Inlägg från: Ronjas mamma |Visa alla inlägg
  • Ronjas mamma

Tygblöjetråden 23

Nu har jag inte provat ikeas vikisar men har en massa ärvda som jag inte vet var de kommer från ,
    men jysk har några ekologiska som är jättebra de håller fint till min lilla stor kissare...
    Men som sagt så är jag ju inte van vid vikisar de värkar bara så mycket bättre än de andra jag har.
    Vet de har vanliga också men de har jag inte provat.
    Men efter att ha provat vikisar nu några dagar är jag klart överbevist inte alls böckigt och jobbigt blir det fler barn blir det nog enbart vikisar i början

• Ronjas mamma
    Labolinn skrev 2010-01-13 10:36:50 följande:
    Jag är så GLAD att jag hittat den här tråden!! Jag går här på övertid och fördriver tiden tills min lilla/lille behagar komma ut, och läser på lite mer om tygblöjor. Jag och sambon är förvånansvärt överens (trodde han skulle vara motsträvig) om att tygblöjor is the shit, om man säger så. Vi har köpt på oss en laddning IV formsydda blöjor och i NB och Small, och jag antar att jag är ute och letar bekräftelse på att det var smart. Även om vi inte har mer än 10-2 st av varje stl då vi ju inser att vi är nybörjare och inte vet vad vi kommer att gilla. Hur som helst så känner jag mig så taggad att köra på så stor andel tyg som möjligt! Och nu inser jag ju att vår låda med gamla fula kökshanddukar är en guldgruva, och att det finns massor med smarta lösningar på läckande blöjor (microfibertrasor, tvättlappar etc som man stoppar extra med) och tvättbara "rispapper" med massor mera.
    vi har sytt om gamla diskhandukar delat dem i åtta och sicksackat har två tygpåsar fulla används som tvätt och torklappar när vi byar blöja..

Har idag funnet DEN bästa skötväskan det är stadium som har den och jag får plats til tygisar och ombyte til två plus det lösa och den har tillräckligt lång axelrem till att hänga över tvillingvagnen..
  • Ronjas mamma
    Labolinn skrev 2010-01-14 11:46:18 följande:
    Oj! Hm...hoppas inte sambon läser det. Jag har sagt till honom att de ska gå att använda i några månader... Vi håller tummarna för att det går ett tag i alla fall. Men tack för varningen. Då ska vi nog inte köpa på oss för mycket av den stl. Coolt namn ni valt till sonen, förresten! Har nog aldrig hört det förut. :)
    Labolinn det är väldigt olika hur länge man kan ha nb min yngsta dotter växte ur dem på ca 6 veckor min äldsta hade demnog i fyra månader tror jag och blöjbyxan längre känns som den är större än själva formsydda blöjan. Har ni tur får ni en liten krabbat och kan använda dem länge

Till alla er som väntar barn kom ihåg att kolla in Stadium skötväska bra pris och bra storlek..Genomtänkt design..
  • Ronjas mamma

Jag är lite tveksam mot att köpa beg. blöjbyxor eftersom jag fått en del som varit väldigt slitna i karborren(jag är inte typen som syr i ny,så om det ska vara beg vill jag hämta själv)
    Så jag säger som alla andra lite för många blöbyxor i förhållande till blöjor.
    Men annars är jag nöjd med I.V byxorna,vi har kört med enbart vita av två grunder vill helst ha ekologiska och dessutom så violl ejag inte bli helt shopping galen på tygblöjor kunde se risken med de fina mönster som finns

