Inlägg från: Miss Lau |Visa alla inlägg
  • Miss Lau

Tygblöjetråden 23

Hoppas att det är okej att komma in här som total nybörjare.

Min son är 8 mån och vi har börjat fundera på att testa tygblöjor. Men vad ska man köpa, det är verkligen en jungel

Såg att ImseVimse hade typ testpaket, är det en bra idé?

• Miss Lau
    Blå Flygare skrev 2010-02-19 16:15:11 följande:
    Det är klart du är välkommen För att ge råd om vad du ska välja så måste vi (du) veta varför du vill ha tygisar. Hur rangordnar du ekonomi, miljö, hudvänligt, bekvämlighet, snyggheten? Och hur funkar sonen vid blöjbyten? (hal ål, speedy gonzales, lugn och stilla?) Vilka tvätt och torkmöjligheter har ni?Det är alltid bra att testa lite olika innan man köper på sig, passformen är lite olika och barnens hud tål olika matrial olika bra.
    Anledningen till att vi börjat fundera är främst miljöskäl, om vi sen sparar lite pengar är det en bonus. Blöjorna måste inte alls vara snygg men det ska vara enkelt och smidigt att hantera. Helst inga vikblöjor....

Vi har fyra barn och egen tvättmaskin, tumlare och torkskåp som rullar på för jämnan så tvätten är nog det minsta problemet  
  • Miss Lau
    Blå Flygare skrev 2010-02-22 11:13:14 följande:
    Enklast att använda är pockets och all-in-one. All-in-one är precis som det låter. Man tar på den som en vanlig papp-blöja. Torktiden blir dock längre. Pocket är ungefär det samma, men med ett löst inllägg ist så den är lättare att tvätta och går fortare att torka. Eftersom det är löst inlägg kan man också välja själv vilket inlägg man ska ha. Nackdelen ,ed dessa är att de är dyrare än andra blöjor. Utbudet av ekologiska är begränsat. Med en separat blöja och ytterbyxa blir man att "ta på blöja två ggr". Man byter blöjan (formsydd om man vill slippa vika) varje gång, men behöver bara ett fåtal byxor. Ekonomiska och bättre för miljön. Vill man bara ha naturmatrial så väljer man blöjbyxa av ull. När barnen blir större är det bekvämast med dra-på-modell, men till de små är wrap smidigt. Dock har många dra-upp bättre modell så de inte läcker är min erfarenhet. Men min erfarenhet av ull är begränsad Formsydda blöjor tar också tid på sig att torka. Ju kortare torktid man har desto färre blöjor behövs. Ett sätt att komma runt det är att tumla, men då ryker ju miljöaspekten
    Tack för att du tog dig tid och svarade, utförligt dessutom. Jag ska ta och beställa ett par såna pockets med formsydda blöjor till och testa hur det fungerar.
  • Miss Lau
    Blå Flygare skrev 2010-02-22 21:50:15 följande:
    Nej, nej då har jag inte förklarat tillräckligt bra. Till pockets har man bara inlägg, ingen "blöja". Pocketen är en blöjbyxa i form av en ficka som man stppar ett inlägg i. Formsydd blöja har man ihop med blöjbyxa, för den har bara uppsugande matrial, ingen fuktspärr. Exempel på pocket: www.bumgenius.com/one-size.php (kort)www.blueberrydiapers.com/Products_3/Pocket-Di... (shematisk teckning)Exempel på formsydd: grona-grodan.se/
    Tack igen.

Det är verkligen en jungel det här med tygblöjor och än har jag inte förstått speciellt mycket.  Men då är det pockets med inlägg vi ska testa
Svar på tråden Tygblöjetråden 23