Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Tygblöjetråden 23

puma82 skrev 2009-12-30 20:30:43 följande:
    Ny i denna djungel. Har en tös på snart 3 hemma, då hon föddes funderade vi på tygblöjor, men så kom hon ut och det försvann i amningsdimman :) Men den 4e mars ska vi ha en till liten och nu ska vi köra tygblöjor. Suttit och kikat runt och kommit fram att man bör kanske testa lite olika innan man bestämmer sig? Har köpt oss ett startset 200:-, Bambino Mio, 3 blöjbyxor i typ plast, PUL? kanske det kallas och så var det deras "vikisar" 6st. Vi tycker de rätt tjocka och funderar på om de är bra att ha som nattblöja och köpa rutvävda vikisar, de som fanns länkade till ikea, på dagen. Även sett en blöjbyxa som var av bambu som verkade mycket smidigare och funderar på om man kan ha vanliga vikisar i dem, såg ut som vilken blöjbyxa som helst? Ska nog köpa den och så formsydda, och kolla vad vi gillar bäst. Hur är det med vikisar, behöver man något extra inlägg, booster? i dem då de är små, för bebisbajs är ju rätt rinnigt? Vad tror ni om följande för att kolla vad man gillar bäst: 3 PUL blöjbyxor - small 1 bambu blöjbyxa 6 Bambino Mio vikisar, till natten tror vi, de har ingen x-tra booster i sitt "system" 12 Ikea tvättlappar rutvävda/vikisar 6 formsydda blöjor Rispapper Några boosters, microfiber? flanell, frotté?
    Var hittade du blöjbyxan av bambu. Ibland omnämns formsydda blöjor felaktigt för blöjbyxor, jag misstänker att det var en sån eftersom jag aldrig hört om ytterbyxa i bambu.
    De första mån funkade vikisar 75 g utan booster, efter det hade vi behövt antingen booster eller 100 g, men då bytte vi till formsytt ist. Olika från barn till barn hur mycket de kissar, men för bajsets skull bör ingen booster behövas - i så fall har ungen fel på magen
  • Blå Flygare
    puma82 skrev 2010-01-01 18:34:19 följande:
    Ni som har pocketblöjor, hur många blöjor har ni och hur många inlägg? Och blir inte blöjan våt och skitig på fleecen, för man stoppar väl inlägget i mitten av blöjan? Tyg, inlägg, tyg liksom?
    Hur många jag hade till dottern vill jag inte tänka på {#lang_emotions_dreamer}. Ville inte stressa över torktider när jag jobbade och hade dottern på dagis, så jag köpte mer än den rekomederade mängden iaf. Kanske 30 st, huvva. Men då hade jag alltid så det räckte och jag inte behövde tänka på det.
    Fleecen känns torr även när inlägget är vått, det är det som är poängen med ett torr-skikt. Fläckar kan det bli, men de går att behandla bort preceis som på andra matrial. Bajs lägger sig på ytan med pockets precis som med andra blöjor (är det amningsbajs så sugs ju en del upp), men bajsblöjor byter man direkt.
  • Blå Flygare
    puma82 skrev 2010-01-01 18:57:06 följande:
    Nä, priset var inte avgörande för oss. Men är man hemma och kan tvätta så behövs ju inte lika många, eller om man kan tänka sig ha papp i reserv. Då räcker det nog med 18. Köper man one-size och helst begagnat behöver det inte bli lika dyrt. Men lite felköp innan man hittar rätt får man nog räkna med, åtminstone om man är kräsen som jag
  • Blå Flygare
    Urtica skrev 2010-01-02 11:48:29 följande:
    Jag tänkte lite som du (plus att jag precis börjat lära mig sticka och behövde något enkelt) Hittade det här mönstret som man kanske kan lägga till benmudd på om man är duktig? :) www.pinkgreen.se/pinkgreen%20Stickad%20KnytYt...
    Jag har testat en liknande modell med fleece, men den läckte som ett såll. Fleece är väl iaf inte lika strechigt som stickad ull, men jag är skeptisk.
  • Blå Flygare
    wero73 skrev 2010-01-02 14:30:08 följande:
    Det är tunna inlägg, 3-lagers. Bästa kvaliteten är det nog inte, e-bay från kina men själva pocketen är bra, kanske behöver mer boost då. Jo att hon kissar mängder har jag sett, för när jag byter ibland passar hon på den rackarn och då rinner det längs både skötbädd, bord och golv!
    Antingen är inlägget för litet (låter så på din beskrivning)eller så läcker PULen. Man kan täta PUL genom att torktumla torrt efter en tvätt.
  • Blå Flygare
    puma82 skrev 2010-01-02 15:06:48 följande:
