• Svampp

Tygblöjetråden 23

hej alla blöjexperter! :D
    Jag har tänkt använda tygblöjor till vårt första barn och är inne på stickade blöjbyxor (med vikblöjor i) eftersom det dels verkar luftigt och trevligt och dels för att jag gillar att sticka. Nu i natt slog det mig helt plötsligt att det kanske är svårt att dra på en byxa utan att vikblöjan hamnar på sniskan eller att barnet tycker det är irriterande (till skillnad från när man knäpper ihop den fram). Hur har ni upplevt det? Skulle det vara smartare med någon form av knäppning på de stickade blöjbyxorna, isf, har ni nåt tips på mönster? Jag tycker i övrigt att det verkar praktiskt med en hyfsat lång benresår och midjeresår så frågan är om det går att kombinera detta med en knäppt byxa om ni nu tror att knäppning är att föredra.

• Svampp

Aha, har inte fattat riktigt hur snappi funkar. Det är inget som skaver för babyn? Kanske man ska införskaffa några såna då.

• Svampp

Urtica: Intressant mönster, verkligen lättstickat. Ser lite otät ut men det kan man säkert lösa med nåt annat sticksätt. Att göra ben på kan inte vara så omöjligt. Tänker att man plockar upp maskor på sidorna en bit från kanten både uppe och nere och sedan stickar resår. Frågan är bara hur man får benen att sluta tätt eftersom de inte kommer vara ihopstickade... kanske en knapp kan vara bra att sätta en ungefär mitt på benen...  Men sen undrar jag också hur lätt det egentligen blir om man ska knyta runt ryggen... kanske inte blir så mycket lättare än att dra på en hel byxa. Är lite inne på tipset om snappa i vikblöjan och sedan bara en vanlig byxa ändå... känns också som att risken för läckage borde vara klart mindre så... Tål att tänkas på detta :D

• Svampp

Några frågor om boosters, torrskikt och alternativ till rispapper:
    Jag har tänkt använda vikisar, men antar att det kommer behövas boosters på nätterna och när de blir större. Bambu verkar ju suga fint, men hur ska man sy dem för att passa vikblöjor bäst? Är det smart att sy på fleece som torrskikt att ha närmast huden eller är det bättre att ha fleecen separat? Jag gillar ju naturmaterial och funderar lite på hur babyns hud reagerar på fleece? Ökar eller minskar risken för röd stjärt?

Efter diskutionen om rispapper och toaletter så tycker jag det verkar rätt meningslöst att skaffa det. Är det smidigt att ha något annat som samlar upp bajset? Misstänker att min sambo vill ha det så enkelt som möjligt att ha hand om :D Isf vad kan man ha istället för rispapper och hur hanterar med detta alternativ?

• Svampp

Blå myran: Verkar som att man får testa sig fram lite. Då är det nog smartast att ha fleecen för sig istället för att sy ihop med boostern. Så kan man ha olika olika gånger till och med.

• Svampp

Ronjas mamma: Du skrev ju att det finns fleece i alla möjliga material och det stämmer ju. Men när jag söker på ullfleece eller bomullsfleece hittar jag inga tyger att köpa, bara färdiga plagg. Har du nån aning om var man kan hitta sånt? Eller om nån annan vet?

• Svampp

Vad rekommenderar ni för garn till att sticka blöjbyxor. Vill ju ha nått som verkligen är ostickigt, 100 % obehandlad ull.

• Svampp

Putteli: Nu svarade jag för snabbt :D Funderar på om du kan ge exempel på nåt märke som ha bra ull till blöjbyxor, lagom tjockt och så?

• Svampp

Nån som vet om garn i 100 % alpacka tovar sig tillräckligt för att sticka tygblöjor i? Och om det är 30 % angora ihop med merino, tror ni det blir för "ulligt" då eller är det bara supermjukt och skönt?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23