• MalloryKnox

Hur orkar ni ta så mycket skit?

Jag läser varje dag massa trådar där kvinnor har det skit i sina relationer. Dom klagar och klagar och allt är så himla skit. "Buhu, allt är skit, han är elak mot mig, han har alla pengar och drar jag blir jag fattig, han ljuger för mig, han säger elaka saker till mig, han beter sig som skit" osv osv.

Vad är det för fel på er kvinnor? (Och kanske män, har dock inte läst många liptrådar från män) Att ni inte skäms, att vara så jävla beroende av era män att ni mår så dåligt och hellre tar skiten bara för att det är HAN som har pengar, det är HAN som har bil osv. Det låter bara mer och mer patetiskt... "Buhu jag skaffade inte barn för att ha det varannan vecka." Nä, skaffade ni barn med männen för att gå runt och bli försörjda som lathundar? Sen är det så himla synd om er, för att ni skulle få leva på soc om ni lämnade männen? Seriöst... har era föräldrar inte lärt er att aldrig behöva bli beroende av sin partner så? Och ni klagar och lipar, för oj vad jobbigt det skulle bli att vara ensamstående förälder utan jobb och körkort. Men ni kanske skulle tänkt på det innan ni skaffade barn då? Eller tänkte ni "Han har ju körkort, så då kan jag vara med honom för alltid så han får köra varje gång jag behöver nåt eller barnet." Eller "Oj ha har ett bra jobb, han ska jag bli ihop med så han kan försörja mig och mitt barn för resten av livet, även om det innebär att jag mår skit under hela förhållandet, för jag tänker inte ta mitt ansvar att söka jobb för det är ändå omöjligt om jag har barn."osv.

Min vän är ensamstående tvåbarnsmamma med ensam vårdnad om barnen. Hon får kompletterat sina inkomster med socialbidrag. Hon fixar det. Och hon har aldrig klagat. Hon har aldrig varit beroende av någon annan. Och det är samma med mig. Jag väntar iof första barnet, men jag kommer vara ensamstående. FÖR ATT MITT EX VAR EN SKITSTÖVEL. Som de flesta av era män också verkar vara. Men varken jag eller min vän tänker ta någon skit. För vi klarar oss. Och vi är inte beroende av andra. Och hennes barn är friska och glada och det är snyggt i deras hem och det finns alltid mat i kylskåpet. Hon åker buss med sina båda barn (2½ år och 3 månader) för att storhandla. Hon har aldrig klagat. FÖR HON TAR SITT ANSVAR.

Så ni vuxna människor som klagar på att ni lever i skit relationer, men ändå inte gör något åt det pga att HAN har pengar och diverse grejer för att underlätta i vardagen, skärp er för fan. Ta tag i det, och sluta lipa. Jag är 21 och skulle skämmas om jag var tvungen att stanna i en skit relation för att "han har bil och då blir det mindre jobbigt att åka och handla". Nä, ni är pinsamma. Jag hade skämts om jag var ni.

• Svar på tråden Hur orkar ni ta så mycket skit?
  • SaharaSara

Jag håller med, man har själv ansvar för sitt liv. Är ju en helt annan diskussion om det är normaliseringsprocessen det handlar om, men i de flesta fall är det ju bara att dom blir behandlade som skit om och om igen. Önskar att folk kan lära sig inse att det finns andra möjligheter än att vara fast i en kass relation

• MalloryKnox

Precis! Det känns som att det finns för många som gapar efter mycket men ändå vill ha mer.

• Xecutee

Aaah, underbart - jag kunde ha skrivit varenda ord i ts själv! Detta stör mig enormt mycket, alla dessa mesiga puckobrudar som visar sina barn att det är okej att nöja sig med skit.

Go ahead, punk - make my day...
  • LivL

Haller helt med, laser hundratals inlagg dar kvinnor skriver att dom blir behandlade illa men gor inte ett skit at det!

"Du ar ansvarig for din egen lycka."
  • hallencreutz89

Håller med till viss del. När det handlar om våldsamma förhållanden så är det en annan sak, som någon sa, normaliseringsprocessen. Men man läser så ofta om folk som har killare som flirtar med andra och aldrig hjälper till hemma osv osv och då känner jag att om man tycker han är så jävla värdelös så kan man ju göra något åt saker

• Kajak

Bravo TS!

