• Doldis987

Vår ettåring dricker väldigt mycket vatten, 1,5-2 liter per dygn

Ja, som rubriken säger. Sedan någon vecka har han börjat dricka enorma mängder vatten. På natten kan han dricka ca en liter. Blöjan är naturligtvis sprängfylld och måste bytas minst en gång. Vi har slutat med välling då han haft problem med magen, och bytte till vatten. Nu vaknar han ibland flera gånger i timmen och ska ha vatten. Han dricker inte lika mycket på dagen, men mer än mina andra grabbar gjorde vid den här åldern.

Nu är ju frågan om han bara vill ha något som ersättning till vällingen eller om det kan vara tecken på diabetes. Har telefontid med hans läkare på tisdag om andra saker, men tänkte höra lite här om någon har erfarenhet av något liknande. Jag kan inte direkt se någon annan förändring. Han har alltid sovit kasst på nätterna och stundvis varit väldigt gnällig och klängig. Han sover ca 2-2,5 timme om dagen, och ca 10-12 timmar per natt. Han äter normalt. Har haft reflux, kraftig (nu precis inom referensvärdena) järnbrist och har visat tecken på överkänslighet mot laktos (troligen sekundär).

Alltid brukar det dyka upp någon som har bra tips att ge. La tråden under åkomma/sjukdom, men skulle lika gärna kanske ligga under sömn, om det nu bara är en ovana han dragit på sig.

//Lotta

• Svar på tråden Vår ettåring dricker väldigt mycket vatten, 1,5-2 liter per dygn
  • Doldis987

Han har ätit mjölkfri välling, EnaGo, men han blir hård i magen av den och sover ännu sämre. Han var en period på Losec, men det trappades ner.

Vi har också funderat på om han varit hungrig, och provat ge ett kvällsmål. Vi har väl inte varit superkonsekventa med det, men kanske ska prova.

Vi är redan inne i svängen då han slutade andas ett antal gånger (visade sig senare vara pga smärtan av refluxen). Men läkaren vi har nu blir nästan arg så fort jag frågar nåt.

• Doldis987

Jag vet inte varför läkaren blir arg. Om jag får gissa är det för att jag läser på en hel del och hon tycker väl kanske att jag försöker ställa egna diagnoser. Ska väl tillägga att jag fick tvinga fram de undersökningar som ledde till att han fick diagnosen reflux. En läkare ville till och med börja medicinera med epilepsimedicin, "ifall att" som han sa.

Men det är ju ingen orsak att inte höra av sig om provsvar, inte ringa tillbaka på utsatt tid osv.. men det är ju en annan historia

Angående medicineringen så var det nuvarande läkare som sa att vi skulle trappa ner. Och det primära har ju varit att få bukt med andningsstoppen, och det fick vi ju till slut. Men då är det som om de andra problemen inte är viktiga.

Nalle Phu73, varför grötpulver? Är det bättre än vällingen från EnaGo? Kanske ska köpa och prova. Vilka mått tar ni?

Kanske ska ringa 1177 sen och fråga. Det är ju trots allt ganska enkelt med ett prov på blodsockret.

• Doldis987

Tack alla ni för tips och råd! Vi har tagit prover för diabetes nu och de snabba provsvaren visade inga tecken på diabetes. Han har senaste nätterna druckit lite mindre vatten, så vi får se vart detta leder.

Svar på tråden Vår ettåring dricker väldigt mycket vatten, 1,5-2 liter per dygn