Inlägg från: fruganL |Visa alla inlägg
  • fruganL

Tygblöjetråden 23

Vi har vikblöjor och byxor som knäpps i midjan med kardborreband. I en korg vid sidan av skötbordet finns två snappis. De är fortfarande orörda. Kanske blir det ändring på det när jag 1.) får tummen ur och ullkura byxorna jag stickade eller 2.) sonen börjar röra på sig mer än han gör nu. Nu sparkar han mest.

• fruganL

Ja, en av de saker jag älskar med tygblöjor är just tvätt vs. kasta sopor.

Engångsblöjor innebär för oss att bära hem ett paket två gånger i månaden och kasta en soppåse en gång om dagen.
    Tygblöjor & frottétvättlappar (när inga begagnade amningskupor finns att tillgå) innebär att tvätta en gång extra i veckan ungefär (tre gånger istället för två), och ha lite tygblöjor på tork i lägenheten nu och då. En extra soppåse var sjätte vecka om man ska vänta tills den blir full blir det.

Merjobb med tygisar? Jo, jag tackar jag!

• fruganL

Varför skulle man behöva vända dem ut och in?

• fruganL

Jag tror det är en sån bodyförlängare jag har och den är bra fast den är stor liksom.
    Storlek 62 passar förrutom att det blir för kort i grenen, men den vi har lägger på gott och väl 5-6 centimeter när det ibland bara saknas kanske två-tre. Hade önskat att det fanns en uppsättning knappar mitt på så den blir två storlekar så att säga. Det gör inte så värst mycket dock, bodyn blir ju bara lite pösigare, men den hålls ju ändå på plats av byxorna så jah...spelar inte så stor roll.

Det låter som att du har en bra grund för vikblöjor. Om du ska ha dem dygnet runt behöver du nog tvätta varannan dag, men du kan ju i början späda ut med engångsblöjor till exempel på natten. Vikblöjor är svåra att få att räcka en hel natt ändå, även om man boostar upp den, det är i alla fall min erfarenhet. Onödigt att köpa fler vikblöjor med blöjbyxor om det visar sig att du ändå inte vill ha det sen.

75x75 är nog till nyfödd, eller ja, det finns ännu mindre för de riktigt små, men vi har haft 75x75 från början och de börjar nu bli små i storleken men de håller kiss i två-tre timmar utan att läcka. Sonen är 2½ månader, väger närmare 7 kilo.

Det som i så fall "behövs" om du vill ha tygblöjor dygnet runt är just en nattblöja. Pocket eller AIO tycker jag är bäst eftersom det är lättare att boosta dem tillräckligt.

• fruganL

Har hört så mycket gott om bambu, men är inte så imponerad av våra bambuinlägg från PP... Microfibret tycker jag om, förrutom att händerna blir torra. På natten har vi ett inlägg med två boosters. Vet inte hur många dl kiss det håller, men än så länge klarar sig blöjan i tio timmar vilket är guld!

Vi var inne på EC också, men det har inte blivit något av det än. Kommer nog inte bli något kiss i handfatet, däremot ska jag rota reda på en potta att ha vid skötbordet så man kan sätta honom där i samband med blöjbyten och ha blöjbyten när han normalt sett brukar kissa eller bajsa. Några ska man nog kunna fånga upp. Blir spännande att se hur långt vi kommer med det!

• fruganL

tygisar.se har en modell som heter "samuels ullbyxa" eller något sånt som har ben.

• fruganL
    emindy skrev 2010-02-07 02:04:34 följande:
    Man måste inte köpa en stängbar pul-påse, vi klarade oss fint på konsumkassar men eftersom vi var borta så ofta blev det väldigt många påsar till slut så i längden har vi tjänat på att köpa den där PUL-påsen (förutom att den är mycket snyggare )
    Fast den där konsumkassen (eller Willyskassen för all del liksom) går ju att återanvända precis som PULpåsen?

