Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Tygblöjetråden 23

Jag har både sytt och stickat mina blöjor och blöjbyxor själv, så de är av mitt eget märke.
    Dock har vi pockets av andra märken också, av de vi gillar bäst hör Whammies och Haute Pockets. Jag har en Fuzzi och den är ok men ingen favorit. Av Allt i ett blöjorna är det Popolino Easy fix som är klart bäst, men P´tit al in one är också riktigt bra tycker jag.

• Plutteli

Whammies kan man köpa via USA eller England. Nickys diaper är en jättebra sida med tygblöjor och de har Whammies och Haute Pockets. Vi gillar dem mest för att de har otroligt mjuk fleece på insidan som är jättemysig, sen har de bara en rad knappar så det är lätt och snabbt att knäppa även för min sambo som har lite svårt med knapparna annars. Kardborre kan vi inte ha på blöjorna längre eftersom vår tjej bara knäpper upp dem då. Passformen är kanon och de läcker aldrig, dessutom finns de i fina färger :)
    Det är one size blöjor, så vi har haft dem sedan vår dotter vägde ca 5 kg (då vi började med tygisar, hon var 3 månader då) och nu är hon 16 månader och blöjorna sitter fortfarande som ett smäck. Hon är ganska smal om midjan och lite rundare runt låren men det går bra att anpassa dem ändå tycker jag och vi kan ha dem knäppta på minsta knäppning ännu fast på näst största höjdinställning så de kommer duga länge till.

• Plutteli
    blixtanna skrev 2010-01-09 20:24:22 följande:
    Hjälp sökes vi har använt tygisar (vik) till vår 6 månaders i ca fyra månader men nu verkar det inte som det funkar längre. ytterbyxorna läcker hela tiden och tygisen är plaskvåt direkt, vi byter flera gånger i timmen... det känns ju inte så kul att få lov att byta kläder flera gånger om dagen, det blir ju nog med tvätt iaf. finns det något man kna göra eller är det bara att inse att tygisar inte funkar för oss? dessutom verkar han ha svårt att sitta upp när han har tygisarna på sig och han blir mer orörlig när han ligger på golvet. är väl iofs naturligt när blöjan är större men... hoppas på lite tips och råd från mer erfarna tygisanvändare
    Har du testat att vika in ett extra inlägg i tex microfiber eller bambu? Vad gäller blöjbak så.. Vår tjej började krypa tidigt och gå tidigt och är väldigt rörlig trots blöjbak så tror faktiskt inte det påverkar dem.
  • Plutteli
    ursulae skrev 2010-01-11 10:49:11 följande:
    Jag håller på att sy egna all-in-ones då hela min uppsättning pocketar fick säljas för att sonen inte tålde stay-dry-skiktet. Pocketarna sydde jag med vikresår runt kanterna men eftersom vikresår är rätt dyrt hade jag tänkt vändsy mina all-in-ones. Men ett problem har uppstått. Jag tycker att det är svårt att få resåren att vara ordentligt stretchig i benen. På den första sydde jag även en stickning runt hela blöjan och då försvann hela resår-effekten. Men jag har läst att det minska risken för läckage... Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska få benresåren att bli bra när jag vändsyr???! Funkar det att overlocka på resåren eller måste jag köra flerstegssick-sack på vanliga maskinen? Finns det något sätt att få resåren att funka även med en stickning eller kan jag skippa den helt? Mycket tacksam för svar!
    Vad använder du för resår?
  • Plutteli
    ursulae skrev 2010-01-11 11:00:54 följande:
    Siliconresår eller vad det nu heter! Jag har tidigare även använt "vanlig" resår men tyckte inte att den höll tillräckligt i tvätten.
    Aha, lastin.

Jag brukar göra som så att jag först syr sömmen runt blöjan, sedan kör jag med 3 kants sick sack över lastinen och placerar lastinen mellan kanten på tyget och sömmen som går runt blöjan. Förstår du hur jag menar med det?

