Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

Tygblöjetråden 23

Ekorrfamiljen - det finns bara en storlek till. De har jag använt till min oerhört lilla unge nästan hela tiden. (han väger inte åtta kg än, han är 18 månader ) Så de bör fungera. Ibland har de inte räckt dock, kissats igenom ganska snabbt i perioder.

• johlinn

wero - jag tror att blöjan läcker pga att den har för mkt kiss i sig. Alltså att de läcker för att blöjan är för blöt. Det är förvånande ibland hur mycket kiss som ryms i en så liten kropp! Vad är det för tjocklek på microfibern? Är det standardinläggen som kommer med pocketblöjan är det väldigt olika hur bra de suger beroende på vilket fabrikat det är.

• johlinn

Kushiesbyxan gillade jag inte alls, väldigt prasslig och använde inte pga det. Men iv:s softbyxa används flitigt!

• johlinn

Winterangel - inget svar på rispappersfrågan. Vi har aldrig använt oss av rispapper. Bortaplan kör jag bara ned blöjorna ihopvikta i en tät påse så sköljer jag av ev. bajs när vi kommit hem. Fungerar toppen, även på dagis!

• johlinn
    winterangel85 skrev 2010-01-08 21:15:06 följande:
    jo, så har jag också gjort hitills och tycker att det funkar, men tänkte att jag skulle förenkla för mig med rispapper.. Vad använder du för påsar? Här har jag haft hundens bajspåsar, men de är lite små tycker jag.. Blir många påsar om man är borta en dag... =(
    Jag har köpt en pulpåse från mommys touch med dragkedja. Den rymmer måååånga blöjor Annars har jag en rulle vanliga soppåsar hemma, köpta på typ ica, som jag drar av en o har extra liggande i skötväskan för jag är glömsk o glömmer ibland o lägga ned pulpåsen. Även en sån soppåse med knythandtag rymmer många blöjor om man knyter igen den så att den går o öppna igen.
  • johlinn

fuzzis går jättebra att tvätta i 60 grader, det är bara amerikanarna som är knepiga med tvättråd! Storleksmässigt köpte jag medium på en gång för barn skulle ju växa så snabbt. Så råkade jag få en av den minsta sorten som inte kunde ha medium förrän han var nästan året...

• johlinn

Blå myran - absolut mest effektiva jag testat mot lukt har varit bikarbonat! En halv påse i en normalstor maskin!

• johlinn

Frugan - det där gav sig av sig självt eftersom efter ett antal tvättar blev uttorkningseffekten mindre på mina händer. Vet inte hur många tvättar dock, men antar att det var fler än ett par tre stycken... Mina äldsta bg börjar nog närma sig nånstans mellan 150-200 tvättar nu.

• johlinn

trollet - sambon använder bara bg pockets. De är onesize. När E. var liten var det löst bajs vid varje byte och vi bytte ofta... Men vi hade aldrig några läckage från de blöjorna heller!

• johlinn

trollet - vi köper inga engångs mer. De engångs vi använder är såpass få att det vi får tilldelat från landstinget räcker mer än väl. Har inte köpt engångsblöjor sen han hade näst minsta storleken och det var enbart eftersom landstinget inte erbjöd den storleken.

• johlinn
    Blå Flygare skrev 2010-01-21 16:06:00 följande:
    Tilldelat från landstinget??
    Ja, har man pga någon diagnos ett extra behov av blöjor kan man få utskrivet blöjor. E. har ryggmärgsbråck och har problem med sin tarmtömning vilket ger ökat behov av blöjor. Vår uroterapeut gör förskrivningen.  
  • johlinn

smurra - tänk på att flanellblöjorna kan behöva mer än en tvätt för att börja suga otpimalt!

madebyinferno - vi tvättar nästan bara med vatten. Ibland med kallpressad ekologisk rapsolja.

• johlinn

E. bajsar ofta när vi är hemifrån. Allt läggs i pulpåse eller plastpåse och sköljs av hemma. Även dagis gör så, lägger i en påse bara så tar vi hand om det hemma.

• johlinn

katharina - använda blöjor förvaras i öppen hink innan tvätt. kissblöjor går direkt i hinken, bajsblöjor sköljs av först. Luktar inget i badrummet. Luktar om blöjorna när man lägger in dem i tvättmaskinen, men det går bort i tvätten.

• johlinn

drWho - kan det vara sköljmedels- tvättmedelsrester i tvättmaskinen som täppt igen? Använder du för mycket tvättmedel?

Tvätta en maskin i så hög temp. som möjligt helt utan tvättmedel och tvätt för att skölja ur maskinen. Kör därefter en blöjtvätt, även den  på så hög temp som möjligt utan tvättmedel. Det kan fungera.

Pärlar sig vattnet på inläggen om du sköljer av dem? Isf är de igentäppta och kan behöva kuras med diskmedel igen. Yes ÄR ett effektivt diskmedel, känns mer koncentrerat på nåt sätt, kanske kan vara värt att prova om inte ovanstående tvättmaskinstrick fungerar...

• johlinn

drWho - yep, yes är bäst Skulle nog också tippa på barnoljan, prova någon annan olja. mindre tvättmedel ska du inte använda, då riskerar du som du sa tidigare att inte få det rent.

Svar på tråden Tygblöjetråden 23