• Linganlotta

Vad säger ni när de pillar på varandras snippor/snoppar?

Jag har en pojke som är 4 1/2 och en flicka som är snart 3år. De har börjat intressera sig för varandras underliv. Inte så ofta, men någon gång i veckan håller de på och tar av sig underkläderna och ska kolla eller pilla lite.

Hur ska man reagera? Ska man bli arg? Ignorera?

Hur gör ni andra? För jag antar att nästan alla barn går igenom sådana här perioder...

• Svar på tråden Vad säger ni när de pillar på varandras snippor/snoppar?
  • Girlinthecity

Varför ska du bli arg? Nej, jag skulle inte reagera, men kanske vid ett annat tillfälle prata om skillnader mellan killar och tjejer och att vissa delar är mer privata än andra.

• Me o Mike

Min son är extreeeemt könsfixerad!!

När han kommer och ska trycka upp snoppen i min fejja så säger jag bara att han ska stoppa undan snoppen.

Kommer han och kör upp ett finger i min kussimurra (har hänt ett par ggr) så blir jag arg!!

• Menhir

Jag är uppvuxen på 70-talet och då var det helt normalt beteende...

Så är det ju inte nuförtiden - det betraktas som något skumt att vilja utforska både sin egen och andras kroppar.

Men för att barnen inte ska betraktas som konstiga - varför inte säga att könet är privat, det visar man inte för andra. Och ska man pilla (som ju även barn tycker är skönt) så gör man det när man är själv. Så börjar inte snacket gå bland kompisarnas föräldrar...

• Linganlotta

Tack för era svar! Som tur är har ingen av dem börjat intressera sig för mig än iaf... ;)

Jag har alltid sagt till dem att de får pilla på sig själva när de är ensamma i sängen eller på toaletten. I helt normal ton, bara för att de inte ska tro att det är något att skämmas över.

Det som är svårt är när de pillar på varann. Jag försöker att inte bli arg, men det är ju ohygieniskt osv oxå när de pillar varann på bajshålet osv.
    Får väl försöka med att förklara lite lugnt varför bara.. det går säkerligen inte att få bort helt och hållet ändå.

Man vet ju själv hur man var när man var liten! :)

• Me o Mike

haha har du sluppit undan den här: Mamma!! Lukta på mitt finger!!!

Korkad nog så gjorde man ju det!!

Linganlotta skrev 2009-12-14 12:48:49 följande:
    Tack för era svar! Som tur är har ingen av dem börjat intressera sig för mig än iaf... ;)Jag har alltid sagt till dem att de får pilla på sig själva när de är ensamma i sängen eller på toaletten. I helt normal ton, bara för att de inte ska tro att det är något att skämmas över. Det som är svårt är när de pillar på varann. Jag försöker att inte bli arg, men det är ju ohygieniskt osv oxå när de pillar varann på bajshålet osv. Får väl försöka med att förklara lite lugnt varför bara.. det går säkerligen inte att få bort helt och hållet ändå. Man vet ju själv hur man var när man var liten! :)
  • Antonsmamma07

sätt upp bilder på hur könorganen ser ut? så kan dom kolla på dom istäälet? Och så kan du förklara.

• Linganlotta

Me o Mike skrev 2009-12-14 13:02:45 följande:

haha har du sluppit undan den här: Mamma!! Lukta på mitt finger!!!Korkad nog så gjorde man ju det!!
    hahaha, ja fy sjutton...så roligt har vi inte haft det!
  • Me o Mike

haha blir ju lite jobbigt när man glömmer att ta ner bilderna när man får hem folk bara!

Antonsmamma07 skrev 2009-12-14 13:05:22 följande:
    sätt upp bilder på hur könorganen ser ut? så kan dom kolla på dom istäälet? Och så kan du förklara.
  • Antonsmamma07

Me o Mike skrev 2009-12-14 13:31:28 följande:

haha blir ju lite jobbigt när man glömmer att ta ner bilderna när man får hem folk bara!
    Hihi jo iofs:)
  • Linganlotta

Sen känns det som bilder inte är lika "spännande" som verkligheten.
    Isåfall får man ju sätta upp riktiga porrbilder och det vill jag inte ha hängande på väggarna, haha! :)

• snillis

haha har du sluppit undan den här: Mamma!! Lukta på mitt finger!!!Korkad nog så gjorde man ju det!!
    Haha...fick igår en hand med "rumplukt" uppstoppad i fejan
  • RosaNapp

Här springer ju barnen nakna i princip hela tiden hemma (inte vid matbordet dock) så det är ingen hemlighet att dom ser olika ut. Visst pillar dom på varandra ibland, men det är mest bus, inte för att undersöka så.
    Dom pillar mer på sig själva isåfall.
    Där säger vi att dom får gärna göra det om dom vill, men ensam i deras säng.

Mellan har precis kommit på hur runka. Blev lite paff häromdagen när han i soffan sa: "mamma, titta på mig, se vad jag kan göra" och så satt han där med stånd och runkade . Han är 2½.

Ett tag, precis när han fått tillbaka förhuden helt, sprang han runt, drog tillbaka förhuden, ställde sig vid en och liksom putade med underlivet och sa "mamma, titta på mig"". Kunde ju inte annat än garva då .

• Me o Mike
    Härligt! Eller hur?!
    snillis skrev 2009-12-14 14:20:36 följande:
    Haha...fick igår en hand med "rumplukt" uppstoppad i fejan
  • Antonsmamma07

Jag blir nästan lite rädd när jag inser vad jag har framför mej. Har en son på 2 år och en dotter på 7 veckor:S Men man klarar väll de när man väll är där:P

• Linganlotta

Efter att ha hört historier här och från andra vänner så har jag förstått att mina barn är ganska ointresserade av könsorganen när allt kommer till kritan! :)

Har fler vänner som har barn som sitter och drar undan förhuden, pillar i rumpan och luktar osv... där han vi inte hamnat än. Så jag ska nog bara låta dem vara och fortsätta med "det får ni göra ensamma i sängen" -pratet!

Tack för alla svar!

• sommar 77

skönt att höra att andra oxå har det såhär. Mina barn har oxå blivit väldigt intresserade av rumpor, snoppar och snippor!
    Sonen är 5½ och dottern är 4 år. Tycker det mest är dottern som är intresserad. Jag försöker oxå säga att man får pilla på sig själv. Vill ju inte lägga skamkänslor men jag har svårt att tycka det är ok att dem ska pilla på varandra....så mer tips om vad man gör!

• Me o Mike
    sommar 77 skrev 2010-01-10 19:04:53 följande:
    skönt att höra att andra oxå har det såhär. Mina barn har oxå blivit väldigt intresserade av rumpor, snoppar och snippor!Sonen är 5½ och dottern är 4 år. Tycker det mest är dottern som är intresserad. Jag försöker oxå säga att man får pilla på sig själv. Vill ju inte lägga skamkänslor men jag har svårt att tycka det är ok att dem ska pilla på varandra....så mer tips om vad man gör!
    Om mina barn börjar pilla på varandra ryter jag nästan ifrån ordentligt. Det är absolut INTE ok!!
  • sommar 77

Me o Mike, ja, men ryta ifrån tycker jag känns fel. Bättre att prata lugnt och sansat och markera att det är fel. Om det fortsätter får man väl komma på nåt annat. Men jag tror om man gör för stor grej av det så blir det mer intressant. Och jag tror det kan bli skamkänslor av det.
    Ska köpa en bok om kroppar och visa barnen.

Svar på tråden Vad säger ni när de pillar på varandras snippor/snoppar?