    Ny fråga :) Vi har pratat en del nu ang tygblöjor, vikisar, pocket.. vi blir helt snurriga och har sagt följande: Vi har 3 blöjbyxor i PUL, minsta strl Får låna IVs formsyddafrotté blöjor, onesize Kommer nog köpa vikisar på ikea, riktigt billigt Sedan 1 testpaket får barnshop.se med pockets Nu till frågan: Någon som köpt via ebay? Pockets där verkar billiga som tusan.. Törs man? Kollat på ebay global och där verkar det okej. Sedan så funderar vi på att köpa några pocket till stora tösen på snart 3, vad ska man välja för storlek? I dagsläget kör vi vanliga engångs från willys, hon klara inte av pampers och dylika för de suger upp allt o hon blir jätte röd i underlivet och vill då inte kissa. Hon har nästan bara blöja på natten, nästintill torr. kan det komma att bli för tätt med microfiberfleecen som verkar vara innerst i alla pockets, då hon är rätt känslig? Och vad ska man köpa för sort, de är ju upp till typ 13, 15kg, hon väger ju 15,5.. verkar också som att de efter ett tag slits ut i resåren, pocketblöjorna? Något som inte känns så roligt, de är ju trots allt rätt dyra.. *snurrigt i huvudet av allt detta* som att välja pizza.. finns för mycket roligt att välja mellan :D
    Jag körde med pockets till dottern som lätt blev röd, det funkade hur bra som helst - blev mycket sällan röd med fuskmocka eller microfleece mot huden, och när hon blev det avände jag sideninlägg (som jag dick inte lyckas hitta samma bra nu!). Men sonen som har än känsligare hud funkar de inte alls på. På honom funkar bara bambu som är det svalaste matrialet, vanliga bomullsblöjor funkar inte heller. Barnen är också olika vad som hjälper mot det röda, så jag gissar att dottern reagerade mot något i matrialet på pappen medan sonen reagerade mot att de är så intängda och blir varma. Enda sättet att veta är att testa.
    När det gäller kilosangivelsen så säger den inte så mycket. Det beror ju på barnets kroppsform. Om hon är tre år och väger 15 kg så är hon smalare runt midja och lår än en 1-åring med samma vikt. Försök ta reda på mått på blöjorna och jämför det med de blöjor du har nu.
  • Blå Flygare
    wero73 skrev 2010-01-02 15:21:05 följande:
    Hoppas på boost då, för torktumlare har vi ingen. Men de är helt nya så de borde hålla tätt samt att vore det så borde väl hela blöjan läcka, inte bara i ljumsken? Får prova mer boost först, annars vet jag inte.
    Är de helt nya ska de hålla tätt. Sen kan du säkert få låna tumlare av någon när det väl behövs, det räcker ju att man gör det en gång så håller de för lång tid framöver sen.
  • Blå Flygare
    Svampp skrev 2010-01-02 23:03:47 följande:
     Jag gillar ju naturmaterial och funderar lite på hur babyns hud reagerar på fleece? Ökar eller minskar risken för röd stjärt? Efter diskutionen om rispapper och toaletter så tycker jag det verkar rätt meningslöst att skaffa det. Är det smidigt att ha något annat som samlar upp bajset? Misstänker att min sambo vill ha det så enkelt som möjligt att ha hand om :D Isf vad kan man ha istället för rispapper och hur hanterar med detta alternativ?
    Min dotter blev mindre röd av fleece eftersom det håller huden torr, min son blir rödare eftersom det är varmt. (Det tror jag det beror på iaf.)
    Isf rispapper kan man ha fleece. Då fastnar inte bajset så som i frotté. Beror på hur hårt/löst bajset är vad som är enklast. 
  • Blå Flygare

Nu testar jag tyg till natten för första ggn. La bara i en booster fram (vek den dubbel) och har PUL som vanligt. Lite nervös hur han ska fixa att vara våt länge. Han kissar ju inte mycket på natten, men om han kissar tidigt så är han ju ändå våt länge.

En vecka sen han jade papp på dagen, och nu är det bara lite skav i ljumsken. Så hoppas nu inte detta lilla test ställer till det igen!

• Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-01-04 14:21:40 följande:
    Ni som bar dagisbarn med tygisar, hur ofta byts dom blöjorna på dagen? Kan man "kräva" av personalen att byta blöja var annan timma?
    De fortsatt byta lika ofta med tyg som innan, funkade bra. Kommer inte ihåg hur ofta de bytte men det var samma som hemma vilket de själva tyckte var ofta. En gång på morgonen, en på fm, före o efter vilan, sen minns jag inte hur em såg ut.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23