• en grönsak

hur varmt är 45 grader varmt egentligen?

Ska precis börja med mat och på receptet står dt att jag ska värma vattnet till 45 grader varmt.. Hur varmt är det egentligen?

Pizza ska det bli:)

• Svar på tråden hur varmt är 45 grader varmt egentligen?
  • Hallonbarn

Man säger väll att 38 grader är finger varmt, man bränner sig inte på det.

• en grönsak
    Hallonbarn skrev 2009-12-13 16:38:54 följande:
    Man säger väll att 38 grader är finger varmt, man bränner sig inte på det.
    Joo men 45 då?
  • en grönsak
    MickeN1973 skrev 2009-12-13 16:41:14 följande:
    det är 1 grad varmare än 44 grader och 1 grad kallare än 46 grader
    Det hade varit roligt om det legat i sandlådan men nu behöver jag verkligen hjälp.
  • Hallonbarn

en grönsak skrev 2009-12-13 16:40:31 följande:

Joo men 45 då?
    Vid 38 grader så bränner man sig absolut inte.. Så vid 45 grader är det så att man bränner sig nästan.. svårt att förklara :) Jag tror inte att det är så petigt om det är nån grad kallare eller varmare. Lättast är det självklart om man har en termometer. Lycka till!
  • MickeN1973

en grönsak skrev 2009-12-13 16:42:42 följande:

Det hade varit roligt om det legat i sandlådan men nu behöver jag verkligen hjälp.
    mät med en termostat
  • Hallonbarn

Är det lite vatten du ska ha i pizza degen? I så fall tror jag inte det är så petigt. Bättre om det är lite svalare då jag gissar att det är jäst som ska blandas med vattnet. Har man för varmt vatten så förstörs jäsnings förmågan i jästen.

• en grönsak
    MickeN1973 skrev 2009-12-13 16:45:32 följande:
    en grönsak skrev 2009-12-13 16:42:42 följande: mät med en termostat
    Hade jag haft det så hade jag redan gjort det. Nästa gång jag startar en tråd och du känner för att skämta bort min fråga så låt bli att skriv.
  • en grönsak
    Hallonbarn skrev 2009-12-13 16:47:19 följande:
    Är det lite vatten du ska ha i pizza degen? I så fall tror jag inte det är så petigt. Bättre om det är lite svalare då jag gissar att det är jäst som ska blandas med vattnet. Har man för varmt vatten så förstörs jäsnings förmågan i jästen.
    Jaha:) Jaa men då kör jag med det som känns lagom och så får det bli bra:P Tack!
  • M C

Om du kokar upp en viss mängd och sen häller på lika mycket (och lite till) iskallt så blir det ungefär 45 grader.

• Hallonbarn

M C skrev 2009-12-13 16:49:37 följande:

Om du kokar upp en viss mängd och sen häller på lika mycket (och lite till) iskallt så blir det ungefär 45 grader.
    Smart tips! Det ska jag komma ihåg =)
  • en grönsak

M C skrev 2009-12-13 16:49:37 följande:

Avancerat;) Så kan man också tänka:P thank you..
Svar på tråden hur varmt är 45 grader varmt egentligen?