Inlägg från: anirahtak |Visa alla inlägg
  • anirahtak

Tygblöjetråden 23

Vad jag undrar är om det finns något företag som tagit fram sånt där självupplösligt rispapper än? Alltså sådant som löser upp sig när det läggs i vatten.. Då skulle det väl lösa upp sig förstås vid kiss, men inte bajs ju.

Jag har liksom bara för mig att det ska finna sånt papper. det finns ju t.ex sånadär frigolitbitar som läggs i kartongerna när man ska skcika något ömtåligt i ett paket, som man bara kan slänga i handfatet och dra på kranen så smälter de..

• anirahtak

Hmm..läste att Imses rispapper är organiskt och därför går att spola ned. Inte för att jag fick någon vidare förklaring på vad just "Organiskt" betyder.. "Organiskt nedbrytbart" då kanske..?

• anirahtak

Jag har fått mina bambutyger nu från myllymuksut.com och ska sy inlägg av dem är det tänkt. Tänkte sy några "vanliga" till dagsbruk och några som ska vara tjockare för att ha på natten. Har nog frågat tidigare tror jag men måste fråga en gång till, för nu minns jag inte.. Hur många lager tyg ska jag ha till dags- resp. nattinlägg, och hur ska ett inlägg egentligen se ut, d.v.s längd och bredd..? Frågor som dyker upp nu när man ska börja klippa..;)

• anirahtak

Maria K skrev 2009-12-20 11:32:09 följande:

Jag tog och gjorde mallar av inlägg som jag tycker fungerar bra, och klippte efter dem, sen blev det 3 lager tyg men jag använder 2 inlägg i blöjorna.
    Jag vet ju inte ännu vad som fungerar för min lilla tjej är fortfarande i magen i 2 månader till..;) Har massor med blöjor hemma, vikblöjor och formsydda..men ja, har ju alltså inte kunnat testa ännu..
    Men typ 3 lager i en vanlig och 6 i en natt då kanske?
  • anirahtak

Okej, 26 dagar kvar till BF och jag och sambon gick nu igenom förrådet av tygblöjor. Vi fick så mycket av allt möjligt när vi köpte via Blocket så jag har inte orkat sortera, men nu kände att vi behövde få bättre koll på vad vi egentligen har och framför allt hur allt ska ANVÄNDAS..:)

Nu får ni agera experter åt mig, så här ser det ut:

- 20 st formsydda blöjor (Imse och Ullrike)
    - 44 st vikblöjor

- 8 st. formsydda inlägg
    - 15 st raka (rektangulära) bambuinlägg, 10 dag- och 5 natt.
    - 4 st tunna dubbelsydda inlägg i polyester som jag inte riktigt vet när de ska användas?

- 6 st blöjbyxor i strl 0-3 mån. 3 hemstickade i ull och 3 "vanliga med kardborre/knäppning
    - 7 st blöjbyxor i medium, 2 hemstickade i ull och 5 "vanliga"
    - 6 st blöjbyxor i large/x-large

Jag tycker m.a.o vi har rätt bra utbud här hemma..? Eller är det något ni tänker på?
    Jag insåg att ullbyxorna ska ulltvättas och ullkuras. Min mamma har stickat dem, men hon har knappst gjort detta, så det får jag kolla upp hur man gör.

