• drWho

Tygblöjetråden 23

Fråga ang tvättmedel: Vet att det tidigare diskuterats om Grumme tvättsåpa, och att iaf någon sa att flytande tvättmedel riskerar att täppa till blöjorna. Men det finns ju Grumme Tvättpulver också, som uppfyller kriterierna i första inlägget (fritt från fosfat, zeoliter, blekmedel och parfym). Det borde väl rimligen kunna funka? Någon som vet?

Tvättade just hela uppsättningen pocketblöjor med det, så hoppas det funkar, men det tar ju ett tag tills jag kan testa. BF 29 dec...

• drWho

Hej! Behöver hjälp att lista ut varför mina blöjor läcker. Har BG pocket one-size till sonen som är 7 veckor gammal, fungerade alldeles utmärkt i början men sedan tror jag att de blivit tilltäppta, kisset bara rinner ut på ryggen när han ligger ner och inläggen är fortfarande helt torra.
    Har behandlat med diskmedel, men inte Yes som det står i trådstarten utan Änglamarks handdiskmedel. Det blev lite bättre, en del blöjor håller tätt som förut men en del fortsätter läcka. Har behandlat om med diskmedlet (samma) utan bättre resultat, nästan snarare sämre.
    Varför hjälper det inte? Vad kan jag testa nu? Och dessutom, varför täppte de till efter bara ett par veckor? Använder Grumme tvättpulver, som uppfyller kriterierna i trådstarten. Någon annan som haft problem med det?

• drWho

- NärkommerBuset: Jag köpte ett gäng pocketblöjor i främst Onesize-varianter (prova-på-paket från Barnshop + lite annat) och provade på sonen när han fötts. Helt klart olika i passform, och även i vad jag tyckte kändes smidigt och lätthanterligt i praktiken. Känns dock osäkert om den onesize-blöja jag provat ut på en enmånads-baby kommer passa bra hela blöjperioden, men det blir väl ett senare problem. Om det är pockets du är intresserad av att prova kan du köpa mitt begagnade provpaket om du vill.

Nu har jag lyckats få blöjorna att sluta läcka iaf! Tack för hjälpen, kurade om dem med rikligt med YES, och se det gjorde tricket. Nu är frågan vad det var som gjorde dem tilltäppta, tycker inte det kan vara för mycket tvättmedel, använder bara ½ msk per tvätt och det var på gränsen att det kändes rent. Funderar på om det kan vara sorten, någon som har använt Grumme tvättpulver till BG? En annan misstanke är olja, jag använder inga salvor i rumpan men ganska ofta barnolja på tvättlapparna för att få bort bajs och smörjer med mandelolja. Kan det täppa till blöjor?

• drWho

Aha, det kanske är förklaringen! Skall börja tvätta med bara mandelolja istället.
    Vet du hur det fungerar med calendulaolja?

• drWho
    Nillan77 skrev 2010-03-07 10:08:58 följande:
    Nu har min bebis kommit ut (28/2) och jag har börjat lite smått med tygblöjor (imse vimses formsydda med blöjbyxor till). De blir genomblöta fort... men har inte läckt än så länge. Har mest kört med engångs just nu. Jag har lite svårt att röra mig obehindrat och vill inte ha en massa tvätt att ta hand om innan smärtan är mindre.Hur ofta byter ni tygblöjor?
    Vi byter mer sällan än jag trodde skulle behövas, känns lite konstigt men än så länge har han inte blivit röd eller på något annats sätt visat att han mår dåligt av att det går länge mellan gångerna. Vi använder BG pockets, och de har ju ett torrskikt så även om det kiss i inlägget så är det torrt mot huden.

Iaf så byter vi dagtid när han bajsar, vilket kan vara sådär var fjärde timme. Till natten lägger jag i extra bambubooster och då kan han ha samma blöja i upp till 11 timmar (han bajsar inte på natten). Då försöker jag lufta ordentligt när jag byter på morgonen, men huden ser fin ut och de har inte läckt.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23