Inlägg från: madebyinferno |Visa alla inlägg
  • madebyinferno

Tygblöjetråden 23

Nu har jag hittat hit igen (om någon minns mig )

Lillan är nu snart 10 månader och oftast kör vi med tygisar hemma men det har blivit en del engång på senare tid tyvärr, vet inte varför eftersom de både läcker och luktar illa
     Så nu har mönstrena letats fram och en beställning på material knåpas på så det kan bli lite mer pocketstillverkning för resor och såsmåningom dagis användning. Hemma använder vi vikisar (IKEAs) och formsydda (hemmsydda) med WW-skal.

msåte fråga med vad ni tvättar era små med vid blöjbytena?

vi kör oftast frottelappar (ibland pappers) doppade i oljevatten eftersom lillan inte tål våtservetter och tvål blir hon lätt torr av...

funderar på om jag ska prova något annat innermaterial till pocketarna än fleece o fuskmocka för en formsydd jag testade i collegetyg (inne) och velour (ute) med microkärna reagerade hon mindre för än de syntetiska materialen... *funderar*
    Det blir ju inte mer blött än en vikis utan något mellanlägg och de byts ju lika ofta!

Lite tankar från mig innan läggdags...

och förresten, sydde mig min första tygbinda idag också ska testa den innan jag syr fler men det var ett bra sätt att använda spillet vid blöjtillverkning och varför ska bara lillan ha det skönt i brallan och inte mamman

Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • madebyinferno
    winterangel85 skrev 2010-01-24 21:44:04 följande:
    Jag började hålla henne ovanför handfatet när jag trodde att det var dags för kissning. Jag håller henne en liten stund och sen försöker jag igen lite senare. Oftast får man till det. Bajsandet har varit svårare då hon oftast bajsar när hon äter, men nu har jag börjat mata henne utan blöja. Jag håller henne ovanför handfatet innan maten och sen går jag dit med henne så fort hon slutar äta och börjar vrida sig i famnen på mig, ca 1/2 gånger bajsar hon, men jag hoppas att vi ska få snits på det. Jag sätter ingen press på henne utan tar det som en del i vardagen bara, det är helt naturligt att sitta ovanför handfatet en stund. När jag börjat med detta googlade jag lite och fann då att detta har ett finare namn här i Sverige, EC. Mer om det kan du läsa här --> forum.ecsweden.se/index.php Och här är bild på hur jag håller henne --> forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=659 Hoppas att det är något förståligt! btw. Tanken är att jag ska introducera en potta när hon blir större, men just nu fungerar det så bra med handfatet. Och det är så mycket trevligare att spola ner lite bajs i handfatet mot att torka en kladdig bajsrumpa..
    gud så finurligt, tänkte barnet som satt på fötterna... allt går att lösa!
  • madebyinferno

Någon som testat www.darlingdiapers.com  mönster och vill dela med sig av erfarenheter/åsikter??

• madebyinferno
    Moson skrev 2010-02-14 21:15:46 följande:
    Har inte testat men finns det inget gratismönster som passar? Annars kan man ju alltid göra ett själv, jag ritade ett efter en Liberoblöja som passar bra. Har sytt en formsydd av det hittills och den verkar funka. Vilken storlek behöver du, jag kan dela med mig av det mönstret om du vill :)
    Har alla gratismönster som jag hittat på nätet hemma och av dem så gillar jag nog http://handmadebyrita.blogspot.com/2007/10/classic-rrp-ritas-rump-pocket-pattern.html bäst och har sytt en hel hög formsydda av återbrukade handdukar som fungerar ypperligt! Var mest ute efter att testa något nytt och kan gott unna mig ett betalmönster med tanke på alla kronor jag sparat in på att använda tygisar hittills
    Var sugen på de sidknäppta för att vara ärlig, vill ha något lätt att skicka med till dagis när det blir dags för det om de nu går med på tygisar öht!!

