• Missy E

En elvisp som inte stänker?

Ska investera i en ny elvisp eftersom min gamla Hugin har en förmåga att stänka ner halva köket när man vispar med den. Har ni några tips på elvispar som inte stänker så förfärligt?

• Svar på tråden En elvisp som inte stänker?
  • LeWi

Min erfarenhet är att stänket har mer med tekniken att göra än vispen - Mamma stänker ner hela köket medan jag lyckas hålla mig i bunken med samma visp.
    Man ska hålla den rakt för att undvika stänk utanför bunken.
     När det gäller vilken visp du ska ha så skulle jag titta mer på hur kraftfull den är och vad du tänt använda den till

I reject your reality and substitute my own.
  • Cecese

Jag skulle istället fundera över att köpa en bra bunke, finns sk vispbunkar som har lock med hål i mitten. Då stänker det inte så mycket.

• tisteln

Du får köpa en annan bunke. Tupperware har en vispskål på 3 liter (0549 ???) med ett lock som det är ett hål i för att få ned vispen i.

• Missy E

Jag använder den oftast till vispgrädde och att göra potatismos (då vispar man ju direkt i kastrullen). Ibland vispar jag ägg och socker till sockerkaksmet.

En tanke jag hade var att det kunde vara skillnad på själva visparna. Mina har "pinnar", lite grövre i tjocklek som går rakt ned innan de svänger in mot "navet". Det finns ju de med platta "pinnar" elller de som har lite tunnare pinnar som svänger sig i en liten krumbukt ner mot "navet". (Helt obegriplig förklaring kanske? En bild på en med platta "pinnar": www.siba.se/Archive/SE/6/SE54017.jpg) Vad har ni för tankar om det?

En annan tanke är hastigheten. Min hugin går på jättehög fart redan på 1:an så det går inte att "finköra" direkt.

• Missy E

Och ja, man kan ju köpa en vispbunke, självklart har jag utvärderat den tanken innan. Men då kan jag ju lika gärna slänga ut de 5 snygga Rosti-skålarna som jag sparat ihop

Svar på tråden En elvisp som inte stänker?