Inlägg från: DreamBitch |Visa alla inlägg
  • DreamBitch

Nån mer som är beroende eller vart beroende av TREO?

Anonym (beroende?) skrev 2009-12-14 11:48:36 följande:

Tack för att ni delar med er! Jag kanske inte behöver vara så orolig som jag är då?
    Nej, det tycker jag inte att du ska vara. Dock är det bra att du tänker på det i ett så pass tidigt stadium. Det blir bara jävligare att sluta. Jag har själv ätit treo (2tabletter, 2-6 gånger per dag) i drygt 12år. Jag får därför huvudvärk när jag inte tar treo och eftersom jag dessutom lider av migrän försvårar det att sluta. Tar jag inte treo stegras huvudvärken till migrän.

Som någon skrev så kan voltaren eller pronaxen fungera. Dock stämmer det inte att dessa läkemedel skulle vara starkare. Dessa fungerar helt enkelt bara på ett lite annat sätt.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2009-12-15 00:09:11 följande:
    Kan tillägga att denne kollega har "ont i huvudet" hela tiden, låter så enormt jättemycket med ett rör om dagen, trodde han skoja först men efter att ha jobbat en del med honom så vet jag att han inte ljuger
    Som jag skrev tidigare så ger ett treoberoende huvudvärk om du inte dricker treo. Det är mycket pga det som det är så svårt att sluta.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2009-12-15 00:29:05 följande:
    men ett helt rör det låter endå enormt mycket, vad kan hända med honom?
    Jag kan äta upp till ett halvt rör så i mina öron låter det inte så konstigt.
    Magen kommer förr eller senare att ta stryk. Sedan beror det på hur man mår i övrigt.
    Jag har personligen tagit både leverprover och njurvärden och allt såg bra ut trots mitt långa missbruk.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2009-12-15 01:03:22 följande:
    Han säger att hans läkare rekommenderat det, samt att han har ont i ryggen. Låter skumt, å andra sidan utan att vara förjävla ful så är det något skumt med honom han är bla enormt nyfiken på olika mediciner hur man kan göra för att få så starka mediciner som möjligt utskrivna till sig osv...Så något stämmer uppenbarligen inte med honom tror jag
    En läkare skulle ALDRIG rekommendera en sådan dos. Inte en chans.
    Ptja, jag känner igen det där. dock förstår jag inte varför han äter så mycket treo om det är "bättre" läkemedel han egentligen är ute efter.
    Jag skulle kunna skriva en novell om hur man går till väga för att få det man vill ha utskrivet men jag tror jag skippar det. :D
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2009-12-15 01:24:06 följande:
    nej jag vet, ingen läjkare kan ha rekommenderat det. Det lite lustiga är att vi jobbar inom vården med bla missbrukare som ju är exeperter på att "få det de vill ha" Låter kanske hemskt men han börjar påminna mer om en patient än en som jobbar. Bla är han ENORMT disträ, börjar glömma saker på ett onaturligt sätt, försvinner mentalt eller kan tom bara somna sittandes...sjukt. Treon är dock det man ser att han tar hela tiden, dock sa han att han tar mindre än ett rör när han är utomlands och slappnar av, det låter för mig lite konstigt...Eller kan hans späändhet ha något att göra med Treoberoendet+
    Det låter inte särskilt rimligt. Jag äter inte mindre treo bara för att jag har det lugnt och skönt stundtals.
    Det du beskriver låter mer som en speciell drog.
    För att inte förstöra denna tråd kan du gärna skriva ett mail till mig istället så kan vi prata vidare där.
  • DreamBitch
    AnnaPuddel skrev 2009-12-17 02:26:40 följande:
    Treo innehåller koffein, drick kaffe istället.
    Om det vore så lätt att slippa ur ett treoberoende skulle ingen falla in i det.
  • DreamBitch
    Ljusa skrev 2009-12-18 15:44:48 följande:
    Min läkare har sagt att 6 tabletter/dag är helt okej utan att vara ett beroende. Alltså 2 tabletter 3 gånger om dagen. Själv tror jag att det är ett beroende men det beror ju på vad man jämför med. Treo är väl ett "snällt" missbruk jämfört med många andra. Man blir inte personlighetsförändrad eller skadar andra människor av Treo. Inte heller blir man bakfull eller svajig. Därför ses det nog inte som ett problem av läkare, dessutom är det mest kvinnor som missbrukar Treo och vi kvinnor tas sällan på allvar i de här sammanhangen.
    Sa inte din läkare att man inte bör äta det mer än 5 dagar i sträck? För det ska man egentligen inte göra.
    Håller även med dig i det du säger att man inte tas på allvar. Jag har tagit upp detta med min läkare men hon tycks inte bry sig nämnvärt mycket vilket gör att inte heller jag bryr mig särskilt mycket.
    Anonym skrev 2009-12-18 20:57:10 följande:
    Är inte 4-6 tabletter treo/dag alls skadligt? Jag har i alla fall slutat,har varit "beroende" av koffinet där i under flera år. Nu dricker jag kaffe istället,3 koppar per dag. Treo har jag kvar hemma,tar jag isåfall enbart vid migrän,men migrän får jag mycket sällan. Max en gång per månad eller varannan månad.
    Treo är skadligt för magen men man kan äta det i rätt många år innan det yttrar sig i smärtor osv. Jag har ätit treo i 12år och har hittills inte haft några problem. Dock är jag övertygad om att man förr eller senare kommer råka ut för det.
    Om du har migrän skulle jag vilja tipsa dig om zomig. Jag personligen tycker att det är den klart bästa migränmedicinen på marknaden just nu. Den finns receptfritt på apoteket i form av en nässpray. Du kan ju testa den. Tycker du att den fungerar men hellre vill ha den i tablettform så kan du be din läkare att skriva ut den till dig.

Zomig gör dig inte påverkad och fokuserar endast på migränen. Det enda med zomig som kan vara lite störande är om man tar det när man inte har migrän. Då kan man uppleva lite biverkningar i form av stickningar under ögonen och över näsan och lite illamående. Detta brukar dock gå över inom någon timme.
Svar på tråden Nån mer som är beroende eller vart beroende av TREO?