• Anonym (rundis)

Nybörjare på gymmet.Hur ska jag lägga upp träningen?

Jag är överviktig och lider av högt blodtryck. Nu har jag köpt ett gymkort och ska gå dit några gånger. Jag vill gå ner i vikt!

Mitt mål är att gå till gymmet alla dagar och göra det här:
    Mån-gå på löpband
    Tis-några övningar på olika styrkemaskiner + gå på löpband
    Ons- löpband
    Tor- styrka + löpband
    Fre- vila
    Lör-styrka + löpband
    Sön- löpband

Anledningen till att jag har skrivit löpband är att jag vill gå mina 15000 steg. Jag rör mig inte så mycket annars.

Vad tror ni? Ni får gärna ge lite andra tips på hur det kan se ut.

Vad tycker ni om de andra maskinerna på konditionssidan tex cykel, crosstrainer. Är det bättre än löpband?

• Svar på tråden Nybörjare på gymmet.Hur ska jag lägga upp träningen?
  • Ninja05

Låter väl jättebra. Du har planerat bra och det är ju det viktigaste när man ska börja träna..

Svårt att skriva ner ett träningsprogram men det är kanske bra att be en instruktör gå en runda med dig och hjälpa dig lägga upp ett program som passar dig?

Tex

Mån : Rygg & armar
    Tis: Mage & ben

Osv. Men ja, mitt tips är att be om att få hjälp att lägga upp ett program , då visar dem ju dig hur allting fungerar och vad som passar dig. Frågar vad du vill ha som mål och så

Lycka till!

• grodanboll85

jag har nytt börjat träna på gym å de är oxå viktigt att kroppen får 48 timmars vila mellan träningspassen.
    Vi fick ett program som vi själva tagit fram med den personen som är där hon visade hur maskinerna fungerade osv.
    Träna inte för mkt är mitt råd. Kroppen tar stryk av de om man tränar alla dagar i veckan de va iaf den infon jag fick när jag börja på gymmet de bästa resultatet får man om man låter kroppen vila minst 48 timmar mellan passen.

• grodanboll85
    grodanboll85 skrev 2009-12-13 17:30:52 följande:
    jag har nytt börjat träna på gym å de är oxå viktigt att kroppen får 48 timmars vila mellan träningspassen. Vi fick ett program som vi själva tagit fram med den personen som är där hon visade hur maskinerna fungerade osv.Träna inte för mkt är mitt råd. Kroppen tar stryk av de om man tränar alla dagar i veckan de va iaf den infon jag fick när jag börja på gymmet de bästa resultatet får man om man låter kroppen vila minst 48 timmar mellan passen.
    pss de dagar du inte tränar gå ut å gå minst 30 minuter om dagen iaf. De är oxå en bra träning å lägg om kosten lite ja du vet säkert vad jag menar ut med skräpmaten dock inte all skräpmat då man kan äta de någon gång då å då å in med lite nyttigare mat. Ta inte detta fel vet att de kan låta hårt när man skriver som jag gjorde nu men hoppas du förstår vad jag menar
  • Superolga

För mig har crosstrainern varit bättre än löpbandet, pga det varit skonsamare för mitt onda knä

I början orkade jag bara 5 min, men nu är jag uppe i 40.

Är riktigt kul gå på gym ( jag ALDRIG trodde jag skulle tycka det).

Bra att du ska kombinera styrka med konditionsträning.

Hoppas det kommer gå bra för dig!

• Anonym (rundis)

Första besöket hade jag instruktör som visade hur maskinerna fungerade och jag berättade för honom att mitt mål var att gå ner i vikt och må bra. Han berättade bara lite enkelt hur jag skulle göra och påpekade att just på de maskinerna kunde man inte göra sig illa. Jag skulle inte oroa mig för att jag skulle göra något fel. Vi ska ses igen om 1 vecka

• Anova

Är detta ett hållbart schema?
    Jag tycker absolut att du ska börja med färre pass och öka successivt. Då finns det mindre risk att du tröttnar, mindre risk för skador osv.
    Vila är lika viktigt som tränning.

