• saraA88

någon med rottweiler ?

tänkte höra om det finns fler som har rottweiler här ? vorre kul att prata me nåra som har den rasen :D

• Svar på tråden någon med rottweiler ?
  • sasssyy

jag har haft.. men hoppas att snart kunna skaffa en igen... underbar ras om man bara hanterar den rätt från start.

• saraA88

ja verkligen helt underbara , älskar min lille kille :D

• sasssyy

vi bor lite trångt nu med en galen katt (som är helt övertygad om att han är hund av någon outgrundlig orsak) men vi letar hus.. och då har jag redan sagt till min sambo att då blir det hund.. och rottis (eller i "värsta fall" rottisblanding) för jag har dessutom förlorat min son i en bitter vårdnadstvist och jag behöver verkligen något att jobba med så jag inte gräver ner mig......ja ett hus är ju en del att jobba med också *S* men inte på samma sätt.

Hade en kille.. STOOOR 65 kg som var oerhört lat, sov helst fram till 11 på förmiddagen och om jag fick för mig att gå ut tidigare fick jag mördande blickar... jag joggade en period och gissa om han var grinig på mig då *asg*

Jag såg på blickarna vad han tänkte "är du GALEN?" men han älskade att småstrutta lite intill cykeln och var otrolig med barn och hundrädda.

En tant som alltid åkte samma buss som oss var livrädd för hundar, hon kommenterade varje gång vi klev på att han såg otäck ut, men han (som annars älskade att hälsa på folk) vek undan blicken och undvek henne... efter tre veckor så vågade hon titta på honom.. då viftade han på svansen... sen gick det sakta men säkert till att hon hade med sig prinskorvar och leverpastej till honom *HAHA* Jag fick kliva av en hållplats tidigare en gång för att intyga inför hennes son att hon verkligen pratade med och klappade en rottis, hans hund (en ettrig pudel) fick fortfarande inte komma hem till henne

• saraA88

hihi vilken latmask :) . vi hade en rottis tik förut hon va verkligen som en liten bebís hon låg alltid raklång i soffan så vi inte fick plats eller så låg hon på oss . ja hon va helt underbar min lilla gumma :D . mötte en idag på roslagsbanan som verkade rädd för vår lille plutt . den killen blev helt konstig när vi klev på . vad tycker du är ett bra pris för en rottis ?

• sasssyy

pris.. ja jag tycker personligen att hundar är åt helvet för dyra rent allmänt nu för tiden.. Å andra sidan kan det göra att folk inte köper hundar som inte ska ha hundar så kan det vara värt det.

10.000 är smärtgränsen... Men har sett att de går för både 11 och 12.0000, jag tänker inte ställa ut min eller ens tävla med honom tror jag så för min del gör det inget om det finns skönhetsfel eller om det inte är "rätt föräldrar" bara han är frisk
    blev nyligen erbjuen att köpa en 6 månaders för 1500... gissa om jag var sugen. Har träffat ägaren till mamman till valpen flera gånger.. Han fick sin hund parad av "misstag" eftersom hans polare har rottis- så de är ju renrasiga.. Mamman är mycket högt värderad på utställningar och även pappan..problemet var att hon födde 13(!!) valpar.... han sålde dem för 5000 st bara för att inte riskera att bli ståendes med flera kvar.. denna fick han tillbaka pga allergi och mamman bara bråkade med honom, bet honom och var en allmän bitch så han ville skaffa nytt hem fort....

jag var sugen.. men för hundens skull sa jag nej.

• saraA88

okej , jo vi kollade runt innan vi bestämde oss , nästan alla va över 10.000 men så hittade vi rätta priset :D vi betalade 4.900 kr för min lille gosse som är 12 veckor snart :) vi hade väldigt tur som hittade ett så bra pris :) , vi bor i en 2.a de är lagomt efter som han bara sover o kisse missen ligger bara i ett hörn o e tråkig :P

• sasssyy

hundar behöver ju oftast inte så mycket utrymme.. jag bodde i en liten etta när jag skaffade min, flyttade sen till lite större.

Vi har inte plats i nuläget pga min sambo som sitter i rullstol och måste kunna ta sig fram obehindrat, i ett hus blir det mer utrymme för oss alla, plus att vi känner att en hundgård och möjlighet att springa lös vore toppen för vilken hund som helst, särskilt som vi trots allt kommer vara borta stora delar av dagen så är det inte rätt mot hunden att vara instängd i en lägenhet i stan.

• saraA88

okej , hoppas ni hittar något större snart så :)

• Karni

Hur kan ni enbart gå på priset när det gäller en sådan ras som rottweiler?

I mina ögon är rottweilern en arbetande hund som tyvärr dras med en hel del oseriösa uppfödare som inte utvärderar avelsdjuren innan de tas i avel.
    Mentaliteten och hälsa är A och O för min del PLUS att den ska arbeta.

