Emmaljunga Edge Duo
Hej,
Jag har kärat ner mig i en Emmaljunga edge du vagn och vi har besätmt oss för att köpa den.. Dock så träffade jag en vän i helgen som sa att Emmaljunga är dålig kvalité?!
Är de någon som har erfarenhet av dessa vagnar?
Hej,
Jag har kärat ner mig i en Emmaljunga edge du vagn och vi har besätmt oss för att köpa den.. Dock så träffade jag en vän i helgen som sa att Emmaljunga är dålig kvalité?!
Är de någon som har erfarenhet av dessa vagnar?
Jag har bara bra erfarenheter av den vagnen.
Den är rymlig, stabil och underbar att prmenera med och absolut inte dålig kvalité, tvärtom. Enda nackdelen är just att den är stor så det är ingen stadsvagn och det är ingen vagn man gärna packar ihop i bilen dagligen.
Vi har bara vår vagn hemma och är ute och går med den. Har haft den i 3 år nu och det enda man behöver göra är att pumpa däcken ibland.
Vi hade en Edge till första barnet, och den håller fortfarande trots att det är tillverkad 2004 och duktigt använd (den står som extravagn hos mina svärföräldrar numera). Så gamla modeller hade lite strul med bromsarna (en plastgrej som lossnade och fick bytas ut), och fästanordningen för ligg-/sittdelen var inte heller så bra då. Jag antar att de nyare modellerna är uppdaterade.
Fördelar med Edgen:
*Stor och rymlig. Bebisen kan använda liggdelen länge om den är nöjd med det. varukorgen under rymmer allt man behöver och en hel del till.
* Det svängbara handtaget som gör att man kan "vända håll" på vagnen om man får solen i ryggen när man är ute och går.
*Bra hjul, stadig vagn.
*Myggnät i sufletten
Nackdelar med Edgen:
*Stor, tung och ganska klumpig. Det gäller att ha en rejäl bil.
*Det svängbara handtaget gör chassit extra tungt.
"Teleskophandtaget är inte lika bekvämt ställbart som ett sådant böjbart.
Eftersom vi trots allt tyckte att edgen var för stor valde vi en City Cross (med citykorg) till andra barnet. Det är samma typ av vagn, men den är smalare, lättare och har vikbart handtag. Du får dock inte plats med lika mycket i varukorgen, och citykorgen är mycket mindre än Edgens liggdel.
den är väldigt stor och tung....
annars är nog kvaliteen bra
Emmaljunga är långt ifrån dålig kvalité. Se bara på alla i föräldrarforumet som äger en Emmaljunga.
Jag skulle tro att Emmaljunga/Brio/Bugaboo ligger i topp på populäraste vagnarna.
Hade en Edge från -01 när Nova var liten. Superduper redan då!
Nästa gång jag ska ha barn vill jag också ha Emmaljunga, fast en Cerox då den är lite nättare än Edgen.
Emmaljunga är ett bra märke. Dock INGET du ska ha om du går mycket ute, skogsvägar och i skogen och flänger mycket med bilen.
Skiljer 10 kg mellan en brio happy och en emmaljunga duo edge. Så tänk dig för, samt att det krävs en ganska stor bil ( i alla fall gott om bagageutrymme). Min väninna har en edge och är jättebesviken, bor på landet och tycker den är för tung. En annan kompis har också och kan inte storhandla för varorna ryms inte bak (har en audi A6 kombi).
Så om du har gott om plats, går på relativt lätta promenader så är den bra. Annars ta en annan.
vi hade en sån förut. den va jätte bra. perfekt på promenader mm. enda va att den är väldigt stor så när vi flyttade fick vi sälja den och köpa nått mindre. sen tog den upp HELA bagaget på bilen. och vi har ändå en kombi
Vi ska beställa en Emmaljunga Edge Duo men vi väljer classic chassit istället.
Har kört mycket med min kusins småbröder, och deras vagn är från 2002. Riktigt skön att köra tycker jag. Och årets vagnar är nog till och med bättre.
Det enda som oroar oss är platsen i bagaget då vi har hund också. Men annars blir nog vagnen toppen.
Lady Namárië skrev 2009-12-14 16:42:02 följande:
Tack snälla för alla svar.. Blir nog till och åka och kolla igen på Emmaljunga modeller.
GOD JUL :)
om det bara är Edgens utseende man gillar så är ju citycrossen snarlik fasst mindre och lättare