Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Tygblöjetråden 23

Just ja: Wanoo är också ett "hemsytt" märke som en tjej har, hon har en blogg man beställer via och hon har pockets med bambuvelour på insidan. Det enda negativa jag hört om dem är att velouren har en tendens att vara lite för långsam att släppa igenom kiss så att blöjorna kan läcka lite... Vi har haft några sådana tidigare, de är fina, dock gillade inte sambon den smala grenen som inte riktigt passade vår dotter.

• Plutteli

Coola baby är en av sambons favoriter pga knäppningen. MEN av de 3 CB vi hade är det bara en som fortfarande går att ha, de två andra har fått hål i PUL-lamineringen och läcker som såll, något jag hört är rätt vanligt med deras blöjor tyvärr...

• Plutteli
    winterangel85 skrev 2009-12-30 16:06:59 följande:
    Tråkigt - Vi får se vad som händer med våra.. Men 70 kr känns iaf som ett okey pris att betala för att börja testa pocketblöjor.. Vi har bara vikisar och formsydda.
    Jo, det är ju iaf billigt så det känns ju som att det är gansk "okej" om de inte håller lika bra som dyrare märken.
  • Plutteli
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-30 22:44:09 följande:
    Hmm, vet inte om jag skrev det här förut men jag skriver igen isf. Tänkte ju köpa IVs formsydda i flanell i bebisstorlek (3-6 kg) men nu väger sonen nästan 7 kg - 7 veckor gammal. Finns det bara EN storlek till i formsydda och ska man isf satsa på bara dem? Vad tycker ni? Pockets hittar jag inga i hans storlek, har ni tips på var jag kan leta? (Inser dessutom att jag måste sälja vidare ytterbyxorna och köpa större storlek. Hann bara använda de här ett fåtal gånger. Kul med barn som växer bra, men dyrt blir det! ) God fortsättning allihop!
    Funkar inte One size pockets? Och typ HH eller FB i minsta storlek är väll från 3 kg drygt? Mina pockets är från 3 kg iaf i S/M storleken och funkar på småttingar.
    Annars vet jag faktiskt inte vad som kan passa i storlek... vilka pockets har du tittat på?
    (IV formsydda har jag inte använt så kan inte uttala mig om dem)
  • Plutteli

Alltså, jag vet att det sägs att man ska byta oftare med tygisar men vette tusan om vi gör det... vi byter ca var tredje- var fjärde timme med tygisarna och vi var tvungan att byta lika ofta eller oftare med engångs eftersom liten blev röd annars, något som aldrig händer med tygblöjorna förutom om hon lyckats bajsa utan att vi märker det...

• Plutteli
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-31 19:33:21 följande:
    Tack för alla svar!! Var hittar man pockets då? Har kollat runt på en del sidor (vill köpa från svensk sida) och där har de varit slut.. Är lite sugen på BG faktiskt.. Har ett helt gäng FB men de är på tok för stora än så länge.
    Barnshop har väll? Eller är de slut där? Eden Baby har också. Har för mig gröna grodan säljer pockets.. Sen kan du googla Wanoo så ska du kunna få upp hennes blogg, och jag har ju också...

De är väll de jag kommer på på rak arm...

Om du bara vill testa har jag två BG som vi inte använder du kan få om du vill så ser du hur de passar :)
  • Plutteli
    Svampp skrev 2010-01-02 10:58:20 följande:
    hej alla blöjexperter! :D Jag har tänkt använda tygblöjor till vårt första barn och är inne på stickade blöjbyxor (med vikblöjor i) eftersom det dels verkar luftigt och trevligt och dels för att jag gillar att sticka. Nu i natt slog det mig helt plötsligt att det kanske är svårt att dra på en byxa utan att vikblöjan hamnar på sniskan eller att barnet tycker det är irriterande (till skillnad från när man knäpper ihop den fram). Hur har ni upplevt det? Skulle det vara smartare med någon form av knäppning på de stickade blöjbyxorna, isf, har ni nåt tips på mönster? Jag tycker i övrigt att det verkar praktiskt med en hyfsat lång benresår och midjeresår så frågan är om det går att kombinera detta med en knäppt byxa om ni nu tror att knäppning är att föredra.
    Om du har snappi till blöjan att fästa den med ska den inte glida snett när du drar på blöjbyxan... Vi har en del formsydda blöjor vi har främst på natten med stickad ullbyxa och de har aldig hamnat snett...
  • Plutteli

På vår förskola har ju alla barn tygblöjor av blöjbarnen och de byter innan de går ut (på barnen som kommit tidigt på morgonen), när de går in igen, efter vilan och innan hemgång. Blir i snitt ca 2-3 timmar mellanrum mellan byten :)

Blå Myran: Såg att jag har en pocket här hemma med bambufrotté på insidan, vill du ha den? Så kan du ju testa hur det funkar med bambu...Den är med kardborre så den är undanlagd eftersom S. bara knäpper upp alla blöjor vi har med kardborre...jag har sytt den själv och den är använd 2 ggr kanske eftersom den gjordes i samma veva som S kom på att hon kunde ta av sig karborreblöjor..

• Plutteli
    fruganL skrev 2010-01-04 22:08:20 följande:
    ...annars skulle jag gärna testa. Sonen är tokröd på framsidan, vet inte alls vad det kan bero på. Eller ja, det beror säkert på BGblöjorna som vi annars är otroligt nöjda med. Hela framsidan av kroppen som täcks av blöjan är röd, det slutar vid höfterna, och bak mot rumpan är det inget alls. Har senaste månaden kört nästan uteslutande med BGpocket av olika skäl, och det känns som att han inte alls var lika röd med vikblöjor. Kan det bero på värme? Material? Kan det bero på att han tvättas för dåligt? Vi använder bara vatten och har han bara kissat brukar inte jag tvätta så noga, ibland inte alls. Jag vet att min man alltid tvättar när han byter och jag tvättar mer när han har bajsat, så det blir bara någon gång ibland han inte tvättas alls. Eller är det tvärtom, tvättas han för mycket så han istället blir torr? Rätt som det är blir han sårig i rumpan också, men det känns som att det ofta kunnat kopplas samman med att jag ätit för tung mat, eller att vi missat en bajs som skavt lite för länge...försvinner lika snabbt som det dyker upp. Ett av argumenten för att ha tygblöjor är ju att mn ska SLIPPA "röda rumpor", när vi hade Libero var han aldrig röd eller sårig egentligen...(jo, en gång i rumpan, men det var också en blöja som suttit lite för länge).
    Ok, om Blå myran tackar nej kan du få den :)

Kan ju vara så att han inte riktigt tål syntetmaterial kanske? Det är ju fuskmocka i BG... På S. har det inte funkat med fuskmocka, verkar som det blir för tätt på henne och hon blir lätt röd av blöjor med fuskmocka, dock aldrig av fleece.. Vi badar med henne 2-3 ggr i veckan, vid blöjbytena tvättar vi aldrig om hon kissat och tvättar med vatten och honungstvål när hon bajsat en gång om dagen ungefär...
Svar på tråden Tygblöjetråden 23