nöjd med den. Fuzzi Bunz läckte hela tiden för oss men den här funkar.
    grynet80 skrev 2010-01-13 18:06:52 följande:
    På tradera går de rätt bra har jag sett. (har bara köpt)Mariem, vilken stad och vad kostar de? Något man kan sticka själv kanske *funderar*.
    det är i jakobstad i Finland så antagligen en ganska lång resa för dig Om du vill kan jag ta ett foto så du får se hur den ser ut!
  • mariem

caeruleus: babybots.co.uk har jag köpt från, bla coolababy som jag skrev om här ovanför. Betydligt billigare, även om man bara köper några få blöjor blir det snabbt lönsamt även om man tänker på portot.

• mariem

jag sköljer av bajsblöjorna meddetsamma och gnuggar bajsfläckarna lite i handfatet med galltvål, sen åker de ner i tvätthinken. Suveränt mot fläckar, tjejen är snart 4 månader och både vikisar och pocket är vita och fina än. Blöjbyxor hålls nog rena fast de är vita, på dem kommer det ju (nästan) inget bajs.

Angående vilken blöjbyxa jag rekommenderar, jag tycker de flesta pul-byxor är likvärdiga, de jag använder mest nu är en one-size modell men jag gillar IVs blöjbyxor också. Köpte dock en som inte alls var bra också, även det en one-size, (nature babies) och den är så grymt stor att jag nästan kan ha den själv Ligger i lådan oanvänd.

• mariem

tuvaduva: har du köpt det där paketet eller funderar du på att köpa? Jag hade kanske inte betalat 500 kr för det eftersom jag tycker att man kan få ett mer välbalanserat paket för samma peng, det är lite väl många blöjbyxor och rätt så få blöjor. Men har du redan köpt så är det ingen katastrof, man kan ju komplettera senare och sälja vidare det man märker att man inte behöver.

• mariem

jag har använt snappi ett par gånger mest för att prova, men när bebis är liten behövs det inte, blöjan hålls på plats ändå. Hade även införskaffat ett par små hemstickade vanliga ullbyxor men tyckte det var lite besvärligt att dra på dem då de ju ser ut som en vanlig byxa, sen ska vikisen dit in också och det var inte så lätt att få allt att sitta bra på en liten baby då. Så dem har jag faktiskt inte använt. Sen hittade jag en modell som är hemstickade men som har kardborreband, av samma modell som imse vimse ullbyxor alltså. Dem älskar jag, jag lovade tidigare någon här i tråden att lägga in bild på dem i mitt galleri och kommer att göra det nu om ett par minuter

• mariem

grynet: nån blöjbyxa till skulle jag nog köpa så du har ett par med kardborrestängning. En bambu formsydd blöja är suverän att ha på natten eller på den långa dagsömnen, suger upp jättebra.  Vet inte hur många vikisar som finns i IKEAförpackningen men se till att du har tillräckligt många vikblöjor också, man byter ofta i början så man behöver kanske fler än man tror om man vill köra bara med vikblöjor. I och för sig så torkar de ju jättefort efter tvätt så om man tvättar varje dag klarar man sig med mindre såklart.

• mariem
    trollet1985 skrev 2010-01-25 20:26:22 följande:
    Ni som kör med bambublöjor, vad kör ni för märken? Ni som inte syr egna. ;)

Vi har provat Totsbots, Little Lamb och Bambineo. Tycker alla är likvärdiga, alla funkar bra!

Vi körde med EC åt sonen som nu är 3 år, började då han var ca 4-5 månader. Det funkade superbra, först fångade vi bara bajset men så småningom började man kunna läsa hans kroppsspråk och se när han tänkte kissa så vi hann få det också i toan. Ofta klarade vi oss med en enda blöja hela dagen (hade inte tygisar då) och han blev också helt torr snabbare än de flesta av hans kompisar. Nu har jag testat hålla lillasyster över toan också för att kissa men hon bara ser på mig med stora förvånade ögon och börjar skratta
  • mariem

smurfan0: hare du försökt att boosta med nånting? tex ett frotté- eller flanellinlägg? Det funkar ibland. Måste det vara just pocket? För annars kan man ju använda formsydda. Många sådana, tex de av bambu, stängs med kardborre så då kan man justera benen bättre. Man ska ju såklart ha en ytterbyxa då men det blir inte så mycket mer jobb än med en pocket...

• mariem

jag använder också diskhandskar när jag sköljer ur bajsblöjorna, har både handskar och en diskborste nära till hands så jag kan tvätta handfatet noga efteråt också för jag brukar också skölja tjejens bak i handfatet.

Har någon av er testat IVs AIO? Jag börjar vara sugen på att övergå till tygblöjor också på natten men vet inte riktigt vilken blöja som skulle passa. Formsydda bambus suger ju upp bra men det känns som att det blir så blött mot huden i så pass många timmar iallafall ... Ni som har tygisar  som nattblöja, vad använder ni?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23