fruganL skrev 2010-01-05 10:06:16 följande:
Tog en ordentlig kik imorse, men behövde inte kika så länge. Torr som fnöske! Vatten är ju otroligt uttorkande Fru Grön... När han har vikblöja tvättar jag varje gång, för då ligger ju kisset mot huden hela tden, men pocketen är inte blöt om inte inlägget är genomvått och det är det enbart på morgonen. Så jag vågar nog faktiskt inte tvätta med vatten varje gång, inte utan något återfuktande en gång om dagen eller i alla fall flera gånger i veckan. Luftar varje gång blöjan är av gör vi, ett par minuter i alla fall. December har varit en enda lång resa för mig och sonen, och när man inte är hemma faller man lätt ur rutinerna, så i de veckorna har det bara blivit två långtidsluftningar, men annars har han legat med rumpan bar någon halvtimma-timma ett par gånger i veckan nästan. Min man luftar dock inte speciellt när han byter blöja, för han vet inte riktigt hur man gör. Han gör ett par grimaser och pratar lite med sonen, men efter typ en halv minut verkar idéerna tagit slut och han står bara och stirrar tills han ger upp och tar på nästa blöja. Det innebär
iofs någon minut varje gång, och det är ju trots allt bättre än inget. Om materialet spelar in eller inte får jag därmed återkomma om. Nu sover han. När han vaknar blir det ett bad (har alltid i lite badolja) och kanske en extra droppe badolja på det torra och sen luftar vi skiten ur honom. =) En droppe badolja i tvättvattnet tills det torra är borta skadar nog inte. Honungstvå låter spännande. Ska de om jag ramlar över det någonstans.
Nja, bara vatten är inte så extremt uttorkande faktiskt, eftersom man inte tvättar bort hudens eget fett med vattnet. Däremot är urin uttorkande eftersom det håller en högre salthalt än övriga kroppen. Det är dessutom kemiskt irriterande för huden, så bara kiss i sig kan ge hudirritationer. Inte konstigt att han blir torr... Även om det mesta sugs upp av blöjan av era braiga blöjor, så ligger ju alltid lite kiss kvar på huden, om inte annat från då kisset just kom ut.
När jag pratar om att lufta menar jag att man vid varje blöjbyte (hemma alltså, lite svårt om man är i ett stressigt köpcenter eller ngt) låta rumpan torka helt efter tvätten innan man tar på nya blöjan, det tar bara några minuter. Under den tiden är det inte nödvändigt att vara kvar vid skötbordet, man kan lägga bebben på en filt eller låta den krypa omkring lite (med risk för nya "olyckor" :) En längre luftning då och då är trevligt, men det viktigaste är nog att huden får en chans att torka lite mellan varje blöja.