Inlägg från: fruganL |Visa alla inlägg
  • fruganL

Tygblöjetråden 23

Viker man den traditionella trekantsvikningen med en limpa i mitten behöver det inte vara kvadratiskt...limpan blir längre än vanligt bara. Prova vika så får du se!
    Men 40x60 låter ganska litet. Jag hade nog limpat ihop dem och använt som booster med en annan blöja.

En PULpåse är en påse i PULtyg. PULtyget är vattentätt, många blöjbyxor eller ytterskikt på blöjor är i det materialet. PULpåsen förvarar man använda blöjor i när man är borta någonstans. Har man ingen PULpåse kan man likagärna använda valfri annan påse istället.

Vågar mig på ett svar på blöjlistan, men märk väl att jag är ganska grön på området själv.
    Det låter som ett underskott av "blöjor" (vikblöjor eller formsydda) och ett överskott av blöjbyxor:
    Vi gör åt 6-8 blöjor per dygn, beror lite på. Byter varannan-vartrejde timma dagtid och boostar upp en nattblöja som håller tio timmar ungefär.
    Flanellinläggen från imse går inte att ha själv i en blöjbyxa, det ligger inte på plats. Fungerar bättre i en pocket eller möjligtvis som booster med en vikblöja. De extra inläggen från Ullrike fungerar säkerligen likadant.
    Det ger att du har 16 blöjor och 11 extrainlägg.
    Gällande blöjbyxorna så har du mer än väl. Vi har två par och det räcker med dem så länge vi (läs jag) vikt bra så bajset inte läcker ut. Tvättar dem någon gång ibland eller när det kommit bajs på. Med åtta stycken kan man ju byta två gånger om dagen!

Rispapper finns till exempel på minimundus.se, där kostar en rulle 24 kronor. Inte så värst mycket med andra ord.

• fruganL

Det är lustigt det här med tygblöjor. Ingen jag känner använder det, men så har det visat sig att alla tänkt tanken.

Ett par tänkte att de skulle vänja sig vid att ha bebis först så de ville köra den lätta varianten med engångsblöjor och byta till tyg efter ett tag, men de blev fort bekväma av sig, så det gick i stöpet.
    I ett par har den ena extrem bascillskräck och den andra jobbar med vuxenbajsblöjor och vill ha så lite hantering som möjligt.
    Ett trejde par hade inte riktigt energin.
    Ett fjärde par har ärvt en hop blöjor, bara inte kommit igång än.
    En mamma är ensamstående och har inte tvättmöjligheter i lägenheten så situationen skulle inte blivit hållbar.

...och så vidare.

• fruganL

Mina BGpocket börjar väl bli liiite fläckiga inuti, men jag fascineras ändå fortfarande över att det inte satt fläckar. Annat är det med vikblöjorna, de är snarare bruna än vita vid det här laget.

Bodys här...visst växer han ur dem lite snabbare än han hade gjort om inte gumpen varit så stor, men det känns som att det inte handlar om så stor skillnad i alla fall inte nu i början. Bodyförlängare kommer säkerligen införskaffas vad det lider.

• fruganL

Tuvaduva...om du scrollar tillbaka två sidor till post #347, två poster efter din förra förfrågning, så har du mitt svar där. Helt bevandrad inom det här är jag dock inte, eftersom jag är nybörjare själv, men lite tankar och lite erfarenhet har jag fått.

• fruganL
    Caeruleus skrev 2010-01-16 23:27:36 följande:
    Är det så att fleecen är lättare att tvätta av jämfört med bomull? Hur har blöjbyxorna klarat sig? Funderar om man det är dumt att köra på vita byxor eller om man skall ta en i mörk färg så att eventuella fläckar inte syns.
    De blöjbyxor vi använder mest är WW och de är tyvärr inte vita. Har dessutom ett par av något kufiskt märke som är enbart pul. Otroligt fula, men extremt bra. Har dock använt några andra märken och de flesat är vita på insidan. Inga fläckar fastnar på endera av de blöjbyxor vi har använt, för på blöjbyxorna kommer det ju sällan bajs.
    Pocketbyxorna blir ju nerbajsade dock, och som sagt. Lite "skuggor" ser man fortfarande efter en tvätt, men inget som stör på något vis.
    Och inget känns svårare att tvätta än något annat, allt åker in i samma maskin och så gör den resten.
    Fördelen med vitt innerskikt är ju att du tydligt ser om barnet har bajsat eller småfisit (om nu det är viktigt att se). Nackdelen är att det kanske blir lite svaga fläckar.
  • fruganL