• anirahtak
    emindy skrev 2010-01-25 21:14:57 följande:
    Oj! Borde inte få slut på blöjor i första taget i alla fall! Det ser bra ut! Jag skulle tro att polyesterinläggen är någon slags torrskikt, kanske för att läka ledsen rumpa. Det jag skulle kunna tänka mig att ni behöver är någon slags torrskikt för natten, fleece alltså. Irmafilten i lagoma bitar till exempel. Jag har haft några pockets både som nattblöjor och för när vi haft barnvakt eller när vi varit iväg en snabbis och inte velat ha vikblöjorna. de har varit väl använda!
    Nej, det var visst ganska många i slutändan..men det känns ju bra! :) Och tack för tipsen, torrskikt och någon pocket då alltså.. fast annars tycker jag att t.ex Imse's formsydda och en blöjbyxa borde vara tillräckligt "enkelt" för andra att fixa också..men det kanske beror på vem det är iofs som sköter..;)
  • anirahtak
    Caeruleus skrev 2010-01-25 19:21:54 följande:
    Jag är novis inom området men tycker spontant att ni är väl utrustade. Hade jag ert lager så skulle jag nog bara komplettera med "snappis". Kanske är de 4 st supertunna polyesterinläggen tänkta som "återanvändbara rispapper"? Någon mer erfaren här inne kommer säkert med ytterligare tankar 
    Jo, snappis måste vi nog också ha eftersom vi har ullbyxorna som är "dra på"-byxor.. Försökte hitta en svensk internetaffär om skulle sälja både sådana och ullschampo och ullkur men hittade ingen sådan, fannas bara antingen det ena eller det andra..suck..
  • anirahtak
    Caeruleus skrev 2010-01-25 22:18:03 följande:
    www.glimmabutiken.se har både snappis och ullkur (kolla under ekologisk rengöring).
    Åh, tack!!!!! Perfekt! :)
  • anirahtak
    smurfan0 skrev 2010-01-29 14:34:56 följande:
    Har nu gått igenom Fuzzi Bunz, Bum Genius och Baby Kangas, ingen passar. Jag har en extrem smalis. Min syster har sytt blöjor till Elina tidigare men dom har blivit för små och hur vi än försöker lyckas vi inte med ett mönster som blir så små i benen så dom passar på henne. Bum Genius pocket one size funkade näästan. Men den kommer läka. Hon har verkligen jättesmala lår och jag funderar snart på att ge upp letandet och köra på engångs vilket jag verkligen verkligen inte vill. Jag behöver verkligen hjälp!
    Kan du inte använda vikisar/formsydda och ullbyxor då? Stickar man egna ullbyxor måste man ju kunna göra dem just så smala som man behöver dem eftersom man kan prova ut runt benen allteftersom?
  • anirahtak

Nu när ni pratar om förvaring av smutsiga blöjor så skulle jag vilja ställa en fråga till alla er här.
    Hur förvara man bäst blöjor efter användning innan tvätt??

Första månaden kommer vi inte ha egen tvättmaskin utan får tvätta ca var 4:e dag..
    Efter detkommer vi att ha egen tvättmaskin, men knappast tvätta varje dag för det utan var 3:e kanske..

Jag har ju hört er prata om pul-påsar men jag förstår inte..ska man slänga ner blöjan direkt..eller skrapa bort bajset först, eller ska man skölja den innan eller eller eller? Och var får man tag på dessa påsar? Ska man köpa tyg själv och sy? och ehetr tyget pul i såfall (antar att dte inte gör det) utan vad ska man fråga efter i tygaffären? Eller finns det andra sätt att ta hand om blöjorna?

Ge mig era varianter på enkla och välfungerande förvaringsmetoder..:) (bara 13 dagar kavr till BF nu)

• anirahtak
    johlinn skrev 2010-02-07 14:08:07 följande:
    katharina - använda blöjor förvaras i öppen hink innan tvätt. kissblöjor går direkt i hinken, bajsblöjor sköljs av först. Luktar inget i badrummet. Luktar om blöjorna när man lägger in dem i tvättmaskinen, men det går bort i tvätten.
    Tack! :) det lät enkelt och smidigt! ;)
  • anirahtak

Tack för alla svar om förvaring!! Känner definitivt att jag har bättre koll nu på alternativen som fungerar bra..:)

• anirahtak

Dottern har kommit nu och vi varvar fortfarande engångs med tygblöjor, men när vi flyttar om några veckor och får egen tvättmaskin lär det bli enbart tygisar.
    Det fungerar bra men av vikisarna blir hon ju rätt blöt för de blir ju våta rakt igenom så då funderar jag på om man borde ha någotslags torrskikt mellan? Är det fleece man kan använda som torrskikt i t.ex vikisar?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23