• Anonym (Vill)

Ni som har barn, hur övertalade ni er partner?

Hej.
    Jag har bara en liten undran: Ni som har barn som var planerade, hur övertalade ni er partner om att skaffa barn? Själv känner jag att jag knappast blir något yngre med åren och trots att jag är gift och känner mig redo för barn och har varit redo för barn i flera år nu så verkar min partner och vårt förhållande nästan vara på samma plats som det var för 5 år sedan. Dvs. är det ingen större skillnad, vi har det bra och så men h*n verkar inte förstå hur viktigt jag tycker det är med en familj. Har ni några tips på hur jag ska göra? Vi har skaplig ekonomi osv. så det är inte det som hindrar, tror mer det är bristen på vilja, eller en vilja av att skjuta upp allt, helst tills allt är försent...

• Svar på tråden Ni som har barn, hur övertalade ni er partner?
  • Anonym

Ingen övertalning, han ville ha barn. Tror inte det blir så bra att "övertala" någon om att vilja ha barn.

• Anonym

Vill han ha barn?
    Ni måste ju ha pratat om detta innan ni gifte er?

• La Lola

Övertalade?
    Han ville ha barn.....

Det visste jag från den dag vi träffades.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • LilaRos

Här var det ingen övertalning. Båda ville skaffa barn.
    jag tycker att det är fel att övertala någon till att bli förälder...

• Anonym

Man övertalar väl inte sin partner att skaffa barn, en planerad graviditet är väl nåt båda har kommit fram till..
    Vet han ens att du så gärna vill ha barn? Har ni pratat om det? Pratade ni om det innan ni gifte er.. Vet du att han ens vill ha barn.. Det enda du kan göra är ju att ta ett ordentligt snack.. Säga vad du känner å kommer ni inte fram till nåt så kanske det kommer till den punkt att du får välja, leva med honom utan barn eller gå vidare med ditt liv och hitta nån som vill det du vill.. :)

• Anonym (tjej)

Jag tycker inte heller att man ska "övertala" någon till att skaffa barn, det ska ju vara ett gemensamt beslut som BÅDA ska vilja till 100%,,,,tycker synd om vissa män som faktiskt blir mer eller mindre "lurade" till att skaffa barn bara för att tjejen vill ( jag drar INTE alla över en kam nu)
    Men som sagt, kolla med din partner, vad säger han när ni disskuterar, vill han eller inte?

• Mother of 5

Tycker det verkar konstigt att gifta sig m ngn utan att ha pratat om en såpass viktig sak som det.

• La Lola
    Mother of 5 skrev 2009-12-13 14:35:18 följande:
    Tycker det verkar konstigt att gifta sig m ngn utan att ha pratat om en såpass viktig sak som det.
    Tycker jag oxå.....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Anonym (C)

Jag tror inte heller på att övertala någon. Att skaffa barn är ett väldigt stort steg och det blir aldrig bra om inte båda är redo.

• Anonym

Fråga partnern:

"Jag har alltid drömt om att få barn och om jag ska få uppleva det så börjar det bli dags att göra nånting nu. Jag måste få veta om jag offrar mina chanser att bli förälder genom att leva med dig. Om det är så så har jag rätt att få veta det nu så att jag kan ta ett beslut innan jag blir för gammal för att kunna välja själv. Jag vill egentligen inte pressa dig men tiden går och hoppas så mycket att du också ska vilja att mina drömmar går i uppfyllelse."

Man vet aldrig hur lång tid det tar att bli gravid eller om man ens kan få barn utan hjälp. Jag tror att man kan bli väldigt bitter på sin partner om man går och väntar för länge och det visar sig att man får svårt att bli gravid. Nu vet jag inte hur gammal du är men ett exempel är att fertiliteten vid 40 är 1/5 av vad den var när man var 30. Och vid 30 har den redan sjunkit en bit men är oftast helt ok. Klart att just du kan ha jättelätt att bli gravid vid 40 också men det allra flesta har inte det.

Svar på tråden Ni som har barn, hur övertalade ni er partner?