Inlägg från: Fru Grön |Visa alla inlägg
  • Fru  Grön

Tygblöjetråden 23

adagumsan skrev 2009-12-31 13:56:18 följande:
    Ja, det var på tiden! För en timme sen satte jag på den första blöjan och nu sover han. Vi får se hur det håller. =) Vad är fördelarna kontra nackdelarna med IV:s flanellblöjor? Någon som har erfarenheter? Det är dem jag börjat med och jag vet inte om det är ett bra val. Är de dyra, bra, dåliga?
    Du lär ju märka om du tycker att de funkar ;) Men svårt förstås att veta vad man ska nöja sig med för resultat, när man inte har något att jämföra med. Med tygblöjor får man räkna med att byta blöja mycket oftare oavsett märke etc, så krångligare än plastblöjor blir det iaf. Men det är det värt!

Jag gillade både de formsydda och vikisarna i flanell, de känns mjuka mot huden och sög upp det de skulle. När barnen blev större gick vi över till rutvävda lite större vikisar som räckte hela vägen runt bebben. De körde vi sedan med tills de började med pottan.
  • Fru  Grön
    Svampp skrev 2010-01-02 11:46:36 följande:
    Aha, har inte fattat riktigt hur snappi funkar. Det är inget som skaver för babyn? Kanske man ska införskaffa några såna då.
    snappi funkar nog toppen (nymodighet sen jag sist höll på med tygblöjor, har inte provat), men jag klarade mig utmärkt utan: man bara viken in översta fliken på vikblöjan fram på magen, så håller sig blöjan bra på plats tills man hunnit bra på ytterbyxan. Man blir hur snitsig som helst på det efter ett tag.

Muddar är bra på benen och midjan, tänk på att testa mot huden om garnet är stickigt först. Ingen av ungarna här har visserligen klagat på vanligt obehandlat ullgarn, men om jag gjorde längre muddar skulle jag nog göra dem i babyullgarn eller liknande.
  • Fru  Grön
    fruganL skrev 2010-01-04 22:08:20 följande:
    ...annars skulle jag gärna testa. Sonen är tokröd på framsidan, vet inte alls vad det kan bero på. Eller ja, det beror säkert på BGblöjorna som vi annars är otroligt nöjda med. Hela framsidan av kroppen som täcks av blöjan är röd, det slutar vid höfterna, och bak mot rumpan är det inget alls. Har senaste månaden kört nästan uteslutande med BGpocket av olika skäl, och det känns som att han inte alls var lika röd med vikblöjor. Kan det bero på värme? Material? Kan det bero på att han tvättas för dåligt? Vi använder bara vatten och har han bara kissat brukar inte jag tvätta så noga, ibland inte alls. Jag vet att min man alltid tvättar när han byter och jag tvättar mer när han har bajsat, så det blir bara någon gång ibland han inte tvättas alls. Eller är det tvärtom, tvättas han för mycket så han istället blir torr? Rätt som det är blir han sårig i rumpan också, men det känns som att det ofta kunnat kopplas samman med att jag ätit för tung mat, eller att vi missat en bajs som skavt lite för länge...försvinner lika snabbt som det dyker upp. Ett av argumenten för att ha tygblöjor är ju att mn ska SLIPPA "röda rumpor", när vi hade Libero var han aldrig röd eller sårig egentligen...(jo, en gång i rumpan, men det var också en blöja som suttit lite för länge).
    men alltså, kiss är inte så roligt att ha på huden för länge! Jag tycker absolut att du ska tvätta med ljummet vatten VARJE gång du byter på honom. Varför inte liksom??? Och sen lufta några minuter innan nya blöjan sätts på om så ofta det går. Vad är det för material på insidan av blöjorna? Man blir ju lite misstänksam mot materialet också, eftersom han är röd på hela ytan där blöjan suttit, men å andra sidan kanske kisset sprider sig över samma yta? lycka till
  • Fru  Grön
    fruganL skrev 2010-01-05 10:06:16 följande:
    Tog en ordentlig kik imorse, men behövde inte kika så länge. Torr som fnöske! Vatten är ju otroligt uttorkande Fru Grön... När han har vikblöja tvättar jag varje gång, för då ligger ju kisset mot huden hela tden, men pocketen är inte blöt om inte inlägget är genomvått och det är det enbart på morgonen. Så jag vågar nog faktiskt inte tvätta med vatten varje gång, inte utan något återfuktande en gång om dagen eller i alla fall flera gånger i veckan. Luftar varje gång blöjan är av gör vi, ett par minuter i alla fall. December har varit en enda lång resa för mig och sonen, och när man inte är hemma faller man lätt ur rutinerna, så i de veckorna har det bara blivit två långtidsluftningar, men annars har han legat med rumpan bar någon halvtimma-timma ett par gånger i veckan nästan. Min man luftar dock inte speciellt när han byter blöja, för han vet inte riktigt hur man gör. Han gör ett par grimaser och pratar lite med sonen, men efter typ en halv minut verkar idéerna tagit slut och han står bara och stirrar tills han ger upp och tar på nästa blöja. Det innebär iofs någon minut varje gång, och det är ju trots allt bättre än inget. Om materialet spelar in eller inte får jag därmed återkomma om. Nu sover han. När han vaknar blir det ett bad (har alltid i lite badolja) och kanske en extra droppe badolja på det torra och sen luftar vi skiten ur honom. =) En droppe badolja i tvättvattnet tills det torra är borta skadar nog inte. Honungstvå låter spännande. Ska de om jag ramlar över det någonstans.
    Nja, bara vatten är inte så extremt uttorkande faktiskt, eftersom man inte tvättar bort hudens eget fett med vattnet. Däremot är urin uttorkande eftersom det håller en högre salthalt än övriga kroppen. Det är dessutom kemiskt irriterande för huden, så bara kiss i sig kan ge hudirritationer. Inte konstigt att han blir torr... Även om det mesta sugs upp av blöjan av era braiga blöjor, så ligger ju alltid lite kiss kvar på huden, om inte annat från då kisset just kom ut. 

När jag pratar om att lufta menar jag att man vid varje blöjbyte (hemma alltså, lite svårt om man är i ett stressigt köpcenter eller ngt) låta rumpan torka helt efter tvätten innan man tar på nya blöjan, det tar bara några minuter. Under den tiden är det inte nödvändigt att vara kvar vid skötbordet, man kan lägga bebben på en filt eller låta den krypa omkring lite (med risk för nya "olyckor" :) En längre luftning då och då är trevligt, men det viktigaste är nog att huden får en chans att torka lite mellan varje blöja.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23