Jag har använt ett flertal IV, både nya och begagnade och inte ett enda par har hållt tätt. De är tvättade precis som alla andra, har utöver det tvättat som om de vore tätade och så vidare, men de läcker ändå. Vid alla sömmar blir bodyn alltid blöt om vikblöjan under blivit blöt ända ut till byxan så att säga, men långt innan hela blöjan är genomvåt. Men de flesta verkar ju gilla dem, så jag har väl bara haft otur med de tre-fyra paren jag har provat kanske.

• fruganL

Står här och packar mina BG efter tvätt och irriterar mig återigen på att händerna blir så torra. Microfiber torkar ut huden, jo man tackar! Tips på hur händerna inte torkar ut varje gång blöjorna packas efter tvätt nattblöjan fixas?
    Får väl ta på mig ett par handskar varje gång blöjorna ska packas annars...eller höra om makens händer bli lika torra, kanske får det bli hans jobb på heltid.

Någon som har liknande problem eller har en lösning på problemet?

• fruganL

Välkommen till en värld med nästan oändliga möjligheter! =)

De flesta är nöjda med IV (dock inte jag). Blöjbyxorna kan dock vara lite stora runt benen de första veckorna och därmed läcka där.
    Men istället för att sikta in dig på ett märkte är det lite lättare att börja i andra änden. Vilken sorts blöja tror du passa bäst för er? För alla modeller finns inte i alla märken...

• fruganL
    smurra skrev 2010-01-18 21:25:11 följande:
    Måste få fråga om ngn har erfarenhet av iv aio blöja,använder en sådan som nattblöja och det fungerar bra förutom att den verkligen stinker på morgonen,det luktar alltså i hela rummet,det luktar inte kiss el så utan en väldigt skum doft.Den är ca 2 veckor gammal om det gör ngn skillnad.Har ngn annan råkat ut för detta? Sen har jag ngr pockets med fleece nsida och sonen blir ganska röd av dom på stjärten och även fram på magen,kan det vara värmen som gör det?
    Vår nattblöja luktar också unket på morgonen. Vi har BG med microfiberinlägg. När man lyfter på täcket så luktar det som han lagt av en rejäl bajs, fast med en otrevlig doft. Ungefär som när han fick Semper magdroppar. Han bajsar dock inte på natten, så det är bara urin. Kanske kan det vara att det blir så koncentrerat...?

Det där röda känner jag igen. Sonen blev inte alls röd på rumpan, men mycket väl på hela framsidan som täcktes av blöjan. Trodde det var värme eller att han inte tålde materialet, men det visade sig att han bara var toktorr. Tvättar honom med använda amningskupor och brukar ha på lite olja nu och då och lufta honom ofta och mycket. Gjorde susen direkt!
  • fruganL
    smurra skrev 2010-01-19 16:51:00 följande:
    Ang tumling av vikisar,,jag har gjort det ngr ggr då det varit lite akut m torkningen av blöjorna och mina vikisar har då dragit ihop sig i själva rutsömmarna sas ,väldigt mjuka blir dom men oxå ganska knöliga*s*,torkar ni dom på vanlig torkvärme eller kortare tid och sen lufttorkar resten eller hur gör ni?
    Jag tumlar alltid vikblöjorna och all frotté och kör då det effektivaste programmet, på hög värme. Inte är de speciellt skrynkliga då inte, snarare är det lättare att hantera än om de hängtorkar.
    Skakar alltid ut dem, för när de kommer ut ut tvättmaskinen är de ofta fortfarande vikta som en blöja, eller snudd på. Så skakar ut dem och torkar dem. Kanterna krullar ihop sig lite, men den håller sig ändå kvadratisk. Om de hängtorkar så tycker jag att de drar sig åt ett eller annat håll så de är långt ifrån kvadratiska och därmed mycket besvärligare att vika.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23