Inlägg från: winterangel85 |Visa alla inlägg
  • winterangel85

Tygblöjetråden 23

Caeruleus skrev 2010-01-18 20:58:46 följande:
    Jag har läst att blöta blöjor lätt börjar lukta och därför är det bra att ha dem i en hink med vatten och ättika.
    Jag sköljer av mina blöjor innan jag stoppar dem i blöjhinken, men än så länge har det aldrig luktat illa där jag har varken vatten eller ättika i och tvättar med 1-3 dagar mellanrum. Däremot är ju min tös bara 7 veckor än så det kanske blir annat när hon börjar äta riktig mat.
  • winterangel85

Minns inte vem det var som tipsade om mandelolja för blöjutslagen.
    Jag ville bara säga TUSEN TACK!! Utslagen försvann under natten och nu syns endast en lätt rosa nyans i ljumsken..

• winterangel85

Jag fick svar från Jysk idag att det inte går att få hem, men mailet kom från butiken här i Borlänge. Jag ska nog ta och maila huvudkontoret ist. Nog sjutton borde de kunna fixa hit blöjor.. Skam den som ger sig!

• winterangel85
    puma82 skrev 2010-01-19 14:22:01 följande:
    Någon här som syr egna inlägg och så?

Vart tusan kan man få tag på bambu att sy egna inlägg i?? Finns det sådana handdukar på hemtex eller jysk? så man slipper massa frakt och så! Myllymusk eller vad de heter har väl, men fattar inte finska =/
    Jag syr egna inlägg och har en liten beskrivning på min blogg hur jag har gjort. Jag har också en helt vanlig symaskin och är inte alltför begåvad när det kommer till att sy..
    http://kiaskapar.blogspot.com/2010/01/sy-booster-till-tygblojorna.html

Myllymuksut finns även på engelska. Titta ovanför menyn till vänster så är det en liten brittisk flagga, klicka där så blir hela sidan på engelska ist.
  • winterangel85
    puma82 skrev 2010-01-19 14:16:53 följande:
    Inte läst hela tråden, men vad är det för blöjor? Låter intressant ju. Ska man maila med kanske så det blir lite påtryckningar?
    Det finns vikblöjor på Jysk i Danmark, se någon sida tillbaka i tiden så finns det en länk till danska jysk.

Och visst borde man kunna trycka på lite. Vi vill ha vikisar på Jysk i Sverige också!
  • winterangel85
    puma82 skrev 2010-01-19 14:15:41 följande:
    En fråga, vi har ett gäng formsydda frotté och flanell blöjor från ImseVimse, ett gäng flanellinlägg för natten, IV, och massa vikisar från IKEA. Nu undrar jag hur f*n jag ska få dem att inte bli så stela!!
    Jag torktumlar alla mina formsydda, vikisar samt inlägg för att få dem mjuka. Skillnaden blir enorm. Torktumling sliter inte alls så mycket på textilierna som det sägs och det mesta klarar av att torktumlas.
  • winterangel85
    puma82 skrev 2010-01-19 17:19:53 följande: Hur vänder du dem räta då de är helt igensydda och i tre lager? *funderar
    Se så tokigt det kan bli med trött mammahjärna. =P Jag sparar en öppning på ett par cm, vänder räta och sen syr jag ihop öppningen.. Tack så mycket för att du uppmärksammade felet, ska rätta till i beskrivningen när jag får tid.. =D
  • winterangel85
    Caeruleus skrev 2010-01-19 21:24:14 följande:
    Wintertangel85 - kul att läsa din blogg och tack för länken på vikningen. Men visst borde den även fungera bra på pojkar. Speciellt om man viker ner den främre spetsen lite extra för då blir det ju bra med tyg fram?
    Jag vill nästan minnas att hon som la ut den vikningen har en för pojkar också, men nog tycker jag att det borde funka oavsett kön. Den vikningen var en riktig favorit första veckorna för då var hon så pytte så de flesta vikningarna blev för stora. Nu viker jjag den vanligaste, som jag uppfattar det, vet inte vad den heter.
  • winterangel85
    Dockmakaren skrev 2010-01-19 22:03:40 följande:
    Hej. Jag ställde en fråga ute i forumet ( www.familjeliv.se/Forum-2-11/m50155988.html ) men kanske är det här jag ska fråga i stället. Jag är ny på detta men väldigt trött i huvudet inför födsel. Måste bara fixa detta med blöjor nu. Har inhandlat ett gäng "vikisar" som ni kallar det. Dels några begagnade från Imse, men även som jag läst här någonstans förut...tvättlapparna från Ikea. Men behöver alltså ullbyxor till. Ska jag sluta leta efter alternativ och bara beställa på Imse. Eller finns det mer prisvärda alternativ. Vad ska jag ha för ullbyxor till en nyfödd. Jättetacksam för goda och snabba råd.
    Om det är ullbyxor kan du även sticka egna, det finns ett helt gäng med gratismönster ute.
    Du kan även ha blöjbyxor med spärrskikt i PUL-tyg. Dessa har de på IV bl a. Jag tycker IV's har varit riktigt bra på min nyfödda, nu är hon 7 veckor och kan fortfarande ha dem i NB-stl.
    Ullbyxorna är något dyrare än blöjbyxor i PUL, men har du blöjbyxor måste man ha några fler.
  • winterangel85

Dockmakare - jag tror IV rekomenderar 3 ullbyxor alt. 3-5 blöjbyxor i PUL för tvätt var tredje dag..

Svar på tråden Tygblöjetråden 23