• emindy

Tygblöjetråden 23

Jag har en fråga! ni som kör med rispapper, hur gör ni med efterhanteringen så att säga?
    Skiten är så lös att den fastnar men inte lös nog att enkelt sköljas bort och jag hade nån tanke om att använda rispapper för att inte behöva skölja blöjan men jag vet inte vad jag skall göra av papperet! Kan man verkligen inte spola ned det?
    Det känns ju helknäppt att stoppa det i en egen liten plastpåse och knyta åt men det har varit enda sättet för att det inte skall börja stinka... Jag är inte van att behöva bry mig i sånt!

• emindy
    Blå Flygare skrev 2009-12-14 13:13:03 följande:
    Vi ska åka bort några dagar över julhelgen. Hur många blöjor tror ni vi behöver ta med? Vi har många av bekvämlighetsskäl, men hur många BEHÖVS? Tänkte tvätta varje dag, det är formsydd bambu så lååång torktid.
    När jag var iväg på tredagars resa i våras med liten bebis hade jag med alla rena blöjor i en egen kasse, typ ikea. Men då tvättades inget å andra sidan. Har du möjlighet att torka i torktumlare torde ju två dagars åtgång räcka.
  • emindy
    Plutteli skrev 2009-12-14 12:35:47 följande:
    Rispapper kan du spola ner i toan!
    Titinea skrev 2009-12-14 13:17:48 följande:
    Det kan dock bli stopp i avloppet och reningsverket blir tydligen inte så glada över det..
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-14 13:24:25 följande:
    Inget rispapper i toan! Även om tillverkare säger att det är ok..
    Ni ser! Jag antar jag får ringa kommunen och fråga... Vi har egen avloppsbrunn som töms en gång om året så rent teoretiskt, om det inte blir stopp, borde rispapperet förmultna långt innan det är dags för nästa tömning.
  • emindy

Jag har mailat dom på kommunen nu för att få säkert besked om rispapperet där jag bor. Lite skrämmande med stopp i avloppet men det handlar ju inte om några mängder för oss, kanske ett ark om dagen...

Annars struntar jag i rispapperena. Det har ju funkat än så länge och jag kan ju använda tyginlägg istället som någon tipsade om!

• emindy

Blöjbyxor finns inget rakt svar på. Det gäller att prova sig fram som med så mycket annat!
    Vi har tyckt om Imse vimses, inget skav här inte! Favoriterna har ändå varit Wonder Wraps och hemmastickade ullbyxor.

• emindy

Jag fick svar ifrån kommunen och de sa att eftersom det var komposterbart såg han ingen fara i att spola ned det så det hamnade i vår avloppsbrunn, annat än att de kanske skulle kunna sätta igen rören.
    Så just nu känner jag som så att jag skiter i de där rispapperena! Det vart bara mer jobb (och mer lukt!), istället för tvärtom!

• emindy
    Anaiah skrev 2009-12-17 23:22:08 följande:
    Mer lukt? Det har jag aldrig tänkt på, men det klart, ju färre saker som genererar lukt desto bättre! Vi har diskuterat det här i hemmet idag (eftersom sambon funderade över en liknande frågeställning för inte så länge sedan - alltså om pappret verkligen löses upp tillräckligt snabbt och bra i vatten när det ju klarar flera timmars kissinpregnering utan att påverkas) och har kommit fram till att vi ska skippa pappret framöver. Och ju färre steg vid blöjbytena desto bättre!
    Jag har ju gjort så att jag sköljt bajsblöjorna och stoppat dem i en hink med vatten direkt, vilket gjort att de inte luktat alls! Men med rispapperet...
    Jag tyckte det luktade fastän jag stoppade det i en plastpåse som jag knöt åt! Det är nog bara att erkänna att jag är väldigt bortskämd med tygblöjorna och deras luktlöshet
  • emindy
    JsN skrev 2009-12-18 15:35:52 följande:
    Rispapper som det bara kissats i kan man tvätta i tvättmaskinen och återanvända.
    Det gör jag redan. Men det är ju de som fyllt sitt syfte som tenderar att lukta...
  • emindy

absolut! Fast här har jag nu för andra natten i rad engångs... Pocketarna var uppanvända och sedan har de varit i tvätten...

• emindy

Jag tvättar aldrig om det bara kommit kiss utan bara vid bajsblöja. Som någon sa, vatten torkar ut! och gnussande med tvättlappar sliter på huden!
    Däremot byter vi alltid så fort vi märker att hon kissat så det ligger aldrig länge

Svar på tråden Tygblöjetråden 23