Jag har ett par stycken systembolagetpåsar, små påsar från blomaffärer, klädesbutiker och vad det nu kan vara, i skötväskan och en i jackan. Det går ner mellan en och kanske fyra blöjor i vardera, men jag har än så länge inte varit borta mer än en dag. Hemma får de bara luftas ur lite och när jag tyckerj ag använt påsen tillräckligt många gånger går det utmärkt att samla skräp i den och kasta. Vi har en liten PULpåse för plats till två-tre blöjor, men dragskon är borta så det är bara ett snöre och hur som helst går den inte att stänga helt utan det blir ett litet "hål" där an drar ihop vilket gör att den inte blir lufttätt. Har iofs inte reagerat över att det läckt ut lukt även om där varit både bajs- och kissblöjor i den.
  • fruganL

Vi har förvarat våra blöjor i hink MED lock, eftersom vi hade en storbajsare i början. Nu bajsar han dock...jah, en till två gånger i veckan, men hinken luktar päck, så locket är kvar. Ättika är inköpt och lukten ska bort, så efter nästa tvätt blir det öppet lock och skölja av bajsblöjorna när de väl kommer.
    Vi har aldrig sköjlt ur blöjorna och det luktar inget med lock...bortsett från när man lyfter på locket.

Angående PULpåsarna. PUL är det vattenavstötande tyget som finns längst ut i många blöjor, det är lite plastigt. Påsar i sånt tyg är helt enkelt vattentäta, vilket gör att förvaring av blöjor när man är iväg någonstans är enkelt. Dock kan man förvara blöjor i vad som helst som inte läcker ut vatten, en vanlig påse till exempel. Många PULpåsar är stängbara med en dragsko vilket gör dem lätt att öppna och stänga och är en fördel. Det är inget du behöver köpa in innan BF, eller efter heller om du inte känner att du saknar det.

• fruganL

Hemma använder vi uteslutande frottélappar som vi doppar i vatten, ibland har vi en droppe olja i vattnet. Vi har haft någon form av tvättlappar som vi fick i liberoväskan, babybox, på posten och sånt där, i skötväskan. Har inte tänkt så mycket på vad det varit, kastat de som varit parfymerade och bara använt de andra utan att gräva ner mig i någon innehållsförteckning. Det är så sällan de har använts, att det känns lite kvitt samma. Men de flesta platser "ute" har man ändå tillgång till vatten, så det blir frottéhanddukar på café och sånt också.

Hur stor är "inte så stor"? Vi började med 75x75 till våran normalstora son, han vägde 3,8kg när han föddes, 52 cm. Första veckorna kunde vi nog haft något mindre, men inte så att det egentligen behövdes.

Vi använde engångsblöjor i början. Vi fick blöjor av både libero och pampers som vi tänkte använda upp. Pampersblöjorna kastade vi illa kvickt dock, rumpan och lotionet i dem kom inte överens, så när han var fem dagar bytte vi över till tyg. Köpte ett paket storlek 2 (libero) som vi hade som reserv i början när vi inte hade så många tygblöjor och det läckte ganska mycket. Har fortfarande ofta ett litet paket i reserv, men det används otroligt sällan. Just nu bor vi på två ställen så där vi har majoriteten av saker och kläder, och sköter all tvätt, där har vi tyg, på det andra stället kör vi tyg om vi har några där, annars blir det pappers.

• fruganL
    EldHav skrev 2010-02-25 19:34:31 följande:
    Halloj! Min son bajsar fyra ggr per dag, så jag gav upp tygblöjor!
    Oj, men...på riktigt? I början bajsade vår son ja...mer än fyra gånger per dag, men det gick över efter ett par månader. Och bajs eller inte så ska ju blöjorna tvättas, en amningsbajsad blöja är inte besvärligare än en nerkissad dito. Vad är det som gör att det inte är värt att ha tygblöjor bara för att han bajsar mycket? *tokigt nyfiken*
  • fruganL

Ja, det låter ju lite mycket kanske. Och vem är väl inte lat egentligen? {#lang_emotions_tongue_out} Tiden man har är ju ganska begränsad så man får helt klart hitta det som passar bäst utifrån egna prioriteringar och ens familjesituation. As simple as that.

• fruganL
    Svampp skrev 2010-03-02 21:24:54 följande:
    Liten rådfrågning: Vad skiljer flanellvikisar och rutvävda åt? Är nån av dem bättre och isf på vilket sätt? Är det mycket krångligare att vika om man har rektangulära vikisar än kvadratiska?
    Flanellisarna blir lite bylisgare tror jag. Vet inte vilka som suger mest. Våra flanellvikblöjor är så mjuka och fortfarande väldigt lagom storlek till täcke, så ett par lager blöjor håller vår son varm om natten. Funkar toppen som amningsskynke och till vagnen också. {#lang_emotions_surprised}

Och nej, inte svårare att vika rektangulära jämfört med kvadratiska, inte om man kör den vanliga trekanten med en limpa i mitten. trekantens storlek avgörs av den kortaste sidan på tyget, limpan kan däremot bli tjockare.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23