Skönt att veta det finns flera som tänker som jag.
    Ofta förstår jag inte hur f-n kan man orka stanna med den där killen som tex inte hjälper till med hemmet eller/och barnen.

Blir dödstokig när jag läser sånt här på FL.

En barndomsväninna hade sånt kille som inte hjälper till med hemmet och barnet.
    Hon kastade ut honom eller rättare sagt flyttade från gem.lgh hem till sin föräldrarna.

Dom var illsammans i ca 7 år, när dottern var runt 1 år flyttade hon.

Idag har hon mycket bättre karl och fick en dotter med honom.
    Ett bättre liv har hon nu!
    Då kunde hon njuta av med graviditet och livet efter förlossningen. För hon förstod att hon verklig får hjälp och får vara mamma i lugn o ro...
    jaa det var en riktig annorlunda liv för henne.

• Natali3

No shit!

Det värsta är att de skriver värsta rubrikerna för att folk ska in o läsa som tex " Jag vill dö pga min man" eller " Jag klarar inte av detta hjääääälp"

Men dah sök en psykolog, som att FL ska hjälpa.
    Men jag kan däremot säga (skriva) att det är skönt att få ur sig vissa saker o få höra vad andra säger. Men när man väl skrivit sådana rubriker då ska man inte bli förbannad om någon misstycker. Man valde det, så handle it!

• Dripknot

Jag håller med TS till 100%. Har en vän som har som hobby att dumpa skit på sin sambo varje vecka men hon orkar inte göra slut med honom och flytta pga att hon då skulle bli tvungen att flytta med deras gemensamma dotter till en lgh från hus, hon skulle ej ha råd med alla djuren osv osv. Om han nu är så jävla kass så är det väl bara att lämna. Hon ser ju sig själv som singel mer eller mindre och hon vill inte leva med den där tönten hon är ihop med nu ändå. Hennes egna ord.

• VMS

Jag förstår vad du menar men det finns också många som är i dårliga förhållanden och mår skit och verkligen vill ta sig ur det men inte vågar ta steget på grund av hot och våld.
    Det är allt annat än lätt när det svartnar i den andra partnerns ögon och man vet vad som evt väntar. Och det är heller inte lätt när den andra parten hotar om både självmord, mord av dig, att han aldrig mer ska träffa barnen och att han ska göra ditt liv till ett rent helvete om du går osv...

Jag själv lever i en sån relation och vill verkligen komma mig bort från detta men jag vet ärligt inte hur jag ska hitta styrka och mod att göra det...

Så snälla dra inte alla under en och samma kam för det finns så många situationer där ute som de flesta inte ens anar existerar...

Visst nu har jag inte precis hängt ut om detta här på fl men för många så är bara det att skriva om hur de har det, terapi. Det finns säkert många andra innlägg som andra stör sig på lika mycket men då kan man ju bara låta bli att läsa de innläggen.

