• puma82

Tygblöjetråden 23

Ny i denna djungel. Har en tös på snart 3 hemma, då hon föddes funderade vi på tygblöjor, men så kom hon ut och det försvann i amningsdimman :) Men den 4e mars ska vi ha en till liten och nu ska vi köra tygblöjor. Suttit och kikat runt och kommit fram att man bör kanske testa lite olika innan man bestämmer sig?

Har köpt oss ett startset 200:-, Bambino Mio, 3 blöjbyxor i typ plast, PUL? kanske det kallas och så var det deras "vikisar" 6st. Vi tycker de rätt tjocka och funderar på om de är bra att ha som nattblöja och köpa rutvävda vikisar, de som fanns länkade till ikea, på dagen. Även sett en blöjbyxa som var av bambu som verkade mycket smidigare och funderar på om man kan ha vanliga vikisar i dem, såg ut som vilken blöjbyxa som helst? Ska nog köpa den och så formsydda, och kolla vad vi gillar bäst.
    Hur är det med vikisar, behöver man något extra inlägg, booster? i dem då de är små, för bebisbajs är ju rätt rinnigt?
    Vad tror ni om följande för att kolla vad man gillar bäst:
    3 PUL blöjbyxor - small
    1 bambu blöjbyxa
    6 Bambino Mio vikisar, till natten tror vi, de har ingen x-tra booster i sitt "system"
    12 Ikea tvättlappar rutvävda/vikisar
    6 formsydda blöjor
    Rispapper
    Några boosters, microfiber? flanell, frotté?
  • puma82

Ni som har pocketblöjor, hur många blöjor har ni och hur många inlägg? Och blir inte blöjan våt och skitig på fleecen, för man stoppar väl inlägget i mitten av blöjan? Tyg, inlägg, tyg liksom?

• puma82
    Blå Flygare skrev 2010-01-01 18:47:03 följande:
    Hur många jag hade till dottern vill jag inte tänka på . Ville inte stressa över torktider när jag jobbade och hade dottern på dagis, så jag köpte mer än den rekomederade mängden iaf. Kanske 30 st, huvva. Men då hade jag alltid så det räckte och jag inte behövde tänka på det. Fleecen känns torr även när inlägget är vått, det är det som är poängen med ett torr-skikt. Fläckar kan det bli, men de går att behandla bort preceis som på andra matrial. Bajs lägger sig på ytan med pockets precis som med andra blöjor (är det amningsbajs så sugs ju en del upp), men bajsblöjor byter man direkt.
    Tack.. rena djungeln detta.. Men med många pocketblöjor så blir det ju snart lika dyrt som med engångs känns det som.. O då försvinner ju den delen. Uscha, svårt att bestämma sig.. sitter o kikar på olika lösningar och vill ju ha en lätt lösning som är billigare än engångs och inte för krångligt som vikisar. Kommit fram till att vi kommer vara för bekväm för det. Har redan en tös på 3 hemma då bebis kommer och vill inte ha en massa mer som tar tid :) typ vika blöjor!
  • puma82

Ny fråga :)

Vi har pratat en del nu ang tygblöjor, vikisar, pocket.. vi blir helt snurriga och har sagt följande:
    Vi har 3 blöjbyxor i PUL, minsta strl
    Får låna IVs formsyddafrotté blöjor, onesize
    Kommer nog köpa vikisar på ikea, riktigt billigt
    Sedan 1 testpaket får barnshop.se med pockets
    Nu till frågan: Någon som köpt via ebay? Pockets där verkar billiga som tusan.. Törs man? Kollat på ebay global och där verkar det okej.
    Sedan så funderar vi på att köpa några pocket till stora tösen på snart 3, vad ska man välja för storlek? I dagsläget kör vi vanliga engångs från willys, hon klara inte av pampers och dylika för de suger upp allt o hon blir jätte röd i underlivet och vill då inte kissa. Hon har nästan bara blöja på natten, nästintill torr. kan det komma att bli för tätt med microfiberfleecen som verkar vara innerst i alla pockets, då hon är rätt känslig? Och vad ska man köpa för sort, de är ju upp till typ 13, 15kg, hon väger ju 15,5..
    verkar också som att de efter ett tag slits ut i resåren, pocketblöjorna? Något som inte känns så roligt, de är ju trots allt rätt dyra.. *snurrigt i huvudet av allt detta* som att välja pizza.. finns för mycket roligt att välja mellan :D
  • puma82
    Cashew skrev 2010-01-04 22:11:01 följande:
    nån som vet nån shop med rea/mängdrabatt? har fuzzi petite till sonen på 18 månader nu men måste nog inse att jag måste köpa en strl större innan han blir blöjfri letar framför allt efter fuzzi bunz, large gamla modellen och nya, alternativt medium nya mdellen. gärna nån utländsk shop
    kolla på www.sjalbarn.se, såg ett gäng i en annons, den äldre modellen och large, om jag inte minns helt fel. ska fösöka hitta annonsen till dig :)
  • puma82
    Cashew skrev 2010-01-04 22:11:01 följande:
    nån som vet nån shop med rea/mängdrabatt? har fuzzi petite till sonen på 18 månader nu men måste nog inse att jag måste köpa en strl större innan han blir blöjfri letar framför allt efter fuzzi bunz, large gamla modellen och nya, alternativt medium nya mdellen. gärna nån utländsk shop
    www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php&t=152858
  • puma82
    Cashew skrev 2010-01-05 12:17:42 följande:
    tack puma82! har hållt utkik på sjalbarn lite då och då men missade tydligen den annonsen.
     Så lite så :)
  • puma82