Jag håller visserligen med att priset inte bör stiga så mycket mer men mest beroende på att de allra mest okunniga går på pris och därmed hellre köper grisen i säcken från en BYB.

Det är trist att höra och se om den här utvecklingen, man tar hellre närmaste uppfödare som är billig men som också skiter i utvärderingar, avelspolicys eller vart valparna hamnar än att betala mer och också få värdefull hjälp, stöd och roliga träningskamrater hos en kunnig och bra uppfödare.

• Dagsländan
    Karni skrev 2009-12-22 15:43:58 följande:
    Hur kan ni enbart gå på priset när det gäller en sådan ras som rottweiler?I mina ögon är rottweilern en arbetande hund som tyvärr dras med en hel del oseriösa uppfödare som inte utvärderar avelsdjuren innan de tas i avel. Mentaliteten och hälsa är A och O för min del PLUS att den ska arbeta. Jag håller visserligen med att priset inte bör stiga så mycket mer men mest beroende på att de allra mest okunniga går på pris och därmed hellre köper grisen i säcken från en BYB. Det är trist att höra och se om den här utvecklingen, man tar hellre närmaste uppfödare som är billig men som också skiter i utvärderingar, avelspolicys eller vart valparna hamnar än att betala mer och också få värdefull hjälp, stöd och roliga träningskamrater hos en kunnig och bra uppfödare.
    Tack för det du skrev. Håller fullständigt med dej i det du skriver.
    Har själv två rottweiler en på 8år och en på 5månader-båda med stamtavla. Den gamla är givetvis både HD/AD röntgad (friröntgad) och har känd medtal status efter genomfört MH. Jag tränar och tävlar i lydnad med henne även om hon gärna ligger på soffan eller i sängen och tar igen sig.
    Den lilla har jag bara börjat träna/leka in moment med lite lätt ännu så länge och varit på två inoff utställningar med. Tanken är att även hon skall tävla så småningom.
  • Labbematte

Fattar inte heller varför man skaffar brukshund om man inte vill arbeta med hunden. Tragiskt.

• Killarnas morsa

Jag håller med båda sidor av prisdiskussionen.
    Tycker att 12.000 kr för en valp är mycket pengar men det beror på vad man får.

Vi har en god vän med en rottiskennel, med bra rykte osv osv.

Tyvärr får jag erkänna att vi "impulsköpte" vår rottistik av någon annan, till ett lägre pris... Hunden är det absolut inget fel på men det har inte funnits något stöd efteråt, ingen möjlighet att ställa frågor (utan att få korkade svar) osv osv

Summa kardemumma, vi har fått åka snålskjuts på kompisen, trots att han inte sålt valpen från första början. Med facit i hand, jag hade hellre betalt fullpris på hunden och haft backup 24/7 och kunnat ställa frågor med gott samvete och kunnat gå på kennelns kurser och allt som följer med på köpet.

• emmmm

Hej hopp! Här kommer en till tjej med en rottis hane på 3år. Världens underbaraste hund man kan ha! Snäll mot allt och alla, bra psyke och fin i kroppen. Har ni haft rottweiler innan den ni har nu?

• dezibel

För 4900kr kan du väl knappast ha fått en reggad rottis efter ögonlysta,röntgade och korade föräldrar?
    När du köper oreggat vilket innebär att den klassas som blandras utan kontrollerade avelsdjur bidrar du till den oseriösa avel som ofta förstör en hel ras rykte och hälsa.

Om jag har fel och du har köpt en valp från en seriös kennel då ber jag om ursäkt!

• Dagsländan
    emmmm skrev 2010-02-10 14:14:06 följande:
    Hej hopp! Här kommer en till tjej med en rottis hane på 3år. Världens underbaraste hund man kan ha! Snäll mot allt och alla, bra psyke och fin i kroppen. Har ni haft rottweiler innan den ni har nu?
    Före min 8åriga rottis så hade jag/vi en Tysk jaktterrier (han är 9år nu) och innan dess labradorer i 24 år.
  • Waldo
    Labbematte skrev 2009-12-28 21:48:21 följande:
    Fattar inte heller varför man skaffar brukshund om man inte vill arbeta med hunden. Tragiskt.
    Jag har alltid skaffat hund efter dess egenskaper.
    Att det blivit rottis handlar om egenskaperna men också egenheterna
    Personligen tycker jag att det uttalandet är pinsamt pretatiöst och egentligen ett sätt att nedvärdera andra

Hunden flyttar in i vår flock är där får den arbeta efter de regler som råder.
    Efter att ha varit rottisägare i många år har vi vänt på det hela och använder spår sök och lydnad som lek och vardagsträning

Vi har köpt våra hundar från seriösa uppfödare enligt konstens alla regler.
    Men vi har även lagt mycket tid på att lära känna uppfödaren. För mig är det viktigt att vi har samma grundsyn på rasen och hundar i allmänhet
Svar på tråden någon med rottweiler ?