• Julienne

Vågar man tvätta en brudklänning i vanlig maskin?

Gifte oss för ett år sen. Direkt efter festen hängde jag in klänningen i en klädgarderob och drog på bröllopsresa. Där har den hängt....

Kjolen är smutsig nertill då vi höll till i trädgården. Sen har jag lyckats med att få kaffe stänk på kjolen framtill. Vill ju inte betala en kemtvätt om de inte lyckas få bort kaffet... Det finns inte kvar nån etikett i den så jag vet inte tygkombinationen på den. Ser ut som vanlig satin. Tänkte man kanske kan spraya kaffefläcken med "Tabort" och sen stärka med lite Vanish i tvättmedlet.

Vad tror ni? Kommer jag att förstöra den helt och hållet? Man har ju sett att vissa tyger får fula vattenfläckar men jag vet som sagt inte exakt vilket sorts tyg det är.... Klänningen var inte dyr från början, jag Ebayade den.

• Svar på tråden Vågar man tvätta en brudklänning i vanlig maskin?
  • ebben

Jag skulle nog inte våga chansa............Men det är jag det!

• Lizza

hm...står det någon tvättanvisning på nån lapp el nått?

• LyckaJones

min mamma tvättade min systers balklänning i duschen!
    hon hängde upp den där och spolade den med vatten, sen tog hon lite milt tvättmedel på en svamp och gnuggade försiktigt och sköjlde sen!
    Kanske värt att testa först?

• Lizza

va fin klänningen va å din dotter vart hittar man en sån fin näbbklänning?

• Andrés mamma

Tror inte du ska försöka dig på det själv. Kemtvätt är inte så dyrt - det vore ju trist om klänningen blev förstörd...

• Julienne

Jag sökte runt lite för att se om designern, Alfred Angelo, hade kvar den på sin hemsida men det fanns den inte. Däremot hittade jag andra återförsäljare som sålde den över nätet och där står det att det är satin tyg.

Lizza, nej lappen med tvättanvisning var bortklippt när jag fick hem klänningen. Jag vet inte varför de hade tagit bort den. Kanske har att göra med att jag köpte den via Ebay av en brudbutik nånstans i USA som sålde ut för att få plats med ny kollektion. De kanske inte får sälja orginalklänningar på det sättet?

Näbbklänningen är också den köpt via Ebay. Säljaren finns fortfarande kvar cgi.ebay.com/Julia-white-flower-girl-dress-size-5-6_W0QQitemZ8223865499QQcategoryZ105494QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Mailar man dem kan man be om rätt färg och storlek.

• Julienne

Hörde med kemtvätten här i stan (den enda vi har, bor i en liten stad) och de skulle ha 700 för att kemtvätta den och var inte säkra på att få bort kaffefläcken.

• dexterswife

Jag skulle nog inte våga tvätt i maskin. Men om du lämnar in till kemtvätt, kolla om de tror att de kan få bort fläcken först!
    Känner igen det där... Min brudklänning har hängt i garderoben i snart två år otvättad men det beror mest på att kemtvätten vi har här inte är så duktiga så jag måste köra den till "storstan".

• dexterswife

Aha, då fick jag svar direkt! Konstigt att de inte kan få bort en kaffefläck... Verkar väldigt dyrt också tycker jag.

• JsN

JAg har tvättat balklänningar i satäng i tvättmaskin i 30 grader, men då har det varit klänningar jag inte varit sååå rädd om. Prova om den tål vatten genom att droppa lite på insidan av en fåll och se hur det ser ut när den har torkat. Tål den bara tyget vatten och du tvättar på ett skonsamt program så ska det inte vara någon fara. Döremot skulle jag noga testa fläckborttagningsmedel på insidan av en fåll innan jag sprutade över framsidan. FAst det är klart, blir du inte av med fläcken så är ju klänningen förstörd ändå.

• Andrés mamma

Men hjälp vad dyrt! Vi betalade en 500-dring för att tvätta min...Det var en Maggie Sotero med släp och pärlor och massor med tyg....Kolla med fler kemtvätter om du har möjlighet.

• Storm07

Jag tvättade min bruklänning i tvättmaskinen på 30 grader. Det gick jättebra, den var i matt satin med mycket broderier. Har din brudklänning pärlor så ska du absolut inte tvätta den i maskinen, då blir pärlorna förstörda har jag hört.

• Julienne

Storm, det är pärlproderier upptill så man kanske ska låta bli då.... Annars så är också min klänning i matt satin. Om man vänder den ut och in kanske?

• JsN

Pärlorna får lika mycket atten på sig om klänningen är vrängd *ler* Däremot kan det gå att handtvätta den obroderade delen i duschen.

• Bempa

Oj, det skulle jag aldrig våga. Kemtvätt är inte såååå dyrt. Det är ju värt det om man lagt en hel del på ett plagg.

• Bempa

Fast 700 och sen inte veta om dom får bort fläcken ändå. Hmm. Kan du inte göra en deal med dom. Om den går bort betalar du, men annars inte? Kan man göra så?

Svar på tråden Vågar man tvätta en brudklänning i vanlig maskin?