• Anonym (rundis)

Jag har också förstått att vila är viktigt. Det är därför som jag har valt att gå på löpbandet ibland, då blir det inga andra maskiner.Jag började med promenader men slutade, för det första var det så ensamt för det andra hade jag ingen bra jacka (som andades) så jag svettades och blev så kall om ryggen :) Nu har jag satsat mina pengar på gymmet så att jag får lite socialt liv också.Kul att se andra ansikten. Är hemma med en ettåring.

• grodanboll85
    Anonym (rundis) skrev 2009-12-13 17:37:00 följande:
    Första besöket hade jag instruktör som visade hur maskinerna fungerade och jag berättade för honom att mitt mål var att gå ner i vikt och må bra. Han berättade bara lite enkelt hur jag skulle göra och påpekade att just på de maskinerna kunde man inte göra sig illa. Jag skulle inte oroa mig för att jag skulle göra något fel. Vi ska ses igen om 1 vecka
    men talade inte han om hur viktig vilan är oxå mellan träningspassen?
  • Anonym (rundis)

Tyvärr så är jag alltid ambitiöst. Vad tycker du att jag ska dra ned på?Hjälp mig! Men är det inte sagt att man ska gå 15000 steg varje dag?

• grodanboll85
    Anonym (rundis) skrev 2009-12-13 17:44:42 följande:
    Jag har också förstått att vila är viktigt. Det är därför som jag har valt att gå på löpbandet ibland, då blir det inga andra maskiner.Jag började med promenader men slutade, för det första var det så ensamt för det andra hade jag ingen bra jacka (som andades) så jag svettades och blev så kall om ryggen :) Nu har jag satsat mina pengar på gymmet så att jag får lite socialt liv också.Kul att se andra ansikten. Är hemma med en ettåring.
    När jag går mina promenader så pluggar jag i mp3n i öronen å lyssnar på bra musik å bara går min runda går till gymmet 2-3 ggr/vecka gymmat i snart 1 månad å de har visat resultat redan.
  • Anonym (rundis)

jo det gjorde han nog. Jag uppfattade som om han sa styrketräning. Att jag inte skulle göra mer än 4 dagar i rad. Måste fråga igen.

Vad innebär vila? Bara ta det lugnt?

Jag har inte förstått mig på crosstrainern än. Sen såg jag att det finns en liknande maskin som liknar crosstrainern men är mer som att åka skidor. Crosstrainern är mer i "luften"

Grodanboll- hur ser ditt schema ut?

• Anonym (rundis)

Duktigt av dig! Syns resultatet på vågen eller kläderna?

• grodanboll85
    Anonym (rundis) skrev 2009-12-13 17:52:12 följande:
    jo det gjorde han nog. Jag uppfattade som om han sa styrketräning. Att jag inte skulle göra mer än 4 dagar i rad. Måste fråga igen.Vad innebär vila? Bara ta det lugnt? Jag har inte förstått mig på crosstrainern än. Sen såg jag att det finns en liknande maskin som liknar crosstrainern men är mer som att åka skidor. Crosstrainern är mer i "luften"Grodanboll- hur ser ditt schema ut?
    alltså vila från gymmet iaf från styrketräningen för att musklerna ska hinna vila

just nu är min vännina jag tränar med ute på sin andra praktik men annars tränar vi tis: träning för framsida lår samt baksida, mage å armar, samt samma träning  på torsdagar jag tränar för å få en starkare kropp för kommer jobba inom vården när jag tar examen till  sommarn. men vi har bara gjort ett schema med dessa maskiner som stärker dessa kroppsdelar till å börja med sen kommer vi ta resten om någon månad. *blev lite luddigt skriver kände jag men men de får vara så*
  • grodanboll85

när jag började gå mina promenader för snart 1,5 år sen vägde jag 74 kg å vägde lite för mkt för min längd idag ligger jag på en vikt på mellan 58-60 kg å de syns på kläderna fått inhandlat en helt ny garderob

Svar på tråden Nybörjare på gymmet.Hur ska jag lägga upp träningen?