Men varför skulle de inte om det är lika lätt som engångs eg? Engångs slänger de ju i en sopsäck som stinker om någon unge skitit och tygisar luktar ju inte ens i närheten så illa och ligger de vackert i en PULpåse till hämtning överlever nog barn och personal det lr?! men det finns säkert motståndare till "nyheter" även där
    Titinea skrev 2010-02-14 21:59:17 följande:
    Jag har det mönstret och tycker det är bra... Har bild på den jag sist sytt i min blogg... Den var lätt att sy och håller tätt. Men just nu väntar jag med att sy mer eftersom jag beställt en knapptång som kommer om någon vecka. Det finns mycket info i mönsterpdfen. Så är man ovan att sy blöjor så får man massor av kunskap där.  Jag hade läst om flera som var nöjda med mönstret innan jag köpte det. Just nu kan jag inte komma på något negativt.. 
    Guuud så fina blöjor och tyger, beställer du från finland lr?? Har en KAM-press som jag bara älskar
    Har redan köpt mönstret och ville bara höra mig för om det
    Du verkar gilla sidknäppningen och det är den jag är ute efter i första hand

Har spenderat kvällen till att printa ut rätt delar och laminera dem så de håller bra, nu sitter jag och funderar vad jag ska använda för material och så och vad jag ska skriva upp på köpelistan börjar ju sina på PUL mm här hemma tyvärr

tack för era svar
  • madebyinferno
    6barnsmamman skrev 2010-02-15 08:29:08 följande:
    madebyinferno: Tack för alla bra tips o tipset om den här tråden inte minst!!! Nu är jag jättepeppad att fixa egna blöjor!! Har beställt lite grejor, men ska beställa lite till...Önskar att jag hade upptäckt det här när stora barnen var små, hade delvis vikblöjor till dom o det var väl ok, men det här verkar ju toppen!!! Sitter o läser igenom era inlägg nu, kanonbra!!
    Önskar också jag hade upptäckt tygblöjor mm redan när stora grabben föddes (-00) men  även om vi inte tjänar sååå mycket på att ha tygisar till bara barn nummer 4 så gör vi iaf lite för miljön...
    Moson skrev 2010-02-15 08:33:23 följande:
    Madebyinferno nej det finns väl ingen anledning till att ni inte skulle kunna ha tygisar på dagis, de behöver ju bara lägga dom i en tjusig liten påse istället för i soptunnan som sagt. Såg på din blogg sen att du verkade ha koll på det här med tygisar och gjort diverse olika så det verkar inte så dumt att testa något nytt mönster, det var ju inte direkt dyrt. Säg gärna till vad du tyckte om det sen :)
    Jag fungerar så att när jag får upp ögonen för något så måste jag nästan doktorera i ämnet säger maken för 1,5 år sen visste jag i princip inget om något med tygisar och nu har jag lärt mig en hel del men är långt ifrån färdigtlärd

Återkommer med åsikter om mönstret för det var ju verkligen inte dyrt
  • madebyinferno
    6barnsmamman skrev 2010-02-15 09:54:45 följande:
    Annars kan man ju ta det som en anledning o skaffa en till... hahaha
    jodu, bebissuget har satt in igen men känner att det kanske är läge att ha liiite längre än drygt två år mellan denna gången så även om jag har fyra så kan jag aldrig säga aldrig men jag måste låta maken smälta tanken lite också
  • madebyinferno

Nu blir jag ju nyfiken på vad det är för tång??? och knappar också??

Laminerar de flesta mönster och saker jag gillar bara älskar min lamineringsmaskin - har laminerat sonens alla legobeskrivningar för den delen

Titinea skrev 2010-02-15 15:06:46 följande:
    Tack. :) Jag beställde en gång från Kestovaippakauppa, men frakten blev väldigt dyr. 90 kronor för två tygbitar (blöjklipp!)... Så jag beställde nästa från England, från the sprog shop och då fick jag hem en skokartong för 45 kronor i frakt.. en väldig skillnad. Jag vet inte om det blev fel med frakten, men billigt blev det. Så det är därifrån jag köpt Ooga booga tyget och lite annat som jag inte hunnit sy av än. Sen har jag köpt tyg genom ett forum på sjalbarn, vi samköpte från USA. Men just nu står de tygerna och väntar på knapptången... Vad smart att laminera mönstret. Mitt är bara utklippt ur pappret, så det håller väl så länge det håller. Sidoknäppt tycker jag fungerar bäst när bebisen börjar röra på sig mer, det blir som mindre där fram om det inte är knapprad. Ja PUL är det som behövs om det ska vara tätt. Men den inre biten är nog bra att testa olika. Coolmax liknande material är bra till insidan för torrhet och då kan blöjan bli tunnare...   Fråga om det är mer du funderar över..  :)
    Har du lite länkar att dela till dessa butiker, snor bara några minuter åt gången till datan innan någon kallar på min uppmärksamhet