Caeruleus skrev 2010-01-17 12:26:01 följande:
    Blå Myran och FruganL - tack för svaren om vit eller inte. Tänkte iofs främst på utsidan av blöjbyxorna/pocketsen. Men det låter ju som att den oftast klarar sig så då börjar jag nog med enklast vit. Sen om man fastnar totalt eller bebben till sommaren bara ligger i blöjan så kan det nog vara roligt med en annan yttre färg. Vilken blöjbyxa skulle ni rekommendera? Funderar på  IV men det finns ju såå  många andra. Glimma har ju oxå en egen med knappar.
  • Ronjas mamma
    Caeruleus skrev 2010-01-17 19:21:58 följande:
    Jag klarar förvisso av att sy i ny kardborrband men har ändå funderat på att köpa nya för att slippa göra det. Vitavera.se verkar ha ett bra pris på IV soft 99kr jämfört med tex Pippilottas 109kr. Därmot är Vitavera löjligt dyra på IV vikblöja 119kr jämfört med Pippilottas 69kr. Hur mycket bättre är begagnade vikblöjor än nya? Har hittat en som vill sälja 10st för 100kr av Ullrike jämfört med 6 nya Ullrika + 4 IV från pippilotta som kostar 200kr. Jag gillar fräscha saker och lutar åt att köpa nya men frågan är ju om begagnade är MYCKET bättre för då kanske man ska köpa de istället.
    Jag har valt många gånger att köpa nytt eftersom vi visste att vi ville ha barn tätt och minst två(snackar om tredje men inte tagit ett beslut än)
    Och då får man ju använt och slitigt bra på det..
    Känns som om att de begangnade suger lite bättre till att börja med men nu känns ingen skillnad längre..
    Vet ine om du har en jysk i närheten av dig där har jag köpt fina vikisar men jag bor i dk så vet inte vad priser de tar i sverige..
    Köpte en blandad pakke beg med formsydda;aio,1 pocket och blöjbyxor
    och så köpte jag 2 omgångar "beg" AIO som inte var använda alls..
    Nu har de så blivit väl använda och är glad för att de inte var använda för med två blöjbarn slits det bra på blöjorna..
    Sen handlar det ju också om hur mycket man vill betala och om man nu som vi viste att de nog kommmer bli använda av i varje fall två kanske tre barn så är det ju inte mycket pengar i slut ändan.
  • Ronjas mamma

www.jysk.dk/search%C3%B8geord&query=stofbleer&Submit.x=0&Submit.y=0

här hittade jag dem men enbart på den danska sidan, tyvärr men kanske kan de ta hem dem om ni frågar jag har båda modellerna men föredrar de ekologiska de känns mjukare och tjockare..

• Ronjas mamma
    winterangel85 skrev 2010-01-17 22:42:46 följande:
    Jag skickade nyss ett mail till Jysk i Sverige och frågade om det går att få tag i här och om man isf kan få det till sin lokala butik. Jag kan meddela här när jag får svar..
    Smart drag... Skriv gärna ut svenska prisen också kan vara det kan bli billigare för mig att köpa i Sverige när jag är hemma hade snart tänkt köpa några fler eftersom de jag ärvt är snart helt uppslitna med hål i och lite små i storleken..
  • Ronjas mamma

Smurra har använt I:V AIO om natten nu i 18 månadader visst luktar det kiss/amoniak men bara om jag stoppar näsan intill deras rumpor.. Vet inte om det gör någon skillnad att vi alltid sover med öppna fönster tänker att lukten inte blir hängande i rummet annars prova en bikarbonat tvättning som rensar blöjan..

Caerules vi använder bara en spann med lock, 
    sköjer av bajs blöjor(amningsbajs enbart om där är mycket) och har rispapper till stora tjejen.
    Låter lite besvärligt för min del att skulla köra med olika spannar,
    men ville ha svårt att inte ha en toalett vid skötbordet eftersom det händer att stora tjejens bajs hamnar i blöjan då är det skönt att kunna skölja ner det med en gång.
    Min man använder enbart våra aio orkar varken formsydda eller vikisar med de två turbo tjejer vi har,
    värst var vid fyra månader för båda då de rullat runt på skötbordet när man skulle byta på dem.

• Ronjas mamma
    Caeruleus skrev 2010-01-19 21:40:13 följande:
    Har funderat lite ytterligare kring "tvättlogistiken" av blöjorna och det kanske är onödigt att köra med två hinkar i början. Jag kan ju alltid börja med det när smakisarna kommer igång. Någon påpekade även att det är synd att inte ha toaletten inom räckhåll. Hmm ja, jag har funderat mycket på det.  Alternativet är att byta vid det vägghängda skötbordet i "minitoaletten" men där har vi redan blöjhink etc för vanliga pappersblöjor. Det blir väldans trång att få plats med ytterligare blöjor/hinkar och dessutom är det ju där som maken kan byta tills han vant sig vid idén med tygblöjor.
    Vi har en väldigt liten toalett så liten att mannen var tvungen att bygga ett skötbord för inga färdiga passade de var för breda..
    Där har vi en lite pedal spann til engångs och skräp,
    och en stor pedal spann till tygisar så det kan vara ni kan få plats även om du inte tror på det.
    Toalett kan man i och för sig klara sig utan medan man bara har amningsbajs men efter det gör det det mycket enklare. Även skönt om man får en storskitare som gör läckor i bland så man måste duscha av...
Svar på tråden Tygblöjetråden 23