Inlägg från: ursulae |Visa alla inlägg
  • ursulae

Tygblöjetråden 23

Jag håller på att sy egna all-in-ones då hela min uppsättning pocketar fick säljas för att sonen inte tålde stay-dry-skiktet. Pocketarna sydde jag med vikresår runt kanterna men eftersom vikresår är rätt dyrt hade jag tänkt vändsy mina all-in-ones. Men ett problem har uppstått. Jag tycker att det är svårt att få resåren att vara ordentligt stretchig i benen. På den första sydde jag även en stickning runt hela blöjan och då försvann hela resår-effekten. Men jag har läst att det minska risken för läckage...
    Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska få benresåren att bli bra när jag vändsyr???! Funkar det att overlocka på resåren eller måste jag köra flerstegssick-sack på vanliga maskinen? Finns det något sätt att få resåren att funka även med en stickning eller kan jag skippa den helt?
    Mycket tacksam för svar!

• ursulae

Siliconresår eller vad det nu heter! Jag har tidigare även använt "vanlig" resår men tyckte inte att den höll tillräckligt i tvätten.

• ursulae

Tack för svaret, ja det var tyvärr ungefär så jag gjorde.. Fast jag hade nog overlockat ihop hela blöjan (utom vändningshålet då) innan jag sydde resåren och det var kanske inte så bra. Men det var fortfarande mycket bättre stretch innan jag sydde stickningen och jag sydde också den en bit in. Kanske måste jag sträcka resåren äääännu mer?! Använder du också lastin?

• ursulae

Hm, det är bibbis jag har! Ok, så du yrväder syr inte fast resårerna utan fäster dem bara i ändarna? Jag har faktiskt aldrig provat det... Men jag får väl nästan börja med att byta lastin då!

• ursulae
    Labolinn skrev 2010-01-13 12:11:21 följande:
    Precis, det måste inte vara urtjusigt, och med lite uppfinningsrikedom så kan man ju få allt att suga upp eller hålla tätt. :) Jag tänkte på alla varianter av såna här inlägg www.imsevimse.se/shop.pab?category=79&id=824. Just det här är extra fiffigt säger de om bebisen är irriterad och röd i rumpan, men de funkar ju så klart lika bra som rispapper gör för att fånga upp bajs (misstänker jag i alla fall). Med den fina bonusen att de inte alls ÄR rispapper som ska spolas ner och riskera att täppa till avloppet, utan sköljs av och tvättas med tygisarna. Så tänkte jag. :)
    Ja men det funkar inte bra på alla bebisar! Min lillkille fick svamp just när vi använde torr-inlägg, men inte utan. Så där funkade det liksom lite tvärtom! Men en enkelt inlägg i vanligt tyg funkar ju också om man vill slippa rispapper - och har en som inte tål sådana material som ska hålla torrt...
Svar på tråden Tygblöjetråden 23