Sedan vänder jag blöjan rätt vänt och syr en till söm runt blöjan, vid resårerna går jag in en bit på blöjan (ca en centimeter) för att se till att inte sy i resåren en gång till, då bildas det som kanaler för resåren, när resåren är slut syr jag igen bara någon millimeter från kanten :)
  • Plutteli
    ursulae skrev 2010-01-11 11:13:15 följande:
    Tack för svaret, ja det var tyvärr ungefär så jag gjorde.. Fast jag hade nog overlockat ihop hela blöjan (utom vändningshålet då) innan jag sydde resåren och det var kanske inte så bra. Men det var fortfarande mycket bättre stretch innan jag sydde stickningen och jag sydde också den en bit in. Kanske måste jag sträcka resåren äääännu mer?! Använder du också lastin?
    Jo jag använder lastin, jag sträcker den mer eller mindre så hårt det går när jag syr den. Dock brukar det vara så tycker jag att resåren "försvinner" lite när man just gjort stickningen, men efter en tvätt brukar den vara bra igen :) Tror dock inte det inverkar om du overlockat ihop blöjan.
  • Plutteli
    Caeruleus skrev 2010-01-17 22:40:40 följande:
    Aj synd att dom inte finns i Sverige. Jag kan fråga nästa gång jag är där men skulle nog inte tro att dom gör det. Fick precis nys om Prefolds, någon som vet om man kan köpa det i sverige någonstans?
    Har för mig att det finns flera ställen som säljer det..
    Jag har i bambu, pinkgreen bör ha i bambu, de har haft tidigare iaf. Har även för mig att det finns på grönagrodan..
  • Plutteli

Tänkte bara säga att jag precis har hunnit kika på blöjorna och ska gå igenom knapparna på några av dem och kardborren på de andra så att allt funkar som de ska, sen kan jag skicka iväg dem! Får se när jag hinner med mig bara, har himla mycket att sy just nu... (Plus en symaskin som fick för sig att krångla :/ )

• Plutteli
    madebyinferno skrev 2010-01-24 00:57:13 följande:
    Nu har jag hittat hit igen (om någon minns mig ) Lillan är nu snart 10 månader och oftast kör vi med tygisar hemma men det har blivit en del engång på senare tid tyvärr, vet inte varför eftersom de både läcker och luktar illa  Så nu har mönstrena letats fram och en beställning på material knåpas på så det kan bli lite mer pocketstillverkning för resor och såsmåningom dagis användning. Hemma använder vi vikisar (IKEAs) och formsydda (hemmsydda) med WW-skal. msåte fråga med vad ni tvättar era små med vid blöjbytena? vi kör oftast frottelappar (ibland pappers) doppade i oljevatten eftersom lillan inte tål våtservetter och tvål blir hon lätt torr av... funderar på om jag ska prova något annat innermaterial till pocketarna än fleece o fuskmocka för en formsydd jag testade i collegetyg (inne) och velour (ute) med microkärna reagerade hon mindre för än de syntetiska materialen... *funderar* Det blir ju inte mer blött än en vikis utan något mellanlägg och de byts ju lika ofta! Lite tankar från mig innan läggdags... och förresten, sydde mig min första tygbinda idag också ska testa den innan jag syr fler men det var ett bra sätt att använda spillet vid blöjtillverkning och varför ska bara lillan ha det skönt i brallan och inte mamman
    Haha, precis så började jag också sy tygbindor när mensen kom tillbaka! Spillet måste ju gå till nått bra liksom

Vad gäller tvätt vid blöjbyte: Vi tvättar bara vid bajsblöja och då med vatten och lite lite honungstvål!
  • Plutteli
    smurra skrev 2010-01-24 20:19:52 följande:
    Ekorrfamiljen:: tack för svar ,ja jag hoppas att formsydda i flanell ska stå emot lite mer. johlinn:: tack märkte det,efter bara 1 tvätt så var blöjan genomblöt efter bara 20 minuter,har tvättat dom 3gånger nu*s* Någon som kan rekomendera ngn bra nattblöja eller vad man ska kompletera med mer än flanellinlägg? har kört på iv aio m x-tra inlägg men det håller inte riktigt emot på natten,har provat vikisar med frotee inlägg men där går det igenom pulbyxan helt o hållet,,ngr förslag?
    Formsydda eller vikisar i Bambu, ev. med extra bambu booster! Det enda som funkar till vår dotter, våra nattblöjor kan hålla ca 7 dl vätska!
Svar på tråden Tygblöjetråden 23