• Amoudara
    VMS skrev 2010-02-15 21:15:47 följande:
    Jag förstår vad du menar men det finns också många som är i dårliga förhållanden och mår skit och verkligen vill ta sig ur det men inte vågar ta steget på grund av hot och våld.Det är allt annat än lätt när det svartnar i den andra partnerns ögon och man vet vad som evt väntar. Och det är heller inte lätt när den andra parten hotar om både självmord, mord av dig, att han aldrig mer ska träffa barnen och att han ska göra ditt liv till ett rent helvete om du går osv...Jag själv lever i en sån relation och vill verkligen komma mig bort från detta men jag vet ärligt inte hur jag ska hitta styrka och mod att göra det...Så snälla dra inte alla under en och samma kam för det finns så många situationer där ute som de flesta inte ens anar existerar...Visst nu har jag inte precis hängt ut om detta här på fl men för många så är bara det att skriva om hur de har det, terapi. Det finns säkert många andra innlägg som andra stör sig på lika mycket men då kan man ju bara låta bli att läsa de innläggen.
    Hoppas du hittar modet och kan då få hjälp och stöd av vänner och anhöriga och kanske kvinnojouren för det behöver man i din situation. Har en vän som varit i samma situation med tre barn. Hon har tagit steget att lämna men det har absolut inte varit lätt eller problemfritt utan ett rent helvete med dödshot, socialen och polis men det har blivit bättre som tur är och nu är hon glad att hon tog steget trots allt. Inte alls lätt.
  • MalloryKnox
    Jag förstår vad du menar men det finns också många som är i dårliga förhållanden och mår skit och verkligen vill ta sig ur det men inte vågar ta steget på grund av hot och våld.Det är allt annat än lätt när det svartnar i den andra partnerns ögon och man vet vad som evt väntar. Och det är heller inte lätt när den andra parten hotar om både självmord, mord av dig, att han aldrig mer ska träffa barnen och att han ska göra ditt liv till ett rent helvete om du går osv...Jag själv lever i en sån relation och vill verkligen komma mig bort från detta men jag vet ärligt inte hur jag ska hitta styrka och mod att göra det...Så snälla dra inte alla under en och samma kam för det finns så många situationer där ute som de flesta inte ens anar existerar...Visst nu har jag inte precis hängt ut om detta här på fl men för många så är bara det att skriva om hur de har det, terapi. Det finns säkert många andra innlägg som andra stör sig på lika mycket men då kan man ju bara låta bli att läsa de innläggen.
    Jag förstår att det finns kvinnor som har det förjävligt och som VILL med inte KAN göra något åt det pga. allvarligare orsaker än ekonomiska problem och för att de är för bekväma med sina män trots att de behandlar dom som skit. Men min TS handlar ju mer om dom som klagar och som KAN men inte GÖR något åt det ändå.
    Jag hoppas att du tar dig ur situationen du lever i, det låter tufft och rent ut sagt som ett helvete. Hör med kriscentrum för kvinnor (jag går där själv) eller socialen, dom brukar ha hjälpinsatser för personer som har det som du. Hoppas det ordnar sig för dig, verkligen. Hoppas det av hela mitt hjärta, för så ska det inte behöva vara. Styrkekramar till dig, och VAR STARK!
  • Rosahjärta
    Jag förstår vad du menar men det finns också många som är i dårliga förhållanden och mår skit och verkligen vill ta sig ur det men inte vågar ta steget på grund av hot och våld.
    Det är allt annat än lätt när det svartnar i den andra partnerns ögon och man vet vad som evt väntar. Och det är heller inte lätt när den andra parten hotar om både självmord, mord av dig, att han aldrig mer ska träffa barnen och att han ska göra ditt liv till ett rent helvete om du går osv...

Jag själv lever i en sån relation och vill verkligen komma mig bort från detta men jag vet ärligt inte hur jag ska hitta styrka och mod att göra det...

Så snälla dra inte alla under en och samma kam för det finns så många situationer där ute som de flesta inte ens anar existerar...

Visst nu har jag inte precis hängt ut om detta här på fl men för många så är bara det att skriva om hur de har det, terapi. Det finns säkert många andra innlägg som andra stör sig på lika mycket men då kan man ju bara låta bli att läsa de innläggen.
    Min sambo har hotat med att om vi sparerar så kommer han aldrig vilja ha någon kontakt med vårat barn i framtiden o.s.v .. eftersom han då drar slutsatsen att min släkt kommer ha en inverkan på den att bli ett : bortskämt barn . tyvärr.

Ja å min sambo har haft de krassligt nu länge . får se hur ja ska göra.
  • LyckligtSlut

Men man skriver väl inte relationsproblemtrådar när allt är bra? Kan bero på det kanske. De flesta har säkert haft det bra någongång eller i andra sammanhang, inte just de sammanhang trådstartaren klagar på. Allt kan ju vara bra förutom några få problem.

PMS året runt :(
  • LyckligtSlut

Och TS, det verkar lite fel att klaga på andra när du själv inte ens lyckats hålla ihop ditt förhållande med pappan till ditt barn. Ditt barn kommer ju tydligen att växa upp utan far. Är det så bra? Är bättre att kämpa igenom svåra saker än att skaffa barn med en skitstövel och sedan dumpa.

PMS året runt :(
Svar på tråden Hur orkar ni ta så mycket skit?