Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Tygblöjetråden 23

Vi har diaperaps, har 2 st medium o en large. Börjar bli för små så har beställt en XL. Sen har vi en wonderwrap och en tot bots i fleece som är stoor. Vi har oftast en blöja en hel dag för det läcker aldrig bajs på den.  2 som passar bra och 1-2 i reserv duger bra så länge de sällan har löst bajs. I mindre stl hade vi fler.

Har tänkt byta till pockets nu, därför köper jag bara en blöjbyxa nu. Lite tråkigt att de formsydda börjar bli små. Det hette "räcker ofta hela blöjperioden" och runt magen räcker de till med marginal, men jag tror det är att de är för låga som gör att de sitter lite illa nu. Hamnar liksom för långt ner på låren. Så när jag ändå måste ha nytt kan jag lika gärna satsa på pockets, det är ju såå smidigt när de är större.

• Blå Flygare
    johlinn skrev 2010-01-21 13:15:17 följande:
    trollet - vi köper inga engångs mer. De engångs vi använder är såpass få att det vi får tilldelat från landstinget räcker mer än väl. Har inte köpt engångsblöjor sen han hade näst minsta storleken och det var enbart eftersom landstinget inte erbjöd den storleken.
    Tilldelat från landstinget??
  • Blå Flygare
    johlinn skrev 2010-01-21 16:18:11 följande:
    Ja, har man pga någon diagnos ett extra behov av blöjor kan man få utskrivet blöjor. E. har ryggmärgsbråck och har problem med sin tarmtömning vilket ger ökat behov av blöjor. Vår uroterapeut gör förskrivningen.  
    Ah, jag visste inte om att ni hade behov av extra blöjor.
  • Blå Flygare
    IVFmamma skrev 2010-02-03 18:44:08 följande:
    Ni som har ullbyxor, hur många dagar används dem innan ni tvättar dem? Hur ska man veta när man ska tvätta dem?
    Jag anv. tills jag fick bajsfläckallr på. Kunde bli allt mellan 1 timme och några veckor. Hade två att växla mellan för ullbyxan kunde bli våt så då hängde jag på tork mellan bytena.
  • Blå Flygare
    IVFmamma skrev 2010-02-03 19:30:29 följande:
    Har ullbyxor svårt att hålla emot bajs? Menar ni alla sorters bajs eller bara typ löst bajs(amningsbajs)? För vi har ullbyxor från IV på natten då dottern behöver material som andas då hon har samma blöja hela natten men hon bajsar ofta på morgonen men jag har inte märkt nått. Ska jag tvätta dem när det börjar kännas ofräscha typ luktar?
    Berr på modell precis som PUL. Bara tråkigt att behöva tvätta o kura i onödan. Bara för att man har tygblöjor betyder det inte att man inte är lat
  • Blå Flygare
    Blå Flygare skrev 2010-02-03 20:53:48 följande:
    Berr på modell precis som PUL. Bara tråkigt att behöva tvätta o kura i onödan. Bara för att man har tygblöjor betyder det inte att man inte är lat
    Berr=beror
    Datorn tappar ofta just o, borde kolla upp det...
  • Blå Flygare
    Ronjas mamma skrev 2010-02-03 21:34:07 följande:
    Ni som har köpt ullbyxor har ni någon favorit kan se på det hela att det nog blir lite för invecklat att sticka själv eftersom jag inte är en hejdare på att sticka Gärna ekologiska om det finns..
    Babyidea hade rätt passform och var följsam. Tyvärr för varm så grabben fick svamp, men så är han superkänsligt just för det. Det får han ju även av pappblöjor och fleece-liners osv.
  • Blå Flygare
    IVFmamma skrev 2010-02-04 19:57:57 följande:
    Enligt IV så kan man tvätta deras ullbyxor i maskin,kan man använda vanligt tvättmedel då?
    Till ull rekommenderas alltid ulltvättmedel.
    Jag upplever att ullprogrammet är dåligt på att få bort bajs (och matrester!), men det kan ju vara vår maskin som är osedvanligt dålig på just det.
  • Blå Flygare
    IVFmamma skrev 2010-02-04 20:02:56 följande:
    Måste man göra en ullkur på dem så fort man har tvättat eller kan man vänta med det? Jag måste nämnligen tvätta ulllbyxorna då det har kommir bajs på dem men jag vet inte om jag orkar köra en kur i kväll(självklart gör jag en kur innan de ska användas)
    Du kan blöta upp dem när de ska kuras, behöver inte vara när man tvättar.
  • Blå Flygare
    Tuvaduva skrev 2010-02-06 08:35:34 följande:
    Om vi ponerar att ni är med er bäbis ute på stan och ni måste byta en bajsblöja... Hur 17 gör ni då? Alltså jag försöker klura ut olika situationer som jag säkerligen kommer att ställas inför.... Jag har en PUL-påse -men den är inte "stängbar" -jag hade gärna bara haft en liten plastpåse att slänga ner allt i (dock ej bajs) tills man kommer hem... tänker jag fel då? Om man ska ut på resa (över dan eller flera dar) vart ska man förvara använda blöjor då? Tack från mig =)  -kommer säkert fråga 1000 saker till =)
    Vi har några PUL-påsar med dragkedja. Tvättlapparna lägger jag i en plastpåse och slänger, så sånna har jag med mig ett gäng i skötväskan med.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23