• Tola

jag har hittat min stulna cykel, kan jag bara hämta den?

min cykel blev stulen för c 1 månad sedan. Det är en gammal cykel o jag anm'lde det aldrig. Fick den i sommras så jag skulle kunna cykla med barnen. Ngn dag senare hittade jag barnsitsen släng vid vägen på gatan nedanför och idag går jag på lång promenad o ser min cykel vid ett hyreshusområde. jag går ändå fram o där med massa cyklar står min cykel. kan jag bara hämta den?

• Svar på tråden jag har hittat min stulna cykel, kan jag bara hämta den?
  • Mrs Winter
    Tola skrev 2009-12-13 12:33:40 följande:
    min cykel blev stulen för c 1 månad sedan. Det är en gammal cykel o jag anm'lde det aldrig. Fick den i sommras så jag skulle kunna cykla med barnen. Ngn dag senare hittade jag barnsitsen släng vid vägen på gatan nedanför och idag går jag på lång promenad o ser min cykel vid ett hyreshusområde. jag går ändå fram o där med massa cyklar står min cykel. kan jag bara hämta den?
    Om du stöter på han/son som tagit den och de hävdar att det är deras cykel? Och anmäler dig för stöld?

• Tola

ja det är precis det jag tänker på, så vad ska jag göra?

• LilaRos

Har du bevis på att det är din cykel så är det väl bara till att ta den.
    tex ett kvitto med ramnummer eller så.

• Hertha

Nej du får inte bara ta den.

www.polisen.se

"Kontakta Polisen som tar cykeln i beslag för att utreda om du är rätt ägare. Därefter får du hämta hem cykeln. Numera kan en cykelägare få tillbaka en stulen cykel utan lösen även om någon köpt cykeln i god tro av tjuven. "

• Tola

ok, då ska jag gå in till polisen i morgon! tack för svar!

• Bei Bei
    LilaRos skrev 2009-12-13 12:36:45 följande:
    Har du bevis på att det är din cykel så är det väl bara till att ta den. tex ett kvitto med ramnummer eller så.
    Tyvärr är det inte så enkelt. Om man ska följa lagstiftningen så ska TS anmäla det till pappa blå som i bästa fall kommer och plockar med sig cykeln, sedan får hon vänta i 3 månader innan hon får sin cykel tillbaka, OM du kan bevisa att den är din.

Men helt ärligt, hade jag sett den så som du såg den så hade jag bara tagit tillbaka den.
  • Tola

jag har inga bevis alls för att det är min cykel. Enda "beviset" är väll att jag har cykelsitsen ä resten sitter kvar på cykeln. Ev att det är cykel nykeln jag har på min knippa. Men jag ska gå till polisen i morgon! Även om det är en gammal cykel så är det fullt fungerande o den enda vi har!

• Bei Bei
    Tola skrev 2009-12-13 12:41:35 följande:
    jag har inga bevis alls för att det är min cykel. Enda "beviset" är väll att jag har cykelsitsen ä resten sitter kvar på cykeln. Ev att det är cykel nykeln jag har på min knippa. Men jag ska gå till polisen i morgon! Även om det är en gammal cykel så är det fullt fungerande o den enda vi har!
    Tyvärr kan tjuven hävda att det är dennes cykel om du inte har papper på att det är din. I ditt läge hade jag bara tagit cykeln tillbaka.
  • LilaRos

Bei Bei skrev 2009-12-13 12:41:13 följande:

Tyvärr är det inte så enkelt. Om man ska följa lagstiftningen så ska TS anmäla det till pappa blå som i bästa fall kommer och plockar med sig cykeln, sedan får hon vänta i 3 månader innan hon får sin cykel tillbaka, OM du kan bevisa att den är din. Men helt ärligt, hade jag sett den så som du såg den så hade jag bara tagit tillbaka den.
    Okej. Det visste jag inte.

Hade jag blivit bestulen på min cykel och senare ser den och är 100% säker på att det är min, så hade jag tagit tillbaka den.

Men det finns ju alltid en risk med att det inte är min, utan en lika dan. Speciellt när man har en cykel från biltema som jag..
  • Tola

nu har jag min cykel igen:) Polisen följde mig dit och eftersom den inte va låst och det inte skulle gå att utreda så fick jag ta den. hade den varit låst hade dom tagit den i beslag.

• Bei Bei
    Tola skrev 2009-12-14 13:06:48 följande:
    nu har jag min cykel igen:) Polisen följde mig dit och eftersom den inte va låst och det inte skulle gå att utreda så fick jag ta den. hade den varit låst hade dom tagit den i beslag.
    Vad skönt!
  • Hertha
    Tola skrev 2009-12-14 13:06:48 följande:
    Grattis!
  • P A K

Om du skall göra det på rätt sätt måste du be polisen om hjälp. De kommer att ta cykeln i beslag och reda ut vem som är rättmättig ägare till den. Det kan ju vara så att den person som har cykeln nu faktiskt ha köpt den och också anser sig vara ägare till den.

Svar på tråden jag har hittat min stulna cykel, kan jag bara hämta den?