En fråga till er som kan pocketblöjor. Någon som är hemma på märket babyland? Ska köpa lite pockets och hittat en tjej som säljer sådana, ca 20st. Tar 100kr med 1 inlägg. Är det ett bra pris? Hittade dem för 70kr med 1 inlägg på ebay nämligen.

Någon med erfarenhet av coolababy?
    *Tuva-Li 2007, Bebis 2010*
  • puma82

En fråga, vi har ett gäng formsydda frotté och flanell blöjor från ImseVimse, ett gäng flanellinlägg för natten, IV, och massa vikisar från IKEA. Nu undrar jag hur f*n jag ska få dem att inte bli så stela!!

Inget är speciellt använt, och de är bara hängtorkade, kan man köra dessa i torktumlaren? Ser på tvättrådslappen att det går på låg värme, men de har vi testat och de är ändå hård. 
    Sömmarna känns inte all roliga att ha mot bebis när den kommit ut och skall ha dessa blöjor, är det något bebis kommer märka, så som röda märken vid tyggslutet tex?
    Blir det bättre med fler användningar? Finns det något man kan ha i tvätten istället för sköljmedel så de blir mjukare?
    Tacksam för råd!
  • puma82
    winterangel85 skrev 2010-01-19 14:14:41 följande:
    Jag fick svar från Jysk idag att det inte går att få hem, men mailet kom från butiken här i Borlänge. Jag ska nog ta och maila huvudkontoret ist. Nog sjutton borde de kunna fixa hit blöjor.. Skam den som ger sig!
    Inte läst hela tråden, men vad är det för blöjor? Låter intressant ju. Ska man maila med kanske så det blir lite påtryckningar?
  • puma82

Lite fler frågor :)

Någon här som syr egna inlägg och så? Har bara en vanlig symaskin, men funderar på om det räcker att sicksacka och sedan köra med vanlig raksöm om man skulle göra frotté inlägg med fleece mot huden, till natten.. Eller måste man ha en maskin som kan göra overlock?
    Vart tusan kan man få tag på bambu att sy egna inlägg i?? Finns det sådana handdukar på hemtex eller jysk? så man slipper massa frakt och så! Myllymusk eller vad de heter har väl, men fattar inte finska =/
    Varför fungerar det inte för oss med vanliga microfiber/städtrasor? De är tvättade men suger inta alls så bra som vi trodde! Kisset verkar liksom komma för fort!
    Någon som har någon bra sida med roliga blöjbyxor som man kan handla på?
  • puma82
    winterangel85: Hur vänder du dem räta då de är helt igensydda och i tre lager? *funderar
    hårt*
  • puma82
    winterangel85 skrev 2010-01-19 17:45:10 följande:
    Se så tokigt det kan bli med trött mammahjärna. =P Jag sparar en öppning på ett par cm, vänder räta och sen syr jag ihop öppningen.. Tack så mycket för att du uppmärksammade felet, ska rätta till i beskrivningen när jag får tid.. =D
    Ler, ingen fara, tänkte testa det :)
Svar på tråden Tygblöjetråden 23