Och vad kan coolmax jämföras med?? låter ju spännande
  • madebyinferno
    yrväder skrev 2010-02-15 18:48:25 följande:
    Det är en tång som man kan sätta fast såna plastsnaps med. Man behöver med andra ord ingen dyr kampress
    Nääää shit vad smart, aja nu har jag ju en Kampress så det behöver jag ju inte - eller??

Passar vanliga kampressknappar eller är det särskilda??
    Titinea skrev 2010-02-15 18:50:25 följande:
    Tryckknappstång är det man använder för att sätta fast plasttyckknappar. Mycket billigare än en press. Den tången jag beställt går på 189:- (men tyvärr superlång frakttid).  coolmax är typ som sportkläder kan vara gjorda av. coolmax är dock ett märke på ett speciellt tyg, så det finns flera liknande. Det släpper igenom väta, men känns torrt (en av de jag har känns dock fuktig) Så den är väldigt bra att ha på insidan av pockets. Laminerar du i A4 eller har du en större mannick? Klistrar du sedan ihop delarna, för jag antar att hela inte ryms.
    är coolmax bättre än microfleece och fuskmocka som torrskickt tycker du??

Laminerar i A4 men blöjmönster iaf kommer ju i den strl så jag klipper ut, laminerar, klipper igen och tejpar sen lätt att rita av runt, blir nästan som längs en linjal...
  • madebyinferno
    Titinea skrev 2010-02-15 18:59:52 följande:
    Ja, det blir det ju som.. gud vad sugen jag blev på en lamineringsmaskin.. men vänta, jag känner ju en som har en... kanske kan man låna.. hehe Har du press så behöver du inte tång.. press ska ju vara bättre, men har man inte budget för en sådan, så är ju tång bra.. (eller ja, jag har ju inte testat en sådan, men vad jag hört av andra)
    köpte min lamineringsmaskin på gekås för under 200:-, och plasten är inte heller särskilt dyr, inte ens 1:- per ark blir det...
    Titinea skrev 2010-02-15 19:12:03 följande:
    Oj. Såg att jag glömde svara på din fråga om coolmaxen... Jag tycker att microfleece och fuskmocka blir tjockare än coolmax. Det blir väldigt tunt med coolmax.. om man bortser från inlägget. microfleece blir varmt på sommaren tycker jag och tror att coolmaxen är bättre då. Nu har jag inte testat, men jag får se i sommar. Jag kikade på kestovaippakauppa och de hade en sådan KAMtång. Så det är nog den du såg.
    tror jag ska testa lite coolmax och se vad jag tycker för jag gillar inte fleece och fuskmockan verkar vara svår att få tag på om det inte ska vara ljusgul
  • madebyinferno

hahaha, många skratt jag fått när jag översatte den finska sidan till svenska, jisses vad tokigt och roligt det blir

Lära sig att torka på scenen

Dessa byxor pissit hålla längre

Allt används som mantel

avsugning av lärande

Välstånd Produkter

• madebyinferno
    yrväder skrev 2010-02-16 10:08:18 följande:
    Japp, jag har slaktat en av sambons billiga sporttröjor
    min makes ligger också risigt till, aja han kan nöja sig med att få förnya sin garderob lite
  • madebyinferno

Har nu sytt ihop ett blöjskal av ett ulltyg jag hade liggande, ska i knappar bara och behandlas (hoppas broderiet på rumpan klarar det bara ) och sen provas...

har en till utklippt i nästa strl som bara ska sys ihop... när jag får tid

Svar på tråden Tygblöjetråden 23