Ljusa skrev 2009-12-18 15:44:48 följande:
Min läkare har sagt att 6 tabletter/dag är helt okej utan att vara ett beroende. Alltså 2 tabletter 3 gånger om dagen. Själv tror jag att det är ett beroende men det beror ju på vad man jämför med. Treo är väl ett "snällt" missbruk jämfört med många andra. Man blir inte personlighetsförändrad eller skadar andra människor av Treo. Inte heller blir man bakfull eller svajig. Därför ses det nog inte som ett problem av läkare, dessutom är det mest kvinnor som missbrukar Treo och vi kvinnor tas sällan på allvar i de här sammanhangen.
Sa inte din läkare att man inte bör äta det mer än 5 dagar i sträck? För det ska man egentligen inte göra.
Håller även med dig i det du säger att man inte tas på allvar. Jag har tagit upp detta med min läkare men hon tycks inte bry sig nämnvärt mycket vilket gör att inte heller jag bryr mig särskilt mycket.
Anonym skrev 2009-12-18 20:57:10 följande:
Är inte 4-6 tabletter treo/dag alls skadligt? Jag har i alla fall slutat,har varit "beroende" av koffinet där i under flera år. Nu dricker jag kaffe istället,3 koppar per dag. Treo har jag kvar hemma,tar jag isåfall enbart vid migrän,men migrän får jag mycket sällan. Max en gång per månad eller varannan månad.
Treo är skadligt för magen men man kan äta det i rätt många år innan det yttrar sig i smärtor osv. Jag har ätit treo i 12år och har hittills inte haft några problem. Dock är jag övertygad om att man förr eller senare kommer råka ut för det.
Om du har migrän skulle jag vilja tipsa dig om zomig. Jag personligen tycker att det är den klart bästa migränmedicinen på marknaden just nu. Den finns receptfritt på apoteket i form av en nässpray. Du kan ju testa den. Tycker du att den fungerar men hellre vill ha den i tablettform så kan du be din läkare att skriva ut den till dig.
Zomig gör dig inte påverkad och fokuserar endast på migränen. Det enda med zomig som kan vara lite störande är om man tar det när man inte har migrän. Då kan man uppleva lite biverkningar i form av stickningar under ögonen och över näsan och lite illamående. Detta brukar dock gå över inom någon timme.