Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Tygblöjetråden 23

Nillan77 skrev 2010-02-08 18:39:47 följande:
    När ni köper nya blöjbyxor tvättar ni dem innan användning? Själva blöjorna vet jag måste tvättas minst en gång för att de ska suga upp ordentligt.
    ja, för att få bort kemikalier - precis som kläder. Känns extra viktigt vid PUL o fleece, men ullisarna fällde massa färg så det var nog bra där med
  • Blå Flygare
    Plutteli skrev 2010-02-08 20:59:18 följande:
    Jag håller på att skissa på ett nytt blöjsystem att sälja på min hemsida.. Vad tror ni om en stickad ull"wrap" som går att ställa i olika storlekar runt midja och lår med hjälp av två rader knappar och sedan inlägg i bambu som man knäpper fast i ullwrapen? Lite som Lovebums Lio fast med handstickad blöjbyxa istället :)
    Jag kollade sidan och tänker spontant att det är ett system som inte borde funka med löst amningsbajs, så hellre en stor one-size än liten. Hur håller det stickade om man har knappar? Sliter det inte mycket? Jag hade velat se kardborre på en sån modell (fast då kanske det luddar upp kardborren på nolltid?).
    Låter i vilket fall intressant! Jag letar ju efter något lättpåtaget... Fast ull är att krångla till det på dagis tror jag!
  • Blå Flygare
    Plutteli skrev 2010-02-09 09:45:56 följande:
    Min tanke med knappar är just att jag tror kardborre snabbt kommer bli luddig och svår att få att fästa. Vid knapparna blir någon form av förstärkning så att det inte slits så lätt :) jag kommer göra storleken som mina one size blöjor är i dag, och de har rätt lång användningstid, dessutom blir det stickade mer elastiskt än pul tyget är så det bör ju öka på användningstiden ytterligare :) Inlägget som skall knäppas fast kommer jag göra som de formade jag har till pocketblöjorna fast lite bredare på smalaste, så jag tror det bör funka även till amningsbajs eftersom det då blir rätt likt bredden på en vanlig pocketblöja :) Kul med feedback, har börjat sticka första prototypen så får vi se hur det bli! :)
    Väldigt spännande! Tur jag har hål i plånboken så jag inte lockas till köp
  • Blå Flygare
    Git skrev 2010-02-10 12:27:20 följande:
    Hej! Hade tygisar på mina tvillingar tills de var ca 1 år, men sen hann jag inte med allt pyssel med det och de hamnade i garderoben. Men, nu när de är 20 månader tycker jag att jag vill börja igen. men, nu är alla blöjbyxor för små... Grejen är att jag inte vill spendera några stora pengar på detta, helst inga alls egentligen. Nån som har några tips på vad man kan sy byxor av? Och ni som har fleecebyxor, håller de verkligen tätt utan tätskikt?
    Jag har tot bots röda byxor, de är deras tjockaste modell och den har aldrig läckt. Åkt bil med den, sovit i den, sitter mycket när han leker. Men det är tjock fleece och dubbelt lager i grenen. Har inte vågat testa tunnare modell, men det finns. Har testat att sy själv av en fleecefilt jg hade hemma, men den var tunnare och då läckte det. Hade också bara ett lager.
  • Blå Flygare
    Git skrev 2010-02-10 12:43:56 följande:
    Hmm.... Blir nog inga hemmagjorda i fleece då...
    Om du inte har tjock fleece o orkar sy dubbelt...
  • Blå Flygare
    Git skrev 2010-02-10 12:52:48 följande:
    Man kan ju testa med några lager.... När jag nu ska hinna sy egna?
    Kl 3 på natten?
  • Blå Flygare
    Urtica skrev 2010-02-10 20:12:22 följande:
    Jag har så svårt att tänka mig att det inte läcker med tanke på att man använder fleece som torrskickt inne i blöjan, för då måste det ju gå igenom snabbt, men uppenbarligen så funkar det ju :) Tur att fleece är så billigt så man kan ju i alla fall sy en byxa och testa :) Men blir det mycket varmt med fleecen? Jag har själv väldigt känslig hy och oroar mig lite för att pyret kommer att vara lika dan.
    Min grabb är känslig mot värme och fleecebyxa funkar utmärkt. Däremot tål han inte fleece som torrskikt (eller fuskmocka eller....)
  • Blå Flygare

Köpte en korall "blöjnätkorg" på IKEA idag, den var nedsatt till 19:- så ingen större förlust om jag inte tycker om den. Funderar på att ha nätet i den för att slippa ta i blöjorna när de ska in i maskin, men då blir den inte lika lufttig Tvätta av den kan man väl göra i duschen?
    Nu saknar jag bara hink med lock för bajsblöjorna. Men ni som har blötlagda blöjor, blir det inte söligt när det ska in i maskin sen?

• Blå Flygare
    mariem skrev 2010-02-13 10:22:00 följande:
    jag använder också diskhandskar när jag sköljer ur bajsblöjorna, har både handskar och en diskborste nära till hands så jag kan tvätta handfatet noga efteråt också för jag brukar också skölja tjejens bak i handfatet. Har någon av er testat IVs AIO? Jag börjar vara sugen på att övergå till tygblöjor också på natten men vet inte riktigt vilken blöja som skulle passa. Formsydda bambus suger ju upp bra men det känns som att det blir så blött mot huden i så pass många timmar iallafall ... Ni som har tygisar  som nattblöja, vad använder ni?
    Vi har bara testat tyg p natten ett par ggr, men det som funkat bra här för min värmekänsliga grabb har varit två st bambu-blöjor. En bambozzle närmast huden och en p'tit bambu dry ut-och in så fleecen hamnar utåt. Hade hellre haft en utan fleece, men jag tog det jag hade hemma. Har man fleecen mot huden blir det ju inte blött, men jag tycker inte att den räcker. Både till grabben och innan till tjejen har jag fått boosta med en extra blöja. Storkissare på natten... Killen hade imorse en pappblöja som hängde neranför knäns, jag skämtar inte!
  • Blå Flygare
    Miss Lau skrev 2010-02-19 09:16:34 följande:
    Hoppas att det är okej att komma in här som total nybörjare. Min son är 8 mån och vi har börjat fundera på att testa tygblöjor. Men vad ska man köpa, det är verkligen en jungel Såg att ImseVimse hade typ testpaket, är det en bra idé?
    Det är klart du är välkommen {#lang_emotions_flower}

För att ge råd om vad du ska välja så måste vi (du) veta varför du vill ha tygisar. Hur rangordnar du ekonomi, miljö, hudvänligt, bekvämlighet, snyggheten? Och hur funkar sonen vid blöjbyten? (hal ål, speedy gonzales, lugn och stilla?) Vilka tvätt och torkmöjligheter har ni?
    Det är alltid bra att testa lite olika innan man köper på sig, passformen är lite olika och barnens hud tål olika matrial olika bra.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23