Inlägg från: fruganL |Visa alla inlägg
  • fruganL

Tygblöjetråden 23

Har inte heller haft problem med skav på IV, men tycker ändå inte om dem. De är alldeles för små runt om i midjan så 3-6kilona passar nog fortfarande inte och nu väger han 5,5. Har inte provat på ett tag förvisso.
    Har ett par TuffTuff som kommit med när jag köpt på blocket och de är bland favoritera och något som heter Nikki (tror jag) som nu är för små. Annars är WW en stor favorit här också, när det kommer till blöjbyxor!

• fruganL

fortfarande på resande fot, men endast till hus där vår son är enda blöjbarnet och det finns tvättmaskin. vi har dock tvättat nästan varje dag ända tills vi kom hit till mina föräldrar där ytterligare 10 pocket väntade, så nu har vi 14 pocket och 8 vikisar med oss.

dock har pocketen börjat läcka framåt morgonkvisten. han sover för bra för våra blöjor helt enkelt. får stoppa i ytterligare ett inlägg...

• fruganL

...på tal om lukt så är det väl en av de enda nackdelarna med tygblöjor som jag har märkt...de luktar inte alls!
    Sonen bajsar ju titt som tätt och för att kunna byta efter lite rumptrumpetande så behöver man ju vara där och höra när det händer. Missar man det så finns det ingen lukt alls som kan avslöja och att i tid och otid ta av body och byxor för att undersöka är ju inte det smidigaste...

• fruganL
    adagumsan skrev 2009-12-30 18:43:46 följande:
    Hoppar på tråden, jag köpte igår ett startkit från ImseVimse så nu ska vi se hur det går. Spännande! Sonen är tre månader och jag har bara haft pappersblöjor fram till nu.
    Hoho, det var på tiden! =)
    Eller nej...bättre sent än aldrig!

I natt blir det två boosters utöver inlägg (microfiber och BGpocket) så får vi se om vi slipper läckningar i natt...Förstår inte hur mycket en åttavckors kan kissa för igentäppt tycks de inte vara...blöjan är toktung och jättekissig...på en halv natt!

Nu har vi varit hemifrån i två veckor, börjar hemfärden imorgon. Ska bli skönt att komma hem, även om det innbär att vi åker från tvättmaskin till tvättstuga i källaren och blöjupphängning i lägenheten.
  • fruganL
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-30 22:44:09 följande:
    Vad tycker ni? Pockets hittar jag inga i hans storlek, har ni tips på var jag kan leta?
    Sällar mig till övriga. Jag har BG one size och de hade nog inte funkat så bra när han han var nyfödd men vi har använt dem från 4-5 kilo något och det finns att växa i. PP har i storlekar annars, en Small fungerar finfint på våran kille, han väger någonstans i sexkiloskrokarna. Två rader med åtta knappar , övre raden knäpper vi näst längst in (reglerar runt magen) och under raden (som reglerar benen) knäpper vi längst in. Eller om det var tvärtom. Finns i alla fall några snäpp kvar innan S är för liten, BG funkar finfint så det blir inga fler PP för vår del.
  • fruganL

jag har stickat såna här byxor
    www.tygisar.se/gor_det_sjalv.php

Men ska väl villigt erkänna att de varken är provade eller ullkurade och just nu vet jag inte ens var de är någonstans... Två par fick jag ihop.

• fruganL
    trollet1985 skrev 2010-01-04 14:21:40 följande:
    Ni som bar dagisbarn med tygisar, hur ofta byts dom blöjorna på dagen? Kan man "kräva" av personalen att byta blöja var annan timma?
    Det borde inte vara något problem, det finns även engångsblöjsföräldrar som vill att deras barn ska bytas oftare än vad som är standard. Många förskolor byter per rutin var tredje timma ungefär dock (vid frukost, lunch och mellanmål).
  • fruganL

...annars skulle jag gärna testa.

Sonen är tokröd på framsidan, vet inte alls vad det kan bero på. Eller ja, det beror säkert på BGblöjorna som vi annars är otroligt nöjda med. Hela framsidan av kroppen som täcks av blöjan är röd, det slutar vid höfterna, och bak mot rumpan är det inget alls.

Har senaste månaden kört nästan uteslutande med BGpocket av olika skäl, och det känns som att han inte alls var lika röd med vikblöjor. Kan det bero på värme? Material? Kan det bero på att han tvättas för dåligt? Vi använder bara vatten och har han bara kissat brukar inte jag tvätta så noga, ibland inte alls. Jag vet att min man alltid tvättar när han byter och jag tvättar mer när han har bajsat, så det blir bara någon gång ibland han inte tvättas alls. Eller är det tvärtom, tvättas han för mycket så han istället blir torr?
    Rätt som det är blir han sårig i rumpan också, men det känns som att det ofta kunnat kopplas samman med att jag ätit för tung mat, eller att vi missat en bajs som skavt lite för länge...försvinner lika snabbt som det dyker upp.

Ett av argumenten för att ha tygblöjor är ju att mn ska SLIPPA "röda rumpor", när vi hade Libero var han aldrig röd eller sårig egentligen...(jo, en gång i rumpan, men det var också en blöja som suttit lite för länge).

• fruganL

Men det känns ju lite som att om han inte tål materialet så borde han ju bli röd på rumpan också... ligger han naken på mage syns inget, ligger han naken på rygg så är allt synligt som täcks av blöja rött...det är ju samma material all over liksom.

Honungstvål...var hittar man sånt (eller hur tillverkar man)? Än så länge har vi bara tvättat med vatten vid bajs också...vilket kanske gett lite upphov till den såriga rumapn vid de få tillfällena, för det är dåligt belyst vid skötbordet som det står just nu (på väg att flytta så det blir bättre om några veckor) och då är det lätt gjort att missa lite.

Vi har bara ett par blöjbyxor som vi tycker om just nu, och är de i tvätten blir det ju pocket istället. Ska börja morgondagen med en lååååång luftning och sen bara vikisar all day long så får vi se om det röda ger med sig.

Svar på tråden Tygblöjetråden 23