Caeruleus skrev 2010-02-21 19:59:58 följande:
Tjolahopp..är på toppenhumör ikväll. Har spenderat dagen på syfestivalen och äntligen slagit till och köpt en overlockmaskin. Blev även en del tyg och ullgarn. Är nu riktigt sugen på att ge mig på och sticka ett par blöjbyxor direkt. Var dock läääänge sedan jag stickade så mina kunskaper är låga. Har hittat två olika mönster och tänkte höra om ni sytt någon av dem och kan säga om de är bra? Variant 1 - verkar enkel dvs bra för mig
www.tygisar.se/gor_det_sjalv.php?artikel=17 Variant 2 - snyggare och mer komplicerad
www.ottobredesign.com/se/monster/pdf/blojbyxo... Vilket mönster har du använt?
Haha! Båda faktiskt!
Började med Tygisars modell då den är så enkel (och det råkade vara den jag hittade först) men har nyligen börjat sticka Ottobres till minstingen. Jag föredrar nu Ottobres då du stickar allt i ett stycke som du bara syr ihop. Tygisars blöja tar en aningen längre tid att sticka, får inte samma snygga form och man måste måtta ut benöpprningar och muddar själv (jag är lite lat av mig), men båda blöjorna går att sticka mer än en per dag när man får upp farten.
Båda blöjorna är toppen iofs så det är inte någon stor skillnad egentligen. Ska du sticka Tygisars så glöm inte att lägga till muddar på benen, annars är det lätt att innerblöjan sticker ut och då läcker det! Jag tycker Tygisars mönster är ett utmärkt nybörjarmönster, men Ottobres är inte speciellt mycket svårare faktiskt. Jag är inte heller någon hejjare på stickning egentligen.
På Ottobres så stickar jag längre muddar i benen än vad deras mönster anger (tar i med 12-15 varv i stället för 6 och då går muddarna ner till knäväcken på min nyfödda).
Jag stickar med stickstorlek 4 eller 5, det gör inte så mycket om det blir glessickat så länge det filtar sig ordentligt, men visst till äldre sonen som kissar lite större mängder, så använder jag 3:or i stället.