Inlägg från: Titinea |Visa alla inlägg
  • Titinea

Tygblöjetråden 23

Plutteli skrev 2009-12-14 12:35:47 följande:
    Rispapper kan du spola ner i toan!
    Det kan dock bli stopp i avloppet och reningsverket blir tydligen inte så glada över det..
  • Titinea
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-14 13:24:25 följande:
    Inget rispapper i toan! Även om tillverkare säger att det är ok.. Det här är mina tygisar: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908
    Använder du dem som vikblöjor eller som inlägg? Jag funderar på om man kan använda sådana som inlägg i pocket..
    Jag hade förut ambition att sy färdiga inlägg, men just nu känns det lika bra med att vika färdiga tvättlappar.
  • Titinea
    December skrev 2010-01-06 21:36:18 följande:
    ... Hade ingen aning hur bred resår jag skulle beställa. Vad har ni för bredd på resåren ni som syr egna blöjor?
    Jag syr pocket och AIO och använder mig av 0,5 cm bred resår. Jag har nu testat att sy fast resåren med trestegs sicksack och tycker att det är enklare än att sy kanaler. Men resåren blir då mjukare.
  • Titinea
    mrs lundin skrev 2010-01-10 18:41:15 följande:
    hoppar in lite och ställer några frågor! :) har funderat lite fram och tillbaka på om vi ska köra på tygblöjor eller vanliga. Gillar tanken på att det är miljövänligare och så, men bor i lägenhet, egen tvättmaskin men inte tumlare, dvs får torka på badet eller evt ute på balkongen om det är väder för det. Känns lite jobbigt att ha tvätt hängande jämt på badet, så stort är det inte! tvättar ni varje dag? hur länge kan man "spara" de smutsiga innan tvätt? vill ju gärna köra fulla tvättar, men då behöver man ju fler blöjor för att det ska räcka... dessutom måste väl använda blöjor torka om man ska kunna spara dem lite, och det gör de ju inte så lätt ihopknölade i en spann eller liknande i väntan på tvätt.Lönar det sig rent ekonomiskt att köra med tygblöjor? de är ju ganska dyra att införskaffa? Är student så ekonomin är inte den bästa, vill kunna spara där det går.
    Vi bor i lägenhet och jag tycker det fungerar bra.. Bokar tvättstugan för att torka blöjorna i torkskåpet oftast, men annars torkar de över natten om jag tvättat på dagen. Vi har mest pocket, AIO kan ta längre att torka beroende på material och vikblöjor torkar ju ännu snabbare.. Så lägenhet är inget hinder för oss iallafall..
  • Titinea
    Labolinn skrev 2010-01-14 11:46:18 följande:
    Oj! Hm...hoppas inte sambon läser det. Jag har sagt till honom att de ska gå att använda i några månader... Vi håller tummarna för att det går ett tag i alla fall. Men tack för varningen. Då ska vi nog inte köpa på oss för mycket av den stl.Coolt namn ni valt till sonen, förresten! Har nog aldrig hört det förut. :)
    Min tjej kunde ha IV NB i drygt tre månader. Men hon gick inte spikrakt uppåt, Vägde 3 kilo som nyfödd och vid 3 1/2 månad vägde hon 5 kilo. Så det beror helt på hurdan bebis ni får...  :)
  • Titinea

VI har alla blöjor i en PUL påse.. sköljer bajsblöjorna direkt, i början gjorde vi även med kissblöjorna. Men kör man med förtvätt behövs det inte..  Slänger in påsen öppnad i maskinen. Vi tvättar varannan till var tredje dag och det fungerar hur bra som helst.

• Titinea
    Caeruleus skrev 2010-01-18 20:58:46 följande:
    Jag har läst att blöta blöjor lätt börjar lukta och därför är det bra att ha dem i en hink med vatten och ättika. Skölja direkt tänkte jag definitivt göra. Vad är fördelen med en PUL-påse? Den är väl vattentät och då rinner iofs inget vatten ut...men börjar det inte lukta? Och jag är lite förvånad att blöjorna blir rena om de är kvar i påsen under tvätten? Hur ofta tvättar ni?
    De ramlar ut ur påsen under tvätt. Så de tvättas ordentligt.. Jag brukar öppna och skaka lite påsen upp och ned, så att de säkert kommer ur, men ibland har jag inte gjort det och påsen är ut och in när jag tar ut tvätten. 
    Det kan lukta när man öppnar påsen, men inte annars. 
    En PUL påse är av laminerat tyg och har ofta dragkedja, luktfritt och håller inne vätan. När man är ute så är det väldigt bra att ha med sig en PUL påse och stoppa smutsiga blöjor, tills man kommer hem igen. 
    Vi tvättar varannan till var tredje dag.  Blöjorna blir rena och det är ganska bekvämt med PUL påse, tycker jag. Slipper man tänka på att hälla i vatten i hinkar och sådant. Men det är nog bra om man vill göra det. Jag har faktiskt inte testat om jag ska vara ärlig..  :)
  • Titinea

Vi har ca 12-14 stycken pocket/AIO. Sen har tjejen just växt ur de jag sydde förra året, så nu är vi lite kort, måste tvätta ungefär varannan dag för att det ska räcka. Men just nu inväntar jag en knapptång och den kommer först om en månad. Men då får vi fler blöjor, så då kan vi tvätta var tredje dag. Sen vill vi ha lite extra, för ibland så behövs det fler.  

• Titinea

Winterangel85: Smart sätt att sy vändsydda boosters.  Jag syr oftast mina på overlocken, vilket är smidigast, men sydde förut några på vanlig maskin. Använde mig av microfiber, men det kan slita på nålarna, så nu har jag tänkt sy fler med annat tyg på ovansidan och se om det sliter mindre på nålarna...

Puma82: Oftast när jag sytt egna med micofiber har jag behövt tvätta dem tre fyra gånger för att de ska suga bra. Jag har använt hundhanduken från clasohlson och det fungerar bra.. Har tre lager och overlockade runt om.

Ju fler gånger vi använt inläggen, desto bättre fungerar det..

• Titinea
    Caeruleus skrev 2010-01-20 20:34:06 följande:
    Ok, då ska jag ta mig en tur till tvättstugan och tvätta blöjorna. Tänkte köra hela rasket som en ordentlig start gnida insidan med diskmedel lite lite tvättmedel lite ätticka i sköljfacket Föresten...tvättar ni pockets ut-och -in?
    Vi tvättar inte pockets ut och in.. 
Svar på tråden Tygblöjetråden 23